23948sdkhjf

Buss och taxi funkar bra ihop!

| Av Transportföretagen Buss | Tipsa redaktionen

Nu har det nya danska branschförbund för både buss och taxi existerat i tre månader – och det har fallit mycket väl ut, enligt vd:n Michael Nielsen.

Dansk Persontransport organiserar sedan årsskiftet både buss- och taxiföretag. Alla branschfrågor är därmed samlade i ett förbund. Arbetsgivarfrågor är inte en del av det nya danska förbundet utan drivs inom de separata arbetsgivarförbunden. Nu, i mars 2019, passade Transportföretagen Buss på att fråga Michael Nielsen, vd för Dansk Persontransport, tidigare vd för bussbranschförbudet Danske Busvognmaend och dessförinnan chef för IRUs Brysselkontor, om erfarenheterna under förbundets första tre månader. 

 Vilken medlemsnytta ger det nya förbundet?

– Vi representerar nu alla de danska mobilitetsaktörerna på väg, vilket ger oss en unik möjlighet att tillsammans påverka utvecklingen av persontransport, inte bara politiskt utan också kommersiellt. I den nya organisationen arbetar vi också tätt tillsammans med leverantörer till branschen, som assicierade medlemmar. Dettta gör vi för att säkra en proaktiv och innovativ tillgång till exempelvis den gröna omställningen eller introduktionen av nya mobilitetskoncept som MaaS (Mobility as a Service – Mobilitet som en tjänst, red anm).

Hur många medlemsföretag har ni?

– Det är cirka 350 medlemmar i föreningen som i sin tur representerar omkring 1500 åkare med nära 10 000 fordon. Dansk Persontransport representerar därmed omkring 90 procent av marknaden i Danmark.

Varför ingår inte arbetsgivarfrågorna i förbundet? 

– Arbetsgivarfrågor ingår visst i föreningens arbete. Vi är mycket involverade i utbildning, sociala relationer och arbetsförhållanden för förare och för att upprätthålla rättvis konkurrens genom att exempelvis se till att alla som utför persontransport i Danmark gör det enligt danska överenskommelser om lön och arbetsvillkor.

– Vi är dock inte en arbetsgivareförening i traditionell mening – alltås en som förhandlar fram avtal. Att vi inte är det är historirkst bestämt i förbindelsen med många olika historiska sammaläggningar av turist, linje- och taxiååreiföreningar i Danmar. För närvarande ligger alla de respeitive arbetsgivarföreningarna innanför persontransport, därför utanför branschföreningen.

Vilka reaktioner har ni fått?

– Uteslutande positiva reaktioner från politiskt håll och från myndigheterna, de ser det som mycket fördelaktigt att ha en specifik branschorganisation med varierande och breda mobilitetsrelevanta ämnen att vända sig till, särskilt med tanke på den snabba utveckling som nu pågår inom branschen.

– Medlemmarna från bägge sidor har också välkomnat den nya organisatioen, vilket naturligtvis var förväntat, då det ju till syvende og sist var de som bestämde att sammanslagningen skulle genomföras.

Vilka tre trender kommer påverka den nordiska kollektivtrafiken mest de närmaste 10 åren? 

– Omfattande fråga, men skulle jag komma med en förhoppningsvis kvalificerad gissning så skulle det vara ytterligare konsolideringar i branschen där enheterna blir större och där enheterna var och en erbjuder flera olika mobilitetslörningar.

– Samtidigt har den gröna omställningen kommit för att stanna, vilket betyder att vi möter nya och strängare krav i fråga om miljözoner, vägtullar, utveckling och användning av alternativa drivmedel.

– Slutligen kommer vi givetvis att se ytterligare satsningar på nya kollektiva och delade mobilitetslösningar och autonoma pendeltjänster – där får vi även se nya aktörer på marknaden. Kanske ser vi till och med de första VTOL-lösningarna (Vertical Take Off and Landing) som testas också i EU och vem vet, kanske även i Danmark.

– Jag har också ett stilla hopp om att vi om tio år har kommit ur den tankebegränsning som under årtionden har karaktäriserat transportpolitiken, inte bara i Danmark, utan även i övriga EU – nämligen att järnvägstransporterna är rena och vägtrafik oren. Det trångsynta tänkandet leder inte till fruktbara samarbeten eller förnuftiga kollektiva integrerade mobilitetslösningar, vare sig i dag eller om tio år.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

SJ tågar mer i Norge

Sista chansen till Bussförar-SM 2019!

