23948sdkhjf

Bussföraren som blev vd

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

18 mars är bussförarens dag – rt-forum uppmärksammar därför Stefan Magnusson som startade sin karriär som just bussförare för att senare bli vd för Nettbuss.

Stefan Magnusson skulle egentligen bara sommarjobba som bussförare när han läste på Handelshögskolan i Göteborg – men han blev kvar i branschen och de senaste 21 åren har han varit vd för Nettbuss.

Du började alltså som sommarjobbande bussförare och nådde toppen?

– Ja så är det, fast det tog några år att nå dit, säger Stefan Magnusson. Och vägen dit har varit en härlig resa.

Stefan Magnusson siktar på att gå i pension till hösten efter ett helt yrkesliv i och med bussbranschen. 1998 blev han vd för Nettbuss men i januari i år klev han av för efterträdaren Arne Veggeland. Dock inte helt, Stefan Magnusson är kvar som vice vd fram till oktober för att övergången ska bli så smidig som möjligt.

Just detta med att gå i pension sätter fingret på den stora bussförarbristen i hela Sverige: Många bussförare väntas göra som Stefan Magnusson under de kommande två åren, de blir pensionärer. Återväxten är mycket mindre än pensionsavgångarna. Att locka fler till yrket är viktigt.

Ett sätt att lyfta yrket och få fler intresserade är Bussförar-SM, tävlingen som genomförs av Transportföretagen Buss i samarbete med tidningarna Res- och Trafikforum. Den tävlingen drar igång 25 mars, då öppnas möjligheten att anmäla deltagande, finalen körs på Gillingebanan i Vallentuna 9 september. Kanske kommer några av finalisterna från Nettbuss i år, det visar sig framåt midsommar.

Du har varit i branschen länge säger du?

– Jag har varit i bussbranschen i stort sett hela mitt liv faktiskt, säger Stefan Magnusson.

– Jag började 1978 på GDG som det hette då, ett sommarjobb som bussförare. Tanken var att jag skulle fortsätta läsa på Handels till hösten men jag blev kvar i bussbranschen.

Visserligen läste Stefan Magnusson mer ekonomi senare, men då blev det litet tvärt om: studier på lediga stunder från arbetet. Bussarna gick före, så det blev aldrig någon fullständig examen för honom. Det har gått bra ändå.

Du började alltså som sommarbussförare – och fortsatte?

– Javisst, jag körde buss. Först var det sommarjobb, sedan fortsatte jag på GDG och Continentbus med linjetrafik ut i Europa. Det var väldigt kul att köra buss till Europa tyckte jag.

Du hade redan busskort innan du började jobba som bussförare, hur kom det sig?

– Ja, eftersom jag alltid varit intresserad av att köra fordon så tog jag allt på en gång, både bil, lastbil och buss. Mest för skoj skull, men det visade sig att jag hade god nytta av busskortet, det var en bra investering.

Stefan Magnusson fortsatta att jobba som bussförare i flera år. Sedan utsågs han som platsansvarig för GDG:s depå i Alingsås, det blev det första chefsjobbet för honom.

Under den tiden skedde en av många stora förändringar i den svenska bussbranschen: GDG och SJ Buss slogs samman till Swebus med Kjell Nilsson som vd.

Hur blev det för dig efter att Swebus skapats?

– Kjell Nilsson drog igång något som hette Samtidsgruppen. Det var ett trainee-program som vände sig till anställda inom nya Swebus och där kom jag med.

Samtidsgruppen pågick parallellt med det ordinarie jobbet, momenten var insprängda mellan arbetspassen. Den specialutformade branschutbildningen pågick ett par år ungefär. När programmet var klart i början av 1990-talet hade även Swebus genomgått sin första omorganisering och Stefan Magnusson utsågs som ansvarig för ett av de nya distrikten, Västra Sverige med Kungälv och Göteborg.

– Så där fick jag sköta Swebus trafik i det området. Då hade upphandlingarna av trafik dragit igång på allvar även i Göteborg som var bland de sista områdena i landet som införde upphandling.

Hur länge blev du kvar på Swebus?

– Jag slutade 1998 och köpte in mig i något som hette Orusttrafiken. Blev delägare i det bolaget som hade åtta år på nacken, när jag gick in hade de 20 bussar och körde på Orust.

Orusttrafiken hade en del samarbete med tidigare arbetsgivaren Swebus på den tiden. De skötte en del service åt Orusttrafiken samt körde någon tur också, minns Stefan Magnusson.

– Kvalitet har alltid varit mitt ledord. Jag har alltid pratat kvalitet och haft som måtto att kvalitetstänkande verkligen måste omfatta bussarna och kollektivtrafiken. Jag är själv ingen förebild utan gillar att köra bil, jag är en typisk bilåkare. Men jag har alltid strävat efter att få kollektivtrafiken så pass attraktiv så att den ska kunna attrahera även sådana som mig!

Det är väl många som är som du, tar bilen i stället för bussen?

– Ja, fortfarande sker nästan 90 procent av persontransporterna i Sverige med privatbilen, ända undantaget är storstäderna och speciellt i Stockholm med sin tunnelbana. Men för övrigt och på landsbygden i synnerhet är det bilen som dominerar.

Vad kan göras för att få fler att åka hållbart med bussen?

– Produkten i fråga om fordon och tidtabeller tycker jag håller hög kvalitet, men infrastrukturen runt omkring måste lösas till det bättre. Jag har alltid talat om resecentra måste bli bättre, det måste finnas fler pendelparkeringar så att folk kan ta bilen till ett närliggande resecentra för att sedan resa kollektivt och snabbt in till städerna. Det är dit vi måste komma, det har inte lyckats ännu.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Aldenius till Kollektivtrafikdagen

Elbussar vill många ha, men vilka är utmaningarna när den rena och ljudlösa tekniken införs? Forskaren Malin Aldenius tar upp elektrifieringens möjligheter men också utmaningar på Kollektivtrafikdagen i Solna 15 maj.

Transdev leder Bussförar-SM

Bussförar-SM 2019 har startat och just nu är det Transdev som kan redovisa flest anmälda bussförare – totalt hade 166 anmält deltagande 23 april.

Hybricon förlorar Skellefteå

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företagen Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Nyhetsbrev

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Arkiv

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Ny Nordenchef

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123