23948sdkhjf

Wik till Busstorget

| Av Transportföretagen Buss/Rt-forum | Tipsa redaktionen

Det ska bli roligt att få träffa kollegor i branschen på Busstorget – det säger Pär Wik, försäljningschef på Evobus i Vetlanda som kommer till Tylösand 11 april.

Pär Wiks formella titel är Sales Manager Coach på Mercedes-Benz och Setra, eller på lite enklare svenska, försäljningschef för trusistbussar. Han är ganska ny i branschen, började i Vetlanda 2 januari men har en lång bakgrund som företagare.

Vad gjorde du innan?

– Jag har huvudsakligen jobbat i två branschen tidigare, säger Pär Wik. Ursprungligen var jag i tryckeribranschen där jag haft eget företag under många år då jag körde ett eget tryckeri. Efter det var jag frilandskonsult ett antal år, jobbade med att bygga upp försäljnings- och marknadsorganisationer åt bland annat SKF, Gunnebo och Investment AB Latour och så ett längre uppdrag hos RH Stolen i Nässjö.

– Jag jobbade med kontorsstolar som jag fann jätteintressant, alltså stannade jag kvar.

RH Stolen blev sedermera uppköpt av Ratos med huvudkontor i Oslo. Pär Wik följde med till den norska huvudstaden och blev kvar där under fem år. Bytte huvudstad och hamnade denna gången i Stockholm och förpackningsbranschen.

Vad lockade dig till bussbranschen?

– Jag har alltid varit motorintresserad, säger Pär Wik. Började köra motorcykel tidigt, tog MC-körkort vid 16 år och började köra enduro, körde ett 20-tal tävlingar om året. Samtidigt var jag intresserad av bilar och människorna runt motorbranschen.

Vid 25 år bestämde han sig för att plugga vidare och kom in vid KTH i Stockholm där det blev grafisk teknik. För att förstärka studentkassan såldes motorcykeln.

– Sedan gjorde jag det här klassiska att när jag fyllt 50 år så köpte jag en ny motorcykel, så nu kör jag igen!

Evobus som är Mercedes-Benz och Setras återförsäljare har laddat rejält inför Busstorget 11-12 april. För mer information och anmälan, KLICKA HÄR!

Vad kommer ni visa upp på Busstorget?

– Vi kommer ta med vår dubbeldäckare Setra TopClass S 531 DT och en Mercedes-Benz Tourismo. Setra TopClass S 531 DT har även snabbt blivit populär för linjetrafik. Långpendlare som reser mycket uppskattar den eftersom de reser komfortabelt. De som vill får gärna provköra vår Mercedes-Benz Tourismo på Busstorget.

– Temat är ju säkerhet därför kommer vi visa upp vårt säkerhetspaket. Som första busstillverkare i världen har vi Actice Brake Assist 4, ABA 4, som reagerar och stoppar bussen om det kommer ut en person i vägen. Det är ett ögonblick av bristande koncentration från föraren som kan orsaka en tragisk olycka. ABA 4 tar bort den ”mänskliga faktorn”. Detta tillsammans med Side Guard Assist som reagerar och varnar för exempelvis cyklister vid sidan av bussen vid sväng eller filbyte plus vårt Electricity Stabillity Program, ESP, skapar en klart säkrare värld för föraren och resenärerna.

Hur ser ni på utvecklingen inom turist- och beställningstrafik med buss?

– Som alla andra branscher förändras även bussbranschen. Branschen har delvis gått in i en ny fas. Nya aktörer har kommit in på marknaden som skapar längre bussturer i Sverige. Många bussbolag har även generationsväxling vilket skapar rörlighet på ägarsidan. Vi ser en trend där företag köps upp eller går in i grupperingar. Sedan möter bussbranschen hela tiden en ny publik resenär som har nya behov och önskemål.

Vad är fördelarna med att arrangera ett event som Busstorget ihop med Sveriges Bussföretag och andra fordonstillverkare? 

– Fordonstillverkare, bussföretag och utställare får chansen att träffa kollegor i branschen. Busstorget är en bra mötesplats där man får träffa de ledande aktörerna. Sverige bussföretag program visar också vad som gäller i branschen totalt. Busstorget är bra för dem som under kort tid vill träffa rätt personer och prata om rätt saker. Det är säkert att åka buss och det är oerhört viktigt för branschen att bussföretagen känner sig säkra när de köper en buss.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klimatdebatten gynnar bussresan

"Res klimatsmart i turistbuss"

Gratis privatfärja i Stockholm

28 juni var det premiär för en ny färjelinje till och från Djurgården i Stockholm - ett antal aktörer på Djurgården ligger bakom den helt privatfinansierade trafiken.

Loka Brunn har uppdaterats

Radison blir Scandic i Stavanger

Bättre bussläge i Värtahamnen

Under festliga former invigdes det nya hållplatsläget för bussen till Värtaterminalen i Stockholm 25 juni – nu blir det enklare att ta sig till kryssningsfartygen för resenärerna.

Nyhetsbrev

Inlandsbanan fick ny styrelse

Arkiv
1

Tåget - billigare än flyget

Konkurrensen på spåren har medfört fler avgångar och differentierade priser – tåg är så gott som alltid billigare än flyget, enligt Transportstyrelsens rapport, men bussen är billigast.

Himmelfjäll öppet för bokning

Spännande forskning om turism

Hur kan marknadsföring av platser bli mindre stereotyp och mer inkluderande? Den frågan försöker forskare på Malmö universitet reda ut.

Flixbus startar flygbusslinje

Från 25 juni börjar Flixbus att trafikera en ny expresslinje mellan Stockholm City och Arlanda – aktören kommer att ha marknadens lägsta pris på sträckan vid tidigt köp.

SJ lanserar tågluffarkort

Rekordresultat för SkiStar

Extra nattrafik under Fallens Dagar

Badbusstrafik i Trollhättan

Turister bussluffar i Stockholm

Bussförbud på Slottsbacken överklagas

Stockholms läns Bussbranschförening har överklagat förbudet för buss på Slottsbacken – Trafikborgarrådet skyllde nyligen på hovet, bussbranschen vill ändå ha bort förbudet.

Helldén: ”Det är kungens fel!”

Kroatien fortsatt populärt

Enligt ny statistik från reseplattformen TripAdvisor är Kroatien det resmål som ökat mest i popularitet och i antalet sökningar på TripAdvisor under årets första fyra månader.

”Dyra tågbiljetter en myt”

Kölsträckning i Kina

Taxfree på flyget upphör

Klimatångest gynnar tågresande

Svenskarnas resmönster har förändrats dramatiskt till följd av klimatdebatten – ett exempel på det är att tågresandet fördubblats de senaste 18 månaderna.

Flygbussarna Charter blir fossilfria

Plus

Fem snabba frågor...

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.18