Nu är det bara några dagar kvar för den som vill göra uttagningsprovet till Bussförar-SM 2019 - midnatt 21 juni, alltså midsommarafton, stängs möjligheten att nå årets tävling, så passa på redan i dag!

Trønderbilene ska köra i Jämtland

En segdragen rättsprocess om regionbussupphandlingen i Jämtland hotade planerad trafikstart – nu har Länstrafiken bestämt att deras favorit Trønderbilene får köra trafiken i väntan på Kammarrättens besked.

25 nya elbussar i Umeå

Nu tas 25 nya snabbladdade elbussar i bruk i Umeå, därmed är det nu 35 elbussar som trafikerar stadens gator - Umeå leder därmed den gröna vågen för miljövänlig kollektivtrafik.

Största tågaffären i Sverige klar

14 juni undertecknas trafikavtalet mellan Öresundståg och SJ, som tar över driften av Öresundstågen från december 2020 och åtta år framåt – Sveriges största tågaffär på drygt 6 miljarder kronor är därmed ett faktum.

80 jobb försvinner på Keolis

Inom Keolis Sverige pågår ett arbete för att stärka företagets position och skapa lönsammare tillväxt – för att nå målet kommer 80 anställda att varslas.

Nyhetsbrev

Nu kör HelsingborgsExpressen!

Söndag 16 juni är det trafikstart för HelsingborgsExpressen, den nya superbussen som lyfter kollektivtrafiken i Helsingborg till nya höjder - men redan 13 juni genomfördes den högtidliga invigningen, rt-forum var på plats!

Arkiv

IT för effektivare uppvärmning

Snart kan bussen fjärrstyras

Mångmiljardsatsning på kollektivtrafik

Riyad bygger kollektivtrafiksystem för 255 miljarder kronor på fem år - projektet visades upp under UITP i Stockholm där Saudiarabiens huvudstad hade en enormt stor monter.

Vill borra åt Stockholms tunnelbana

Den kinesiska tunnelborraren CRTG har etablerat sig i Sverige och visade upp sig på UITP i Stockholm 9-12 juni - siktet är att få uppdrag när tunnelbanan i Stockholm ska byggas ut.

Nytt biljettsystem i Skånetrafiken

Keolis ökar i Bussförar-SM

11 juni hade 328 bussförare genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM 2019 – Keolis har alltjämt flest förare anmälda och imponerande nog har flera små bussbolag förare med i tävlingen.

Rekordorder för Volvo Bussar

Elbussar dominerar UITP

Fler självmord på spåren

Scania visar framtiden

Under det stora UITP-mötet i Stockholm passade Scania på att bryta mot sina traditioner – en ännu icke skapad framtidsfarkost visades i tillverkarens utställning.

Ny eldriven ledbuss på UITP

Under UITP Golabal Transport Summit i Stockholm passade Volvo på att visa upp sin nya eldrivna ledbuss – bussen ska vara i serietillverkning till hösten.

UITP pågår i Stockholm

9–12 juni är kollektivtrafikföretag från hela världen i Stockholm för att delta i ett av världens största kollektivtrafikevent, Global Public Transport Summit – arrangör är UITP och lokal värd SL.

Skövde får busskörfält

För att underlätta för kollektivtrafiken byggs nu Skövdes två första busskörfält på Vadsbovägen - därmed ska kollektivtrafikens snittfart öka i staden är det tänkt.

Rekordhög ökning av elbussar

Pendelbåt döptes i Stockholm

Goda upphandlingsexempel i ny rapport

Trots få offentliga upphandlingar av busstrafik under 2018 finns ett antal goda exempel att lyfta fram – det anser Sveriges Bussföretag i en färsk rapport.

Elbussen mäter Göteborgsluften

Plus

Fem snabba frågor...

Wennberg lämnar Länstrafiken

Flixbus ökar i USA

Olofsson lämnar Skellefteå Buss

Gustavsson avancerar

Bjurenborg rattar Westin Buss

SL-buss i brandolycka

Helsner tillbaka i bussbranschen

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.16