23948sdkhjf

Scanias bussar höll ställningarna

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

2018 blev ett bra år för Scania med rekord på flera områden – det lilla men viktiga affärsområdet buss höll ställningarna, trots tapp i Mellanöstern.

Totalt blev 2018 ett år av fortsatt tillväxt för Scania, samtidigt som koncernen genomförde den största industriella omställningen i bolagets historia. Så här kommenterar vd Henrik Henriksson Scanias resultat i ett pressmeddelande:

2018 blev ett år av fortsatt tillväxt och med rekord på flera områden, samtidigt som vi genomförde den största industriella omställningen i bolagets historia. Leveranser av lastbilar, bussar och motorer nådde historiskt höga nivåer, likaså servicevolymen. Scanias nettoomsättning uppgick till 137,1 miljarder kronor, en ökning med 11 procent jämfört med föregående år. Resultatet steg till 13,832 miljarder kronor vilket gav en rörelsemarginal på 10,1 procent.

Högre fordons- och servicevolymer, liksom valutaeffekter, bidrog positivt medan högre produktionskostnader för drift av dubbla produktprogram och störningar i leverantörskedjan påverkade resultatet negativt. I och med omställningen av produktionen i Latinamerika under första kvartalet 2019, kommer vi ha slutfört den globala övergången till Scanias nya lastbilsprogram.

Omställningen där kommer att leda till vissa begränsningar i flexibilitet och kapacitet i vårt globala produktionssystem och generellt råder fortsatt ett högre-än-normalt kostnadsläge för produkt och produktion relaterade till nya lastbilsgenerationen. Åtgärder har satts in för att normalisera kostnadsnivåerna.

Med ett fortsatt högt nyttjande av den installerade lastbilsflottan hos våra kunder och med Scanias ständigt förbättrade serviceerbjudande som bygger på data från över 360 000 uppkopplade fordon, fortsätter vår serviceaffär att växa. Serviceintäkterna ökade under 2018 med 12 procent till rekordhöga 26,6 miljarder kronor. Financial Services redovisade ett rörelseresultat på rekordhöga 1 440 miljoner kronor.

Orderingången för lastbilar sjönk med 12 procent under 2018 jämfört med den höga nivån motsvarande period föregående år. Efterfrågan i Europa fortsätter på en god nivå med hög aktivitet hos våra kunder. I Latinamerika går Brasiliens återhämtning långsamt framåt. I Asien föll orderingången i jämförelse med föregående år på grund av Mellanöstern. Efterfrågan i Eurasien är fortsatt god, även om en viss avmattning skett i Ryssland mot slutet av året.

Buss påverkas också negativt av en lägre orderingång i Mellanöstern men totalt sett är orderingången i nivå med föregående år. För affärsområdet Engines är efterfrågan hög inom alla segment, delvis tack vare en förköpseffekt i Europa.”

FAKTA/Scanias helår 2018 (helår 2017)

Rörelseresultat: 13,832 miljarder kronor (12,434).

Nettoomsättning: 137,126 miljarder kronor (123,366) plus 11 procent.

Kassaflrödet: 3 665 miljoner kronor (5 696) för fordon och tjänster.

OBS! Från och med räkenskapsåret 2018 har resultaträkningens utformning ändrats till följd av en anpassning till ägaren Volkswagengruppens utformning (gäller även jämförelsesiffrorna).

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första staten med gratis kollektivtrafik

Plus

Klart: Vinnaren av Tunga Bussligan 2019!

Efter en rafflande slutstrid står det klart vem som vann Tunga Bussligan 2019 - här presenteras vinnaren plus alla tunga bussfabrikat som fått nya bussar registrerade under 2019, alla siffror kommer från Bil Swedens statiatik.

Bra december för bussarna

Nytt signalsystem i Danmark

Forskare: ”Landsortsbor riskerar att bli högerpopulister”

Allt fler flyttar till städer och kvar blir ”dubbla förlorare” som riskerar att hemfalla åt högerpopulism – men det finns ett effektivt botemedel, detta enligt forskning vid Malmö universitet.

Statsägt bolag köper Flygbussarna

Nyhetsbrev

God Jul & Gott Nytt År!

Nu är det dags att önska alla rt-forums läsare, annonsörer och vänner en riktigt trevlig helg - 18 december skickades årets sista nyhetsbrev.

Arkiv

Arriva möblerar om i ledningen

Ännu ett bussbolag uppköpt

Nya Mälartåg i trafik

Örike digitaliserar kollektivtrafiken

Hogia har fått ett nytt spännande uppdrag – nämligen att digitalsera kollektivtrafiken på ett av svenskarnas populäraste resmål.

Kritiker invigde nya biljettautomaterna

Skärpt tillsyn av yrkestrafiken

Turkiskt på Tvärbanan

Stor exportorder för Scania

Tunnelbanan ska bli tryggare

Stockholms tunnelbana har haft problem med våld och otrygghet - nu vill politikerna åstadkomma en förbättring genom en rad nya okonventionella åtgärder.

Skåneflygplats tappar flygbussförbindelse

Ännu en skånsk stad blir elektrisk

De vann i Kristianstad

9 december blev det klart - en ny aktör tar över stadstrafiken i Kristianstad medan en annan förlorar trafiken.

Förarlöst i Linköping

Tunnelbane-vd byter spår

Kris för bussbolag i Roslagen

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Först i Norden

Förseningar kostar miljarder

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Plus

Fem snabba fågor…

Ticketer köper Fara

Svår bussolycka i Sollentuna

Høven vd i SJ Norge

5

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141