23948sdkhjf

Rederi Göta Kanal 150 år

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

27 februari 2019 är det 150 år sedan Rederi Göta Kanal grundades under namnet Ångfartygsaktiebolaget Motala Ström och började sin framgångssaga.

Kryssningssträckan bär på mycket bevarad historia och fartyget M/S Juno är världens äldsta registrerade passagerarbåt med övernattningsmöjlighet. Handgrävda Göta kanal med sina 58 slussar som förbinder Sveriges två största städer Göteborg och Stockholm har i år trafikerats av rederiets kryssningsfartyg i 150 år. Rederi AB Göta kanal, som står bakom kryssningarna, ägs sedan 2001 av Strömma Turism & Sjöfart.

– Göta kanal har blivit en riktig kryssningsklassiker. Den står speciellt på våra tyska turisters ”Bucket list” och ses även av många svenskar som en reseupplevelse som står i en klass för sig, säger Peter Henricson, Strommas Sverigechef.

Kryssningsfartyget och Rederiets ”Grand Old Lady” M/S Juno var i trafik redan 1874 är så än idag. När man glider fram över vackra Göta kanal i vår och sommar är det alltså samma fartyg som trafikerade sträckan ursprungligen. Den klassiska kanalresan mellan Stockholm och Göteborg har dessutom upprätthållits sedan start 1869 – en historisk resa i dubbel bemärkelse.

– Som kuriosa kan nämnas att Rederi Göta Kanal är det första svenska företaget som lyckades locka utländska turister. Redan 1876 inleddes ett samarbete med Thomas Cook & Co i London om att sälja biljetter mot provision. Rederiet var så pass lyckosamt i att locka turister till Sverige att de 1922, när turismen i Sverige var urusel, användes som föredöme, säger Peter Henricson. Affischer, turlistor och broschyrer trycktes upp på 16 språk och spreds över hela världen. Rederiet hade vid den tiden inte mindre än sju passagerarfartyg och tolv lastfartyg, säger Peter Henricson. 

Är det inte på M/S Juno man njuter av historisk miljö och fantastiska vyer så är det med någon av hennes efterföljare M/S Wilhelm Tham (1912) och M/S Diana (1931). Alla dessa fartyg är unika och specialbyggda för att passa de små slussarna på Göta kanal och dessutom K-märkta. Detta eftersom de anses ha ett kulturhistoriskt värde. Sedan 2001 ingår Rederi AB Göta Kanal i Strömmagruppen som dessutom har väldigt stor erfarenhet av att just bevara och driva historiska fartyg.

Idag erbjuder Rederi Göta Kanal kryssningar som är två till sex dagar långa. Ombord njuter gästerna av utsökt mat med utvalda drycker, klassisk svensk fika och guidade besök på längs färdvägen. Ett bestående värde av resan är även de nya vänskapsband som knyts mellan människor från hela världen.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Fixar julklappar av bussbiljetter

Ras för novemberflyget

Vikingaland turismprisade

Tåg till Dalafjällen

Norwegian säljer dotterbolag

Ryanair lämnar Skavsta

Nyhetsbrev

Spännande smaksensation

I dagarna lanserade Brutal Brewing ett nytt öl i begränsad upplaga.

Arkiv

Besöksnäringen och turistbussen

Alkoholfri succé

Bästa julölet korat

Nio av tio julresor sålda

Svenskarna fortsätter att flyga och fara över jul och nyår, det visar försäljningssiffrorna från en av de stora researrangörerna.

Högtryck i jultrafiken

Masurien – okänd pärla i Centraleuropa

Masurien är en spännande destination i Sveriges närhet och perfekt för bussresan – Lundwall Travel slår ett slag för det tämligen okända sjölandskapet i nordöstra Polen.

Plus

Fem snabba frågor…

Plus

Från småföretag - till branschens gigant

Rolfs Flyg & Buss är gruppreseföretaget som gjort en egen hisnande resa – från den lilla resebyrån på Hisingen till ett jätteföretag som väntas omsätta en miljard kronor nästa år. Arkitekten bakom den makalösa tillväxten är Emanuel Karlsson, vd sedan 2006.

Portugal vann igen

Ny rapport till flygets försvar

Flyget behövs för svensk besöksnäring enligt en ny rapport.

Norwegian avvecklar allt långdistansflyg från Stockholm

Hamnsamarbete för miljön i Norden

Arlandabanan 20 år

Kungen och drottningen invigde Arlandabanan i november 1999 - Sveriges första privata snabbtågsprojekt firar därmed 20 år i dagarna.

Viking Line till Visby och Bornholm

Birka Cruises till Berlin

Tre miljoner till besöksnäringen

Andersson lämnar Birka Cruises

Kryssarrederiet Birca Cruises vd Satu Andersson lämnar sin post efter sex år – jakten på en ny vd inleds omedelbart.

Schram till Norwegian

Ferry till Furuvik

SJ storsatsar på VR

Fritzsons tågmat

1

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Höstlovstryck för Vy

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.164