23948sdkhjf

Junibacken digitaliseras

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Junibacken ingår samarbete med YouTube Kids - scener ur Astrid Lindgrens berättelser blir till interaktiva upplevelser på Junibacken.

28 mars slår Junibacken och YouTube Kids upp portarna till nya interaktiva upplevelser baserade på barnens favoriter från Astrid Lindgrens böcker och filmer på Junibacken i Stockholm. Lekmiljön - Bena blir fulla med spring - lanseras som del av YouTube Kids introduktion i Sverige, och syftar till att främja gemenskap och fysisk aktivitet.

I Junibackens nya rum Salongen kan stora och små uppleva sex olika scener hämtade ur Astrid Lindgrens författarskap. Här finns möjligheten att själv vara karaktärer från böckerna genom att springa, hoppa, dansa eller balansera. De olika äventyren innefattar bland annat Emils kälkfärd efter tabberaset i Katthult och Ronja och Birks hopp över helvetesgapet i Mattisborgen.

– Vi har skapat en miljö där barn och vuxna upplever Astrid Lindgrens verk tillsammans. Här finns bokcitat, filmklipp och en scenografi som väcker fantasi och leder in till lek. Vi vill lyfta Astrids verk på ett nytt sätt och samtidigt locka fram mod och nyfikenhet hos besökaren, säger Sanna Pedersen, Publikchef på Junibacken.

Den gemensamma nämnaren för Junibacken och YouTube Kids är utvecklandet av upplevelser för barn och vuxna – vilken lagt grunden för samarbetet, och syftar genom de interaktiva äventyren till att sätta barnets upplevelse i centrum och uppmuntra till rörelse, aktivitet och samarbete bland små och stora.

– YouTube Kids är framtaget för att skapa en familjevänlig upplevelse där barn kan släppa lös sin nyfikenhet och fantasi genom innehåll och spellistor som omfattar alltifrån barnens tecknade favoriter till pedagogiskt innehåll för lärande. Genom samarbetet med Junibacken tar vi möjligheten till utforskande ett steg längre, och vi ser fram emot att kunna erbjuda både spännande upplevelser och innehåll på YouTube Kids som skapar engagemang bland stora som små, säger Andrea Lewis Åkerman, kommunikationsansvarig på Google.

I samband med öppningen av det interaktiva upplevelserummet, görs även klipp från föreställningar genom tiderna, musikvideos från egenproducerad musik och annat innehåll från Junibacken tillgängligt på YouTube Kids.

Den interaktiva upplevelsen öppnar den 28 mars, på Junibacken i Stockholm, och håller öppet till och med 12 maj 2019. 

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt drag av RK Travel Group

Från och med nu har resegrossisten RK Travel Group infört ett nytt grepp som pressar både den egna organisationen och konkurrenterna – men gynnar kunderna.

Skansen slog rekord 2019

AI tar över i Växjö

Resebranschen får nyord

Glöm flygskammen, nu har resebranschen fått nya roliga ord enligt dem som ställt samman 2019 års nyord!

Stena Lina storsatsar

Anmälan till Busstorget har öppnat!

Nyhetsbrev

Bussbolag i känslosam julkampanj

Arkiv

Flygresenärernas favoritdestinationer

Vart hän vill de som flyger med SAS egentligen? Ja, nu har den saken blivit utredd och det visar sig att svenskar, norrmän och danskar har helt olika preferenser!

Hårdrock på Furuvik

Hårdrocken tågar in på Furuvik i sommar när den legendariske Kiss-gitarristen Ace Frehley intar Stora Scen.

De uppträder på Grönan 2020

Nu har Gröna Lund fått klart med de första 12 artisterna för sommarsäsongen 2020 – en hel rad heta namn presenteras.

Fixar julklappar av bussbiljetter

Ras för novemberflyget

Vikingaland turismprisade

Tåg till Dalafjällen

Norwegian säljer dotterbolag

Ryanair lämnar Skavsta

Spännande smaksensation

I dagarna lanserade Brutal Brewing ett nytt öl i begränsad upplaga.

Besöksnäringen och turistbussen

Alkoholfri succé

Bästa julölet korat

Nio av tio julresor sålda

Svenskarna fortsätter att flyga och fara över jul och nyår, det visar försäljningssiffrorna från en av de stora researrangörerna.

Högtryck i jultrafiken

Masurien – okänd pärla i Centraleuropa

Masurien är en spännande destination i Sveriges närhet och perfekt för bussresan – Lundwall Travel slår ett slag för det tämligen okända sjölandskapet i nordöstra Polen.

Plus

Fem snabba frågor…

Portugal vann igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172