23948sdkhjf

Kollektivtrafiken vinner terräng

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu ökar kollektivtrafikens marknadsandel och når 31 procent av allt motoriserat resande – det visar Kollektivtrafikbarometern som Svensk Kollektivtrafik publicerade 26 februari.

Kollektivtrafiken har fått alltså fått nya resenärer, och de är dessutom allt nöjdare. Marknadsandelen av alla motoriserade personresor har ökat från 28 till 31 orocent under förra året. Det visar analyser från den nationella resvaneundersökningen Kollektivtrafikbarometern.

74 000 personer har under hela 2018 fått svara på frågor kring resvanor, kvalitet och service. De intervjuade är både de som brukar resa med kollektivtrafik och de som inte brukar göra det. Resultatet visar att över hälften, 53 procent av svenska folket, reser med kollektivtrafiken minst en gång i månaden. 79 procent av dessa är nöjda med senaste resan med sin regionala kollektivtrafikmyndighet eller sitt länstrafikbolag - en förbättring med 3 procentenheter sedan 2017.

Undersökningen visar också en högre marknadsandel för kollektivtrafikresandet. Det senaste året har andelen även där ökat med tre procentenheter till 31 procent av det motoriserade resandet.

– Det är mycket glädjande siffror och ett steg i rätt riktning mot att nå fördubblingsmålet för branschen, säger Mattias Andersson, projektledare på branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

Undersökningen visar bland annat att:

• En tredjedel av kunderna tycker att möjligheterna att resa kollektivt har förbättrats under senaste året. 
• 76 procent tycker det är lätt att köpa biljetter, vilket är en kraftfull förbättring de senaste åren tack vare bland annat bättre biljettappar och förenklade biljettsystem.
• Nöjdheten med den senaste resan med bolaget tenderar att öka med stigande ålder. Mest nöjda är personer i de äldre åldersgrupperna, framför allt 65–85 år.
• Kvinnor är nöjdare med bekvämligheten ombord jämfört med män.

Men fortfarande finns det mycket att göra för att förbättra kundnöjdheten. 12 procent av resenärerna anger att de blev försenade mer än 5 minuter på sin senaste kollektivtrafikresa. 45 procent av allmänheten svarar att de inte kan lita på att de kommer i tid när de reser med kollektivtrafiken och bara 42 procent av resenärerna anser att informationen vid förseningar och stopp är bra.

– Det krävs ett krafttag så att alla aktörer tillsammans i branschen arbetar för att förbättra punktligheten och skapa ett högre förtroende för kollektivtrafiken. För att dessutom öka marknadsandelarna är det viktigt med ett relevant utbud och ett linjenät och tidtabell som passar just de tillfällen resenären har behov av att resa. Framkomligheten är också viktig. Tar det längre tid att resa kollektivt än med alternativa färdmedel är kollektivtrafiken inte relevant för den som har alternativ, säger Mattias Andersson.

Rapporten i sin helhet är tillgänglig HÄR!

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tunnelbanan ska bli tryggare

Stockholms tunnelbana har haft problem med våld och otrygghet - nu vill politikerna åstadkomma en förbättring genom en rad nya okonventionella åtgärder.

Skåneflygplats tappar flygbussförbindelse

Ännu en skånsk stad blir elektrisk

De vann i Kristianstad

9 december blev det klart - en ny aktör tar över stadstrafiken i Kristianstad medan en annan förlorar trafiken.

Förarlöst i Linköping

Tunnelbane-vd byter spår

Nyhetsbrev

Kris för bussbolag i Roslagen

Arkiv

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Först i Norden

Tävlingen framtidens transportlösning avgjord

Förseningar kostar miljarder

Nya tungviktare till Samtrafikens styrelse

Drivmedlesskatt får kritik

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Eleverna visar hållbara transportlösningar

Plus

Fem snabba fågor…

Plus

Tåg - snabbare och bättre

Alstom är en av Europas ledande tillverkare av järnvägssystem, allt från spårvagnar och superhöghastighetståg och det som finns där emellan. Sverige är redan storkund men företaget hoppas på fler affärer framöver.

55 555:e Citaron

Mercedes-Benz har levererat den 55 555:e stadsbussen Citaro till svensk storkund.

Plus

Tog klivet till järnvägen

Efter sex år som chef på Klarna gick Alexandra Strömberg över till järnvägen – hon är operativ chef på Arlanda Express, ett uppdrag helt i linje med hennes intressen för hållbara resor i en tid då klimatfrågorna väger allt tyngre.

Ticketer köper Fara

Nytt larm: Svarttaxi på Facebook!

Plus

Tuff finalstrid i Tunga Bussligan

Med en månad kvar av Tunga Bussligan 2019 tätnar finalstriden med en viktig omkörning.

Svår bussolycka i Sollentuna

Høven vd i SJ Norge

4

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Fredman avancerar

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania bantar

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.163