23948sdkhjf

Flyget kan lyfta med biodrivmedel

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Kvotkurvan kan skärpas – det kommer att finnas bioflygbränsle så att det räcker även till flyget, enligt flera bedömare i landet.

Biobränsle är det säkraste sättet att minska flygets klimatpåverkan, och det är utmärkt att vi nu har ett konkret förslag på plats för att introducera biobränsle för flyget. Men utredaren Maria Wetterstrand är onödigt oroad över tillgången på bioflygbränsle. Det kommer att finnas gott om grönt flygbränsle och kvotkurvan kan skärpas efter introduktionen 2021, säger Gustav Melin, vd i Svebio, Svenska Bioenergiföreningen. Svebio har under många år förespråkat introduktion av bioflygbränsle på den svenska marknaden.

Nu har Maria Wetterstrand blivit anklagad för jäv, eftersom hon äger aktier i bolag som tillverkar biodrivmedel samt även sitter i dess styrelse. Själv avfärdar hon kritiken och fakta kvarstår: Fleralet aktörer i Sverige påstår att det finns biodrivmedel så att det räcker till mera miljövänligt flygande i framtiden.

– De nordiska raffinaderierna har redan meddelat att de är beredda att introducera bioflygbränsle på marknaden i betydande volymer. När det nu finns en garanterad framtida marknad, både i Sverige och i Norge, kommer fler aktörer att göra investeringar i produktion av bioflygbränsle. Det kommer att ge ökade volymer och sänkta kostnader och priser, säger Gustav Melin. Han fortsätter:

– För att skynda på utvecklingen av produktionen av bioflygbränsle från nya råvaror och med utvecklade processer exempelvis från svensk skogsråvara, kan det behövas ökade statliga insatser, vilket också utredningen föreslår. Här finns betydande möjligheter att utveckla svensk biobaserad industri.

– De svenska politikerna har tagit ställning för kvotering av biobränsle för flyget i 73-punktsprogrammet, vilket garanterar ett snabbt genomförande av förslaget. Det norska stortinget har redan fattat beslut om en liknande kvot. Den svenska regeringen bör verka för att Finland och Danmark fattar liknande beslut, inom ramen för det nordiska samarbetet, och att kvotering av bioflygbränsle även blir en del av EU:s klimatpolitik.

Om allt detta ska räcka för att få fler att kunna flyga utan skam återstår att se. För redan nu har alternativa sätt att resa på marken vunnit marknadsandelar.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Himmelfjäll öppet för bokning

Spännande forskning om turism

Hur kan marknadsföring av platser bli mindre stereotyp och mer inkluderande? Den frågan försöker forskare på Malmö universitet reda ut.

Flixbus startar flygbusslinje

Från 25 juni börjar Flixbus att trafikera en ny expresslinje mellan Stockholm City och Arlanda – aktören kommer att ha marknadens lägsta pris på sträckan vid tidigt köp.

SJ lanserar tågluffarkort

Rekordresultat för SkiStar

Extra nattrafik under Fallens Dagar

Nyhetsbrev

Badbusstrafik i Trollhättan

Arkiv

Turister bussluffar i Stockholm

Bussförbud på Slottsbacken överklagas

Stockholms läns Bussbranschförening har överklagat förbudet för buss på Slottsbacken – Trafikborgarrådet skyllde nyligen på hovet, bussbranschen vill ändå ha bort förbudet.

Helldén: ”Det är kungens fel!”

Kroatien fortsatt populärt

Enligt ny statistik från reseplattformen TripAdvisor är Kroatien det resmål som ökat mest i popularitet och i antalet sökningar på TripAdvisor under årets första fyra månader.

”Dyra tågbiljetter en myt”

Kölsträckning i Kina

Taxfree på flyget upphör

Klimatångest gynnar tågresande

Svenskarnas resmönster har förändrats dramatiskt till följd av klimatdebatten – ett exempel på det är att tågresandet fördubblats de senaste 18 månaderna.

Flygbussarna Charter blir fossilfria

Transdev köper Utö Rederi

Privatägda bolaget Utö Rederi har blivit uppköpt av kollektivtrafikjätten Transdev – Utö Rederi har sin verksamhet i Stockholm södra skärgård.

Biodrivmedel för flyg på gång

Europa kommer att få sin första dedikerade fabriksanläggning för produktion av bioflygdrivmedel – 100 000 ton per år ska kunna tillverkas från 2022 enligt initiativtagarna.

Direkt till skidbackarna i Andorra

Renässans för solresa med buss!

Plus

Fem snabba frågor...

Bussen bättre än tåget

Plus 5 procent för Viking

Svenskarnas intresse för att resa inom Östersjöregionen ökar – Viking Lines statistik visar att sommarbokningarna ökat med 5 procent jämfört med sommaren 2018.

Resebyråer sågar flygbranschen

Strand vd för Visit Stockholm

Många ville döpa Vikings fartyg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145