23948sdkhjf

Grönt för 24-meters bussar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Regeringen har beslutat att göra regelverket enklare så att bussbolag kan köra längre bussar i kollektivtrafiken – Sveriges Bussföretag jublar.

Regeländringen innebär att bussarna får vara längst 24 meter och framföras i högst 60 km/h. Sådana bussar, som oftast är dubbelledsbussar, körs redan i Göteborg, Malmö och ytterligare på något håll, men de har fått tidsbegränsad dispens av Transportstyrelsen, en dispens som alltså måste omprövas med jämna mellanrum.

Ute i världen finns gott om dubbelledsbussar i trafik i BRT-system, även i Europa trots att maxlängden för bussar är 18 meter inom hela EU. I andra EU-länder finns gått om bussar som är både 21 och 24 meter långa ändå fått köra i trafiken, antagligen för att deras tillsynsmyndigheter enklare låtit de längre bussarna rulla. Men i Sverige har gränsen varit 18 meter, och Transportstyrelsen har följt EU-reglerna strikt och endast beviljat dispens ytterst sparsmakat. Det har krävts mycket för att få undantag för längre bussar, därför finns de bara ett två städer ännu. Nu blir det alltså lättnader:

– Längre bussar kan ta med fler passagerare samtidigt som utsläpp, kostnader och trängsel kan minska. Beslutet innebär att regelverket blir enklare, vilket öppnar upp för att öka kapaciteten i kollektivtrafiken. Transportstyrelsen kommer inte längre behöva godkänna längre bussar genom särskilda föreskrifter i och med regeringens beslut, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Transportstyrelsen har tidigare genom en särskild tidsbegränsad föreskrift tillåtit försökstrafik med längre bussar. Det sker idag i Malmö och Göteborg. Fler andra städer, bland annat Karlstad och Helsingborg, har visat intresse för länge bussar till sin stadstrafik men ännu körs bara 18-meters enkelledbussar där. Troligtvis på grund av regelkrånglet: För att få tillstånd av Transportstyrelsen att köra 24-metersbussar så skulle hänsyn tas till var den längre bussen skulle framföras och myndigheten krävde också samråd med både kommun och kollektivtrafikföretag.

Med den nya regeländringen väntas fler visa intresse när maxlängden för bussen ökar till 24 meter, och bussbranschen reagerar positivt:

– Glädjande att regeringen nu fattat beslut i frågan och underlättar för att utveckla kapacitetsstark busstrafik, som lockar fler att resa kollektivt. Transportstyrelsens utredning som utgjorde regeringens underlag var väl genomförd, kommenterar Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag. Förbundet har tillsammans med bland annat Svensk Kollektivtrafik drivit frågan i flera år.

FAKTA/Regelverket nu och sedan

Nu:

Enligt nuvarande trafikförordning (1998:1276) och gällande EU-regler får en buss vara som längst 18,75 meter. Det gäller såväl i stadstrafik som för långfärdsbussar. Längdbegränsningarna i EU-reglerna gäller inte för ledbuss med fler än en ledad sektion och buss med tillkopplad släpvagn avsedd för personbefordran.

Sedan:

Regeringens beslut innebär att en ledbuss med fler än en ledad sektion samt buss med tillkopplad släpvagn i kollektivtrafiken får vara 24 meter långa istället för 18,75 meter och framföras i Sverige utan att Transportstyrelsen behöver meddela särskilda föreskrifter. Förordningsändringarna träder i kraft den 1 maj 2019. 

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svealandstrafiken väljer Pilotfish

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Aldenius till Kollektivtrafikdagen

Elbussar vill många ha, men vilka är utmaningarna när den rena och ljudlösa tekniken införs? Forskaren Malin Aldenius tar upp elektrifieringens möjligheter men också utmaningar på Kollektivtrafikdagen i Solna 15 maj.

Transdev leder Bussförar-SM

Bussförar-SM 2019 har startat och just nu är det Transdev som kan redovisa flest anmälda bussförare – totalt hade 166 anmält deltagande 23 april.

Hybricon förlorar Skellefteå

Nyhetsbrev

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Arkiv
Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Ny Nordenchef

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166