23948sdkhjf

Buss och taxi funkar bra ihop!

| Av Transportföretagen Buss | Tipsa redaktionen

Nu har det nya danska branschförbund för både buss och taxi existerat i tre månader – och det har fallit mycket väl ut, enligt vd:n Michael Nielsen.

Dansk Persontransport organiserar sedan årsskiftet både buss- och taxiföretag. Alla branschfrågor är därmed samlade i ett förbund. Arbetsgivarfrågor är inte en del av det nya danska förbundet utan drivs inom de separata arbetsgivarförbunden. Nu, i mars 2019, passade Transportföretagen Buss på att fråga Michael Nielsen, vd för Dansk Persontransport, tidigare vd för bussbranschförbudet Danske Busvognmaend och dessförinnan chef för IRUs Brysselkontor, om erfarenheterna under förbundets första tre månader. 

 Vilken medlemsnytta ger det nya förbundet?

– Vi representerar nu alla de danska mobilitetsaktörerna på väg, vilket ger oss en unik möjlighet att tillsammans påverka utvecklingen av persontransport, inte bara politiskt utan också kommersiellt. I den nya organisationen arbetar vi också tätt tillsammans med leverantörer till branschen, som assicierade medlemmar. Dettta gör vi för att säkra en proaktiv och innovativ tillgång till exempelvis den gröna omställningen eller introduktionen av nya mobilitetskoncept som MaaS (Mobility as a Service – Mobilitet som en tjänst, red anm).

Hur många medlemsföretag har ni?

– Det är cirka 350 medlemmar i föreningen som i sin tur representerar omkring 1500 åkare med nära 10 000 fordon. Dansk Persontransport representerar därmed omkring 90 procent av marknaden i Danmark.

Varför ingår inte arbetsgivarfrågorna i förbundet? 

– Arbetsgivarfrågor ingår visst i föreningens arbete. Vi är mycket involverade i utbildning, sociala relationer och arbetsförhållanden för förare och för att upprätthålla rättvis konkurrens genom att exempelvis se till att alla som utför persontransport i Danmark gör det enligt danska överenskommelser om lön och arbetsvillkor.

– Vi är dock inte en arbetsgivareförening i traditionell mening – alltås en som förhandlar fram avtal. Att vi inte är det är historirkst bestämt i förbindelsen med många olika historiska sammaläggningar av turist, linje- och taxiååreiföreningar i Danmar. För närvarande ligger alla de respeitive arbetsgivarföreningarna innanför persontransport, därför utanför branschföreningen.

Vilka reaktioner har ni fått?

– Uteslutande positiva reaktioner från politiskt håll och från myndigheterna, de ser det som mycket fördelaktigt att ha en specifik branschorganisation med varierande och breda mobilitetsrelevanta ämnen att vända sig till, särskilt med tanke på den snabba utveckling som nu pågår inom branschen.

– Medlemmarna från bägge sidor har också välkomnat den nya organisatioen, vilket naturligtvis var förväntat, då det ju till syvende og sist var de som bestämde att sammanslagningen skulle genomföras.

Vilka tre trender kommer påverka den nordiska kollektivtrafiken mest de närmaste 10 åren? 

– Omfattande fråga, men skulle jag komma med en förhoppningsvis kvalificerad gissning så skulle det vara ytterligare konsolideringar i branschen där enheterna blir större och där enheterna var och en erbjuder flera olika mobilitetslörningar.

– Samtidigt har den gröna omställningen kommit för att stanna, vilket betyder att vi möter nya och strängare krav i fråga om miljözoner, vägtullar, utveckling och användning av alternativa drivmedel.

– Slutligen kommer vi givetvis att se ytterligare satsningar på nya kollektiva och delade mobilitetslösningar och autonoma pendeltjänster – där får vi även se nya aktörer på marknaden. Kanske ser vi till och med de första VTOL-lösningarna (Vertical Take Off and Landing) som testas också i EU och vem vet, kanske även i Danmark.

– Jag har också ett stilla hopp om att vi om tio år har kommit ur den tankebegränsning som under årtionden har karaktäriserat transportpolitiken, inte bara i Danmark, utan även i övriga EU – nämligen att järnvägstransporterna är rena och vägtrafik oren. Det trångsynta tänkandet leder inte till fruktbara samarbeten eller förnuftiga kollektiva integrerade mobilitetslösningar, vare sig i dag eller om tio år.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127