23948sdkhjf

Rederi Göta Kanal 150 år

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

27 februari 2019 är det 150 år sedan Rederi Göta Kanal grundades under namnet Ångfartygsaktiebolaget Motala Ström och började sin framgångssaga.

Kryssningssträckan bär på mycket bevarad historia och fartyget M/S Juno är världens äldsta registrerade passagerarbåt med övernattningsmöjlighet. Handgrävda Göta kanal med sina 58 slussar som förbinder Sveriges två största städer Göteborg och Stockholm har i år trafikerats av rederiets kryssningsfartyg i 150 år. Rederi AB Göta kanal, som står bakom kryssningarna, ägs sedan 2001 av Strömma Turism & Sjöfart.

– Göta kanal har blivit en riktig kryssningsklassiker. Den står speciellt på våra tyska turisters ”Bucket list” och ses även av många svenskar som en reseupplevelse som står i en klass för sig, säger Peter Henricson, Strommas Sverigechef.

Kryssningsfartyget och Rederiets ”Grand Old Lady” M/S Juno var i trafik redan 1874 är så än idag. När man glider fram över vackra Göta kanal i vår och sommar är det alltså samma fartyg som trafikerade sträckan ursprungligen. Den klassiska kanalresan mellan Stockholm och Göteborg har dessutom upprätthållits sedan start 1869 – en historisk resa i dubbel bemärkelse.

– Som kuriosa kan nämnas att Rederi Göta Kanal är det första svenska företaget som lyckades locka utländska turister. Redan 1876 inleddes ett samarbete med Thomas Cook & Co i London om att sälja biljetter mot provision. Rederiet var så pass lyckosamt i att locka turister till Sverige att de 1922, när turismen i Sverige var urusel, användes som föredöme, säger Peter Henricson. Affischer, turlistor och broschyrer trycktes upp på 16 språk och spreds över hela världen. Rederiet hade vid den tiden inte mindre än sju passagerarfartyg och tolv lastfartyg, säger Peter Henricson. 

Är det inte på M/S Juno man njuter av historisk miljö och fantastiska vyer så är det med någon av hennes efterföljare M/S Wilhelm Tham (1912) och M/S Diana (1931). Alla dessa fartyg är unika och specialbyggda för att passa de små slussarna på Göta kanal och dessutom K-märkta. Detta eftersom de anses ha ett kulturhistoriskt värde. Sedan 2001 ingår Rederi AB Göta Kanal i Strömmagruppen som dessutom har väldigt stor erfarenhet av att just bevara och driva historiska fartyg.

Idag erbjuder Rederi Göta Kanal kryssningar som är två till sex dagar långa. Ombord njuter gästerna av utsökt mat med utvalda drycker, klassisk svensk fika och guidade besök på längs färdvägen. Ett bestående värde av resan är även de nya vänskapsband som knyts mellan människor från hela världen.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kryssningspremiär i Stockholms Hamnar

Peterson tar över EACT

Nu snurrar Skywheel of Tallinn

Skywheel of Tallinn har officiellt öppnats för allmänheten – attraktionen blir stadens nya landmärke och är dessutom första pariserhjulet som byggts på ett tak.

Turistbussen är klimatsmart

Att åka turistbuss på sin semester är ett av de mest klimatsmarta sätten att resa på – ett faktum som Scandorama och Ölvemarks Holiday använder i sin marknadsföring.

Svag krona - chans för turismen

Kronan faller vilket gör Sverige till en attraktivare destionation för inkommande turism – regeringen gillar läget och ska nu storsatsa för att få hit fler turister från utlandet.

Lindstål till Stockholms Hamn

Nyhetsbrev

Turistbussen kräver mer

Sveriges Bussföretags TURBO-grupp tog upp frågan om bland annat bussbälten som kärvar och de extra krav som gäller för den som ska köra en turistbuss.

Arkiv

Nya glasögon för Transportstyrelsen

Branschen har länge mött kalla handen i sitt möte med Transportstyrelsen - men på Busstorget i Tylösand verkade det som om myndigheten äntligen bytt glasögon.

Nya villkor för bussresor

Nu blir det nya villkor för beställning av bussresor – det ska bli enklare att få ersättning för skador som uppkommer i samband med bussresor.

Rekordmånga anmälda till Busstorget

11 april kommer 235 deltagare till eventet Busstorget på Hotel Tylösand i Halmstad - det är fler deltagare än tidigare år.

Bussar för Snälltåget

Stena valutasäkrar Danmarksresan

Resia satsar på tågresor i Europa

Många vill, men det är både dyrt och krångligt att åka tåg mellan länder i Europa – nu lova Resia att ändra på den saken och tar samtidigt upp konkurrensen med bussresorna.

Svagt första kvartal för Tallink

SAS hotas av pilotstrejk

Hotet om pilotstrejk i Norden är nära och riktas mot det samägda flygbolaget SAS – ländernas pilotföreningar har varslat om strejk som träder i kraft 26 april.

Lenman ny flygplats-vd

Grönberg tar över Göteborg & Co

WOW air i konkurs

Det isländska flygbolaget WOW air har gått i konkurs - bolaget har länge brottats med svåra ekonomiska problem.

Halv miljon till Östersjön

Kryssarna - en miljardaffär

Kryssningstrafiken genererar nästan 2 miljarder kronor och 1 100 arbetstillfällen i Stockholmsregionen – det framgår av en färsk rapport.

Sundås premiär på Busstorget

Oscar Sundås, branschutvecklare på Sveriges Bussföretag ser fram emot att få delta på Busstorget för första gången – i år genomförs branschmötet i Tylösand 11-12 april.

Ökning för flyg dämpades 2018

Under 2018 uppgick antalet passagerare på svenska flyg­platser till 39,3 miljoner – rekord visserligen, men tillväxten var den lägsta på många år.

Hyttval möjligt på Birka

2

Silent disco hos RK

250 personer kom till RK Travel Groups caribiska kalas i Göteborg – en av höjdpunkterna var Silent disco där alla rockar loss till den musik de själva valt.

Bengtsson till Buhres på Kivik

Wik till Busstorget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132