23948sdkhjf

Scanias bussar höll ställningarna

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

2018 blev ett bra år för Scania med rekord på flera områden – det lilla men viktiga affärsområdet buss höll ställningarna, trots tapp i Mellanöstern.

Totalt blev 2018 ett år av fortsatt tillväxt för Scania, samtidigt som koncernen genomförde den största industriella omställningen i bolagets historia. Så här kommenterar vd Henrik Henriksson Scanias resultat i ett pressmeddelande:

2018 blev ett år av fortsatt tillväxt och med rekord på flera områden, samtidigt som vi genomförde den största industriella omställningen i bolagets historia. Leveranser av lastbilar, bussar och motorer nådde historiskt höga nivåer, likaså servicevolymen. Scanias nettoomsättning uppgick till 137,1 miljarder kronor, en ökning med 11 procent jämfört med föregående år. Resultatet steg till 13,832 miljarder kronor vilket gav en rörelsemarginal på 10,1 procent.

Högre fordons- och servicevolymer, liksom valutaeffekter, bidrog positivt medan högre produktionskostnader för drift av dubbla produktprogram och störningar i leverantörskedjan påverkade resultatet negativt. I och med omställningen av produktionen i Latinamerika under första kvartalet 2019, kommer vi ha slutfört den globala övergången till Scanias nya lastbilsprogram.

Omställningen där kommer att leda till vissa begränsningar i flexibilitet och kapacitet i vårt globala produktionssystem och generellt råder fortsatt ett högre-än-normalt kostnadsläge för produkt och produktion relaterade till nya lastbilsgenerationen. Åtgärder har satts in för att normalisera kostnadsnivåerna.

Med ett fortsatt högt nyttjande av den installerade lastbilsflottan hos våra kunder och med Scanias ständigt förbättrade serviceerbjudande som bygger på data från över 360 000 uppkopplade fordon, fortsätter vår serviceaffär att växa. Serviceintäkterna ökade under 2018 med 12 procent till rekordhöga 26,6 miljarder kronor. Financial Services redovisade ett rörelseresultat på rekordhöga 1 440 miljoner kronor.

Orderingången för lastbilar sjönk med 12 procent under 2018 jämfört med den höga nivån motsvarande period föregående år. Efterfrågan i Europa fortsätter på en god nivå med hög aktivitet hos våra kunder. I Latinamerika går Brasiliens återhämtning långsamt framåt. I Asien föll orderingången i jämförelse med föregående år på grund av Mellanöstern. Efterfrågan i Eurasien är fortsatt god, även om en viss avmattning skett i Ryssland mot slutet av året.

Buss påverkas också negativt av en lägre orderingång i Mellanöstern men totalt sett är orderingången i nivå med föregående år. För affärsområdet Engines är efterfrågan hög inom alla segment, delvis tack vare en förköpseffekt i Europa.”

FAKTA/Scanias helår 2018 (helår 2017)

Rörelseresultat: 13,832 miljarder kronor (12,434).

Nettoomsättning: 137,126 miljarder kronor (123,366) plus 11 procent.

Kassaflrödet: 3 665 miljoner kronor (5 696) för fordon och tjänster.

OBS! Från och med räkenskapsåret 2018 har resultaträkningens utformning ändrats till följd av en anpassning till ägaren Volkswagengruppens utformning (gäller även jämförelsesiffrorna).

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hybricon förlorar Skellefteå

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företagen Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

Nyhetsbrev

29 döda i bussolycka

Arkiv

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Ny Nordenchef

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153