23948sdkhjf

Flyget kan lyfta med biodrivmedel

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Kvotkurvan kan skärpas – det kommer att finnas bioflygbränsle så att det räcker även till flyget, enligt flera bedömare i landet.

Biobränsle är det säkraste sättet att minska flygets klimatpåverkan, och det är utmärkt att vi nu har ett konkret förslag på plats för att introducera biobränsle för flyget. Men utredaren Maria Wetterstrand är onödigt oroad över tillgången på bioflygbränsle. Det kommer att finnas gott om grönt flygbränsle och kvotkurvan kan skärpas efter introduktionen 2021, säger Gustav Melin, vd i Svebio, Svenska Bioenergiföreningen. Svebio har under många år förespråkat introduktion av bioflygbränsle på den svenska marknaden.

Nu har Maria Wetterstrand blivit anklagad för jäv, eftersom hon äger aktier i bolag som tillverkar biodrivmedel samt även sitter i dess styrelse. Själv avfärdar hon kritiken och fakta kvarstår: Fleralet aktörer i Sverige påstår att det finns biodrivmedel så att det räcker till mera miljövänligt flygande i framtiden.

– De nordiska raffinaderierna har redan meddelat att de är beredda att introducera bioflygbränsle på marknaden i betydande volymer. När det nu finns en garanterad framtida marknad, både i Sverige och i Norge, kommer fler aktörer att göra investeringar i produktion av bioflygbränsle. Det kommer att ge ökade volymer och sänkta kostnader och priser, säger Gustav Melin. Han fortsätter:

– För att skynda på utvecklingen av produktionen av bioflygbränsle från nya råvaror och med utvecklade processer exempelvis från svensk skogsråvara, kan det behövas ökade statliga insatser, vilket också utredningen föreslår. Här finns betydande möjligheter att utveckla svensk biobaserad industri.

– De svenska politikerna har tagit ställning för kvotering av biobränsle för flyget i 73-punktsprogrammet, vilket garanterar ett snabbt genomförande av förslaget. Det norska stortinget har redan fattat beslut om en liknande kvot. Den svenska regeringen bör verka för att Finland och Danmark fattar liknande beslut, inom ramen för det nordiska samarbetet, och att kvotering av bioflygbränsle även blir en del av EU:s klimatpolitik.

Om allt detta ska räcka för att få fler att kunna flyga utan skam återstår att se. För redan nu har alternativa sätt att resa på marken vunnit marknadsandelar.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kryssningspremiär i Stockholms Hamnar

Peterson tar över EACT

Nu snurrar Skywheel of Tallinn

Skywheel of Tallinn har officiellt öppnats för allmänheten – attraktionen blir stadens nya landmärke och är dessutom första pariserhjulet som byggts på ett tak.

Turistbussen är klimatsmart

Att åka turistbuss på sin semester är ett av de mest klimatsmarta sätten att resa på – ett faktum som Scandorama och Ölvemarks Holiday använder i sin marknadsföring.

Svag krona - chans för turismen

Kronan faller vilket gör Sverige till en attraktivare destionation för inkommande turism – regeringen gillar läget och ska nu storsatsa för att få hit fler turister från utlandet.

Lindstål till Stockholms Hamn

Nyhetsbrev

Turistbussen kräver mer

Sveriges Bussföretags TURBO-grupp tog upp frågan om bland annat bussbälten som kärvar och de extra krav som gäller för den som ska köra en turistbuss.

Arkiv

Nya glasögon för Transportstyrelsen

Branschen har länge mött kalla handen i sitt möte med Transportstyrelsen - men på Busstorget i Tylösand verkade det som om myndigheten äntligen bytt glasögon.

Nya villkor för bussresor

Nu blir det nya villkor för beställning av bussresor – det ska bli enklare att få ersättning för skador som uppkommer i samband med bussresor.

Rekordmånga anmälda till Busstorget

11 april kommer 235 deltagare till eventet Busstorget på Hotel Tylösand i Halmstad - det är fler deltagare än tidigare år.

Bussar för Snälltåget

Stena valutasäkrar Danmarksresan

Resia satsar på tågresor i Europa

Många vill, men det är både dyrt och krångligt att åka tåg mellan länder i Europa – nu lova Resia att ändra på den saken och tar samtidigt upp konkurrensen med bussresorna.

Svagt första kvartal för Tallink

SAS hotas av pilotstrejk

Hotet om pilotstrejk i Norden är nära och riktas mot det samägda flygbolaget SAS – ländernas pilotföreningar har varslat om strejk som träder i kraft 26 april.

Lenman ny flygplats-vd

Grönberg tar över Göteborg & Co

WOW air i konkurs

Det isländska flygbolaget WOW air har gått i konkurs - bolaget har länge brottats med svåra ekonomiska problem.

Halv miljon till Östersjön

Kryssarna - en miljardaffär

Kryssningstrafiken genererar nästan 2 miljarder kronor och 1 100 arbetstillfällen i Stockholmsregionen – det framgår av en färsk rapport.

Sundås premiär på Busstorget

Oscar Sundås, branschutvecklare på Sveriges Bussföretag ser fram emot att få delta på Busstorget för första gången – i år genomförs branschmötet i Tylösand 11-12 april.

Ökning för flyg dämpades 2018

Under 2018 uppgick antalet passagerare på svenska flyg­platser till 39,3 miljoner – rekord visserligen, men tillväxten var den lägsta på många år.

Hyttval möjligt på Birka

2

Silent disco hos RK

250 personer kom till RK Travel Groups caribiska kalas i Göteborg – en av höjdpunkterna var Silent disco där alla rockar loss till den musik de själva valt.

Bengtsson till Buhres på Kivik

Wik till Busstorget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175