23948sdkhjf

Buss och taxi funkar bra ihop!

| Av Transportföretagen Buss | Tipsa redaktionen

Nu har det nya danska branschförbund för både buss och taxi existerat i tre månader – och det har fallit mycket väl ut, enligt vd:n Michael Nielsen.

Dansk Persontransport organiserar sedan årsskiftet både buss- och taxiföretag. Alla branschfrågor är därmed samlade i ett förbund. Arbetsgivarfrågor är inte en del av det nya danska förbundet utan drivs inom de separata arbetsgivarförbunden. Nu, i mars 2019, passade Transportföretagen Buss på att fråga Michael Nielsen, vd för Dansk Persontransport, tidigare vd för bussbranschförbudet Danske Busvognmaend och dessförinnan chef för IRUs Brysselkontor, om erfarenheterna under förbundets första tre månader. 

 Vilken medlemsnytta ger det nya förbundet?

– Vi representerar nu alla de danska mobilitetsaktörerna på väg, vilket ger oss en unik möjlighet att tillsammans påverka utvecklingen av persontransport, inte bara politiskt utan också kommersiellt. I den nya organisationen arbetar vi också tätt tillsammans med leverantörer till branschen, som assicierade medlemmar. Dettta gör vi för att säkra en proaktiv och innovativ tillgång till exempelvis den gröna omställningen eller introduktionen av nya mobilitetskoncept som MaaS (Mobility as a Service – Mobilitet som en tjänst, red anm).

Hur många medlemsföretag har ni?

– Det är cirka 350 medlemmar i föreningen som i sin tur representerar omkring 1500 åkare med nära 10 000 fordon. Dansk Persontransport representerar därmed omkring 90 procent av marknaden i Danmark.

Varför ingår inte arbetsgivarfrågorna i förbundet? 

– Arbetsgivarfrågor ingår visst i föreningens arbete. Vi är mycket involverade i utbildning, sociala relationer och arbetsförhållanden för förare och för att upprätthålla rättvis konkurrens genom att exempelvis se till att alla som utför persontransport i Danmark gör det enligt danska överenskommelser om lön och arbetsvillkor.

– Vi är dock inte en arbetsgivareförening i traditionell mening – alltås en som förhandlar fram avtal. Att vi inte är det är historirkst bestämt i förbindelsen med många olika historiska sammaläggningar av turist, linje- och taxiååreiföreningar i Danmar. För närvarande ligger alla de respeitive arbetsgivarföreningarna innanför persontransport, därför utanför branschföreningen.

Vilka reaktioner har ni fått?

– Uteslutande positiva reaktioner från politiskt håll och från myndigheterna, de ser det som mycket fördelaktigt att ha en specifik branschorganisation med varierande och breda mobilitetsrelevanta ämnen att vända sig till, särskilt med tanke på den snabba utveckling som nu pågår inom branschen.

– Medlemmarna från bägge sidor har också välkomnat den nya organisatioen, vilket naturligtvis var förväntat, då det ju till syvende og sist var de som bestämde att sammanslagningen skulle genomföras.

Vilka tre trender kommer påverka den nordiska kollektivtrafiken mest de närmaste 10 åren? 

– Omfattande fråga, men skulle jag komma med en förhoppningsvis kvalificerad gissning så skulle det vara ytterligare konsolideringar i branschen där enheterna blir större och där enheterna var och en erbjuder flera olika mobilitetslörningar.

– Samtidigt har den gröna omställningen kommit för att stanna, vilket betyder att vi möter nya och strängare krav i fråga om miljözoner, vägtullar, utveckling och användning av alternativa drivmedel.

– Slutligen kommer vi givetvis att se ytterligare satsningar på nya kollektiva och delade mobilitetslösningar och autonoma pendeltjänster – där får vi även se nya aktörer på marknaden. Kanske ser vi till och med de första VTOL-lösningarna (Vertical Take Off and Landing) som testas också i EU och vem vet, kanske även i Danmark.

– Jag har också ett stilla hopp om att vi om tio år har kommit ur den tankebegränsning som under årtionden har karaktäriserat transportpolitiken, inte bara i Danmark, utan även i övriga EU – nämligen att järnvägstransporterna är rena och vägtrafik oren. Det trångsynta tänkandet leder inte till fruktbara samarbeten eller förnuftiga kollektiva integrerade mobilitetslösningar, vare sig i dag eller om tio år.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hybricon förlorar Skellefteå

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företagen Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

Nyhetsbrev

29 döda i bussolycka

Arkiv

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Ny Nordenchef

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145