23948sdkhjf

”Geofencing säkrar gasbussar”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

10 mars körde en biogasbuss in i en höjdbegränsingsbalk i centrala Stockholm och exploderade – olyckor av den typen kan stoppas med geofencing, enligt Svensk Kollektivtrafik.

Branschföreningen Svensk Kollektivtrafik organiserar länstrafikbolag och RKM, de regionala kollektivtrafikmyndigheterna. Många av dessa kör sedan länge biogasbussar på många håll i Sverige, som olycksbussen som kördes av Keolis för SL i centrala Stockholm.

15 mars deltog Svensk Kollektivtrafik i ett möte med infrastrukturminister Tomas Eneroth med anledning av gasbussolyckan i Stockholm, tillsammans med andra representanter från branschen. Svensk Kollektivtrafik ser mycket allvarligt på olyckan och anser att det är angeläget att en olycka av detta slag utreds och analyseras även ur ett systemperspektiv, inte minst för att upprätthålla resenärernas förtroende för kollektivtrafik som säker och pålitlig.

– Vår bedömning är att biogas är ett miljövänligt och säkert drivmedel som är viktigt för att minska utsläppen av växthusgaser. Samtidigt är biogas, liksom andra drivmedel, explosivt och förenat med risker. Dessa måste omhändertas och minimeras. Vi kommer aktivt att delta i arbetet med att hitta konstruktiva lösningar framåt, säger Helena Leufstadius, vd på Svensk Kollektivtrafik.

Det finns teknik för att hindra fordon från att köra in i tunnlar. Efter flera tågolyckor tog tågbranschen redan för runt 20 år hjälp av teknik (ATC) i syfte att minska riskerna för kolliderande tåg. I dag finns det motsvarande teknik för bussfordon, geofencing. Geofencing, eller geostaket, innebär att hastigheten kan begränsas digitalt och att fordon kan hindras från att köra på vägar där de inte får köra.

Läs mer om tekniken HÄR!

– Vi stödjer därför Regeringens uppdrag att testa och genomföra demoprojekt av geo-staket i urbana miljöer. Den aktuella olyckan skulle med all sannolikhet kunnat undvikas om bussen med hjälp av ny teknik hindrats att köra in i tunneln. Det kommer att innebära nya funktionskrav i kommande upphandlingar, men också att lagstiftning och regelverk måste anpassas, säger Helena Leufstadius.

Läs även om denna notis från mötet med infrastrukturministern!

En stor del av den offentligt upphandlade busstrafiken drivs i dag med biogas (cirka 2 500 fordon, det vill säga 25 procent). Gasbussar har använts i kollektivtrafik sedan 20 år och flera regionala kollektivtrafikmyndigheter satsar på en fortsatt utveckling av biogasbussar.

– Åtgärderna för att höja säkerheten kan inte begränsas till busstrafiken. De måste gälla alla typer av fordon som körs på gas, även personbilar, sopbilar med flera, säger Helena Leufstadius. 

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Aldenius till Kollektivtrafikdagen

Elbussar vill många ha, men vilka är utmaningarna när den rena och ljudlösa tekniken införs? Forskaren Malin Aldenius tar upp elektrifieringens möjligheter men också utmaningar på Kollektivtrafikdagen i Solna 15 maj.

Transdev leder Bussförar-SM

Bussförar-SM 2019 har startat och just nu är det Transdev som kan redovisa flest anmälda bussförare – totalt hade 166 anmält deltagande 23 april.

Hybricon förlorar Skellefteå

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företagen Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Nyhetsbrev

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Arkiv

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Ny Nordenchef

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13