23948sdkhjf

Grönt för 24-meters bussar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Regeringen har beslutat att göra regelverket enklare så att bussbolag kan köra längre bussar i kollektivtrafiken – Sveriges Bussföretag jublar.

Regeländringen innebär att bussarna får vara längst 24 meter och framföras i högst 60 km/h. Sådana bussar, som oftast är dubbelledsbussar, körs redan i Göteborg, Malmö och ytterligare på något håll, men de har fått tidsbegränsad dispens av Transportstyrelsen, en dispens som alltså måste omprövas med jämna mellanrum.

Ute i världen finns gott om dubbelledsbussar i trafik i BRT-system, även i Europa trots att maxlängden för bussar är 18 meter inom hela EU. I andra EU-länder finns gått om bussar som är både 21 och 24 meter långa ändå fått köra i trafiken, antagligen för att deras tillsynsmyndigheter enklare låtit de längre bussarna rulla. Men i Sverige har gränsen varit 18 meter, och Transportstyrelsen har följt EU-reglerna strikt och endast beviljat dispens ytterst sparsmakat. Det har krävts mycket för att få undantag för längre bussar, därför finns de bara ett två städer ännu. Nu blir det alltså lättnader:

– Längre bussar kan ta med fler passagerare samtidigt som utsläpp, kostnader och trängsel kan minska. Beslutet innebär att regelverket blir enklare, vilket öppnar upp för att öka kapaciteten i kollektivtrafiken. Transportstyrelsen kommer inte längre behöva godkänna längre bussar genom särskilda föreskrifter i och med regeringens beslut, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Transportstyrelsen har tidigare genom en särskild tidsbegränsad föreskrift tillåtit försökstrafik med längre bussar. Det sker idag i Malmö och Göteborg. Fler andra städer, bland annat Karlstad och Helsingborg, har visat intresse för länge bussar till sin stadstrafik men ännu körs bara 18-meters enkelledbussar där. Troligtvis på grund av regelkrånglet: För att få tillstånd av Transportstyrelsen att köra 24-metersbussar så skulle hänsyn tas till var den längre bussen skulle framföras och myndigheten krävde också samråd med både kommun och kollektivtrafikföretag.

Med den nya regeländringen väntas fler visa intresse när maxlängden för bussen ökar till 24 meter, och bussbranschen reagerar positivt:

– Glädjande att regeringen nu fattat beslut i frågan och underlättar för att utveckla kapacitetsstark busstrafik, som lockar fler att resa kollektivt. Transportstyrelsens utredning som utgjorde regeringens underlag var väl genomförd, kommenterar Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag. Förbundet har tillsammans med bland annat Svensk Kollektivtrafik drivit frågan i flera år.

FAKTA/Regelverket nu och sedan

Nu:

Enligt nuvarande trafikförordning (1998:1276) och gällande EU-regler får en buss vara som längst 18,75 meter. Det gäller såväl i stadstrafik som för långfärdsbussar. Längdbegränsningarna i EU-reglerna gäller inte för ledbuss med fler än en ledad sektion och buss med tillkopplad släpvagn avsedd för personbefordran.

Sedan:

Regeringens beslut innebär att en ledbuss med fler än en ledad sektion samt buss med tillkopplad släpvagn i kollektivtrafiken får vara 24 meter långa istället för 18,75 meter och framföras i Sverige utan att Transportstyrelsen behöver meddela särskilda föreskrifter. Förordningsändringarna träder i kraft den 1 maj 2019. 

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De vann i Kristianstad

9 december blev det klart - en ny aktör tar över stadstrafiken i Kristianstad medan en annan förlorar trafiken.

Förarlöst i Linköping

Tunnelbane-vd byter spår

Kris för bussbolag i Roslagen

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Nyhetsbrev

Först i Norden

Arkiv

Tävlingen framtidens transportlösning avgjord

Förseningar kostar miljarder

Nya tungviktare till Samtrafikens styrelse

Drivmedlesskatt får kritik

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Eleverna visar hållbara transportlösningar

Plus

Fem snabba fågor…

Plus

Tåg - snabbare och bättre

Alstom är en av Europas ledande tillverkare av järnvägssystem, allt från spårvagnar och superhöghastighetståg och det som finns där emellan. Sverige är redan storkund men företaget hoppas på fler affärer framöver.

55 555:e Citaron

Mercedes-Benz har levererat den 55 555:e stadsbussen Citaro till svensk storkund.

Plus

Tog klivet till järnvägen

Efter sex år som chef på Klarna gick Alexandra Strömberg över till järnvägen – hon är operativ chef på Arlanda Express, ett uppdrag helt i linje med hennes intressen för hållbara resor i en tid då klimatfrågorna väger allt tyngre.

Ticketer köper Fara

Nytt larm: Svarttaxi på Facebook!

Plus

Tuff finalstrid i Tunga Bussligan

Med en månad kvar av Tunga Bussligan 2019 tätnar finalstriden med en viktig omkörning.

Trögt för bussarna

Även november blev en trög månad för bussarna, det visar Bil Swedens siffror.

Svår bussolycka i Sollentuna

Plus

Siktar på fler bussaffärer

Daimlerfamiljens bussar med varumärkena Mercedes-Benz och Setra, är redan väl etablerade i Sverige. Men det ska bli fler bussar från dem, det är försäljningsbolaget Daimler Buses, EvoBus övertygade om.

Høven vd i SJ Norge

4

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Fredman avancerar

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania bantar

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Höstlovstryck för Vy

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149