23948sdkhjf

Flyget kan lyfta med biodrivmedel

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Kvotkurvan kan skärpas – det kommer att finnas bioflygbränsle så att det räcker även till flyget, enligt flera bedömare i landet.

Biobränsle är det säkraste sättet att minska flygets klimatpåverkan, och det är utmärkt att vi nu har ett konkret förslag på plats för att introducera biobränsle för flyget. Men utredaren Maria Wetterstrand är onödigt oroad över tillgången på bioflygbränsle. Det kommer att finnas gott om grönt flygbränsle och kvotkurvan kan skärpas efter introduktionen 2021, säger Gustav Melin, vd i Svebio, Svenska Bioenergiföreningen. Svebio har under många år förespråkat introduktion av bioflygbränsle på den svenska marknaden.

Nu har Maria Wetterstrand blivit anklagad för jäv, eftersom hon äger aktier i bolag som tillverkar biodrivmedel samt även sitter i dess styrelse. Själv avfärdar hon kritiken och fakta kvarstår: Fleralet aktörer i Sverige påstår att det finns biodrivmedel så att det räcker till mera miljövänligt flygande i framtiden.

– De nordiska raffinaderierna har redan meddelat att de är beredda att introducera bioflygbränsle på marknaden i betydande volymer. När det nu finns en garanterad framtida marknad, både i Sverige och i Norge, kommer fler aktörer att göra investeringar i produktion av bioflygbränsle. Det kommer att ge ökade volymer och sänkta kostnader och priser, säger Gustav Melin. Han fortsätter:

– För att skynda på utvecklingen av produktionen av bioflygbränsle från nya råvaror och med utvecklade processer exempelvis från svensk skogsråvara, kan det behövas ökade statliga insatser, vilket också utredningen föreslår. Här finns betydande möjligheter att utveckla svensk biobaserad industri.

– De svenska politikerna har tagit ställning för kvotering av biobränsle för flyget i 73-punktsprogrammet, vilket garanterar ett snabbt genomförande av förslaget. Det norska stortinget har redan fattat beslut om en liknande kvot. Den svenska regeringen bör verka för att Finland och Danmark fattar liknande beslut, inom ramen för det nordiska samarbetet, och att kvotering av bioflygbränsle även blir en del av EU:s klimatpolitik.

Om allt detta ska räcka för att få fler att kunna flyga utan skam återstår att se. För redan nu har alternativa sätt att resa på marken vunnit marknadsandelar.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Fixar julklappar av bussbiljetter

Ras för novemberflyget

Vikingaland turismprisade

Tåg till Dalafjällen

Norwegian säljer dotterbolag

Ryanair lämnar Skavsta

Nyhetsbrev

Spännande smaksensation

I dagarna lanserade Brutal Brewing ett nytt öl i begränsad upplaga.

Arkiv

Besöksnäringen och turistbussen

Alkoholfri succé

Bästa julölet korat

Nio av tio julresor sålda

Svenskarna fortsätter att flyga och fara över jul och nyår, det visar försäljningssiffrorna från en av de stora researrangörerna.

Högtryck i jultrafiken

Masurien – okänd pärla i Centraleuropa

Masurien är en spännande destination i Sveriges närhet och perfekt för bussresan – Lundwall Travel slår ett slag för det tämligen okända sjölandskapet i nordöstra Polen.

Plus

Fem snabba frågor…

Plus

Från småföretag - till branschens gigant

Rolfs Flyg & Buss är gruppreseföretaget som gjort en egen hisnande resa – från den lilla resebyrån på Hisingen till ett jätteföretag som väntas omsätta en miljard kronor nästa år. Arkitekten bakom den makalösa tillväxten är Emanuel Karlsson, vd sedan 2006.

Portugal vann igen

Ny rapport till flygets försvar

Flyget behövs för svensk besöksnäring enligt en ny rapport.

Norwegian avvecklar allt långdistansflyg från Stockholm

Hamnsamarbete för miljön i Norden

Arlandabanan 20 år

Kungen och drottningen invigde Arlandabanan i november 1999 - Sveriges första privata snabbtågsprojekt firar därmed 20 år i dagarna.

Viking Line till Visby och Bornholm

Birka Cruises till Berlin

Tre miljoner till besöksnäringen

Andersson lämnar Birka Cruises

Kryssarrederiet Birca Cruises vd Satu Andersson lämnar sin post efter sex år – jakten på en ny vd inleds omedelbart.

Schram till Norwegian

Ferry till Furuvik

SJ storsatsar på VR

Fritzsons tågmat

1

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Höstlovstryck för Vy

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128