23948sdkhjf

Startskott för Bussförar-SM 2019

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Måndag 25 mars gick starten för Bussförar-SM 2019, där Sveriges bästa bussförare 2019 ska utses – anmälningen till tävlingen är öppen till 21 juni.

Under kommande tre månader pågår kvalificeringsprovet för att delta i finalen i september. Syftet med Bussförar-SM är att öka fokus på och höja statusen för bussföraryrket eftersom rekryteringsbehovet är mycket stort och branschens krav ständigt ökar.

Mer information om tävlingen samt anmälan, klicka här!

Varje år genomförs mer än 1 miljard resor inom kollektivtrafiken. En av de viktigaste yrkesgrupperna inom området är bussföraren som har en nyckelroll för att resan ska bli behaglig och säker. Förarna är företagets ansikte utåt och det är viktigt att som förare vara serviceinriktad, representativ och att ha ett bra kundbemötande. Som bussförare ska man kunna köra fordonet mjukt och säkert, ekonomiskt och riskmedvetet och man ska kunna manövrera fordonet i trånga trafikmiljöer. Som bussförare är det även viktigt att vara kvalitets- och miljömedveten och att kunna hantera konfliktsituationer.

Bussförar-SM 2019 genomförs i två delar. Kvalificeringen sker genom ett internetbaserat prov som finns på www.bussforar-sm.se från den 25 mars till den 21 juni, då anmälan stängs. De 16 bästa kallas till finalen för att delta i omfattande praktiska prov med bland annat halkbana, sparsam körning och katastrofövning. Finaltävlingen genomförs måndag den 9 september på Gillingebanan strax norr Stockholm.

Bussförar-SM arrangeras av Sveriges Bussföretag i samarbete med tidningarna Resforum och Trafikforum som är Nordens ledande tidningar inom persontrafik. Samarbetspartners är Gillinge Stockholm Trafikcenter och Drivec. Partners/Sponsorer är Transdev, Bergkvarabuss, Keolis och Kommunal.

Sveriges Bussföretag är ett gemensamt förbund inom Transportföretagen för busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver alla former av yrkesmässig busstrafik och arrangerar bussresor inom och utanför landets gränser. Inom Sveriges Bussföretag arbetar vi med såväl arbetsgivarfrågor som branschfrågor. Idag har vi ungefär 330 medlemsföretag med över 24 000 anställda. www.transportforetagen.se

Stora rekryteringsbehov kommande år

Transportföretagen genomförde under våren 2018 en enkätundersökning riktad till medlemsföretag i bussbranschen samt kommunala bussbolag. Syftet med undersökningen har varit att kartlägga bussbranschens rekryteringsbehov de kommande åren. Jämfört med motsvarande undersökning två år tidigare har behovet av bussförare de kommande tre åren vuxit kraftigt. Under den kommande treårsperioden (2018-2021) behöver branschen rekrytera 7 300. Motsvarande siffra var två år innan 4 200. Sex av tio företag med rekryteringsbehov, som försökt rekrytera bussförare det senaste året, har haft svårigheter. Den främsta orsaken till svårigheterna att rekrytera är att hitta sökande som har rätt utbildning. Var fjärde bussförare är över 60 år och under de kommande tre åren (2018-2021) förväntas cirka 2 600 bussförare gå i pension. 

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

19 dog i septembertrafiken

1

Västtrafik hånar elbilshysterin

De första elektriska spårvagnarna rullade ut på Göteborgs gator i början av 1900-talet – nu gör Västtrafik narr av dagens elbilsreklam.

Resenärerna gillar fossilfritt

Folkets röst tycks har nått fram till maktens korridorer när det gäller drivmedel för bussar – kraven på fossilfritt vid kommunala trafikupphandlingar

Skellfteå buss ökar med ny vd

Det nya kollektivtrafiksystemet i Skellefteå drog på sig en hel del kritik när det infördes – men resandet ökar och företaget har fått en ny tillförordnad vd.

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Kamil Koç går ihop med Flixbus

Nu är det klart – den turkiska expressbussgiganten Kamil Koç ansluter sig till Flixbus.

Nyhetsbrev

Höstlovstryck för Vy

Arkiv

Tunnelbanan tidigareläggs

Fler Pågatåg i tid

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i år med 95 procent av tågen i tid – bästa månaden hittills under 2019.

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Flexbuss vann i Jönköping

Två köpare slåss om Arriva Group

Två riskkapitalbolag är kvar i den slutliga budgivningen på Arriva Group som ägaren Deutsche Bahn nu säljer – därmed kan affären vara klar mycket snart.

Västtrafik mot elbusstäten

Nu rullar de första 30 nya helelektriska Volvo-bussarna i Göteborgs stadstrafik – ännu ett steg för att göra Västtrafik störst i landet på elbussar.

Spårvägsbygge tidigareläggs

Spårväg syd i södra Storstockholm tidigareläggs med fyra år – byggstart redan nästa år, det har politikerna beslutat.

Biodrivmedel på IRU-menyn

Biodrivmedel fanns på agendan när IRU bjöd in EU-parlamentariker på middag 1 oktober – branschen förde fram sina förslag i form av en trerätters middagsmeny.

Mobilen kartlägger resevanor

Nytt signalsystem i Wuppertal

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

Premiär i Mellanskärgården

Plus

MAN kvar i toppen

Trots noll nya bussar i september ligger MAN kvar i toppen av Tunga Bussligan 2019 - men det händer saker bakom täten, det framgår av Bil Swedens senaste statistik.

Strand till Nobina

Svag september för bussarna

SJ lovar: ”Många tåg till kontinenten”

10 000 fler platser och bättre anslutningar till kontinenten 2020 – det lovar SJ i sin tågplan för kommande år, här redovisas hur det är tänkt att fungera.

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Nya bussmiljönärer!

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15