23948sdkhjf

Planka prisar Dunkerque

Planka.nu har utsett franska borgmästaren i staden Dunkerque till vinnare av Nolltaxepriset 2019, stadens kollektivtrafik är till 100 procent skattefinansierad - SL sågar dock Plankas aktioner.

Dunkerques borgmästare Patrice Vergriete har varit drivande i att göra kollektivtrafiken i staden med 100 000 invånare helt skattefinansierad, därmed kan alla som vill åka med utan att betala för biljetten som inte längre finns. Samtidigt har ett nytt stombussystem införts, och reformen har hitintills blivit en riktig framgång med många resenärer. Ett krux är dock att kostnaderna alltid tenderar att öka mer än antalet resenärer vilket torde vara en utmaning även i Dunkerq.

– Dunkerque blir den största staden i Europa med nolltaxa, efter Tallinn, och vi hoppas att det kommer inspirera många fler att avgiftsbefria* den gemensamma trafiken, säger Max Holm från Planka.nu.

Bland andra nominerade fanns Vänsterpartiet för sin reform med sommarlovskorten och varningsgrupperna för biljettkontrollanter i Stockholm och Göteborg. Något som minst sagt irriterat företrädare för Västtrafik och SL, där man ser Planka.nu som en närmast kriminell organisation. Det påverkar dock inte Max Holm som ser de olika aktionerna som genomförs som ett slags civil olydnad värd aktning, beröm och applåder.

Vilka var då nominerade till Nolltaxepriset förutom vinnaren och Vänsterpartiet?

– Det var en blandning av politiker och engagerade kollektivtrafikanter som nominerats i år, och alla är värda en applåd för sina insatser, säger Max Holm.

Årets statyett kommer att överlämnas till borgmästare Patrice Vergriete under våren.

Nolltaxepriset har delats ut sedan 2010. Priset går till den eller de som under året har gjort något eller några av följande: Verkat för en avgiftsfri* kollektivtrafik, arbetat för ökat inflytande över kollektivtrafiken för de som reser och arbetar i den, underlättat för avgiftsstrejkande, verkat för en öppnare och mer tillgänglig stad och/eller kollektivtrafik, motverkat övervakning och kontrollsystem av resenärer samt bekämpat trafikmaktordningen.

SL i Region Stockholm delar inte organisation Planka.nu:s uppfattning om hur kampanjande för helt skattefinansierad kollektivtrafik ska genomföras. Enligt SL har alla givetvis rätt att driva frågan om biljettfri kollektivtrafik, men det är just organisationens kampanjer som får SL att se rött, kampanjer med bland annat plankningsattacker och "plankningsförsäkring" som betalar ut de kontrollavgifter som den som ertappas av kontrollanter utan giltigt färdmedel får betala.

– Alla är skyldiga att följa de regler som gäller och som beslutats av de politiska partierna, att planka ökar kostnaderna för kollektivtrafiken än mer och det är inte okej att bete sig på det viset för att driva den här frågan enligt vår uppfattning, säger Alexander Kraijsnik, SL:s presstjänst.

För att komma till rätta med plankandet har antalet biljettkontroller i SL:s trafik successivt ökat: 2017 genomfördes drygt 2,5 miljoner biljettkontroller och drygt 30 000 tilläggsavgifter skrevs ut . 2018 utökas antalet biljettkontroller till 3,5 miljoner och 2019 kommer SL att utföra 5 miljoner kontroller årligen, enligt Alexander Kraijsnik.

Resor utan giltigt färdbevis medför ett omfattande inkomstbortfall för trafikförvaltningen i Region Stockholm: Intäktsbortfallet var 254 miljoner kronor under 2017 och 2016 beräknades intäktsbortfallet till 267 miljoner kronor. En kostnadsökning som enligt SL är såväl onödig som oönskad.

Rt-forum kommer att följa frågan vidare och inväntar kommentarer från ansvariga för kollektitrafiken i andra regioner.

*) Avgiftsfri i den betydelse Planka lägger i begreppet innebär att resenären inte betalar för sin enskilda resa med en biljett. I stället finansieras hela kollektivtrafiken direkt via skattsedeln är det tänkt och då får alla betala för trafiken, oavsett hur mycket eller lite de åker kollektivt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11