23948sdkhjf

MTR Express bra på innovation

För första gången lanseras Svenskt innovationsindex – flera branschföretag ligger bra till, allra bäst bland dem är MTR Express.

MTR Express kommer på andra plats i Svenskt innovationsindex med indextalet 61,0, ett nytt index som sätter fokus på innovation ur ett kundperspektiv och som utvecklats av forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. Totalt har 70 företag värderats på det här viset för sina innovativa insatser under 2018. På första plats kom Ikea, med index 73,2, och på tredje plats kom streamingtjänsten Netflix med indextalet 59,0. Allra sist kom Post Nord med indextalet 31,7.

Fler företag inom kollektivtrafik, persontransportbranschen samt turism- och besöksnäring kan vara värda att nämna med respektive placering och indextal: 3. Norweigian, 58,8; 8. Nettbuss Buss4You, 55,3; 10. Ving, 54,7; 14. Tui, 52,6; 25. Scandic, 50,0; 27. Swebus (numera Flixbus), 49,8; 34. BRA, 49,0; 37. Radison, 48,0; 52. SAS, 44,6; 61. Rasta, 42,4 samt 67. SJ, 39,2.

I ett pressmeddelande från Karlstads Universitet nämns det att det finns olika sätt att mäta innovation, och att det för företag, organisationer, beslutsfattare och politiker handlar om att skapa tillväxt, ökad konkurrenskraft och utvecklad välfärd. Bäst inom persontransportbranschen är alltså MTR Express vilket gläder företaget:

– På MTR Express vill vi utmana de gamla sanningar som finns om hur ett tågbolag måste vara och leda branschen framåt. Det är väldigt roligt att kunderna bekräftar att vi gör just detta och vi är stolta över andraplatsen, säger Mats Johannesson vd på MTR Express.

Enligt pressmeddelandet från Karlstads Universitet har mätningen visat att förändringar hos företagens erbjudande och förändring av kundmiljön är viktiga faktorer som påverkar kundens uppfattning av innovation på ett positivt sätt.

– Oavsett om det handlar om biljettlöst resande, att korta restiden genom att klassificera om våra tåg eller att erbjuda en service ombord som skiljer sig från en traditionell tågresa så sker all vår utveckling med fokus på kunden. Det är något vi kommer att fortsätta med i vår resa mot att bli världens bästa tågbolag, säger Mats Johannesson.

Svenskt innovationsindex 2018 innefattar svar från cirka 13 000 kunder som rankat innovationsgraden hos 70 företag och organisationer inom 9 branscher baserat på hur de upplever företagets innovationsförmåga och hur attraktiva dessa innovationer upplevs. Kunderna har också värderat företagets erbjudande, leverans, bemötande och interaktionsyta.

Resultaten presenterades på Tjänsteinnovationsdagen som genomfördes 7 mars. Svenskt innovationsindex är utvecklat av forskare vid CTF och Handelshögskolan vid Karlstads universitet i samarbete med NHH Norges Handelshögskola och Fordham University i USA.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125