23948sdkhjf

SL-kurer får solceller

För första gången i prövas nu solcellsdrivna busskurer i SL-trafiken.

För första gången i prövas nu solcellsdrivna busskurer i SL-trafiken. De nya kurerna är både ett sätt att fortsätta arbetet med de höga miljöambitionerna inom SL generellt och Barkarbystaden specifikt där världens mest moderna stadstrafik ska byggas. Men också att införliva ny teknik och samtidigt vara ansvarsfull med skattebetalarnas pengar.

– Detta är en bra satsning för både kollektivtrafiken, miljön och ekonomin. Nu tar vi ytterligare ett steg för hur morgondagens städer kan växa fram hand i hand med morgondagens trafik där vi får nya, bra och moderna trafiklösningar för våra resenärer, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande SL.

– Solpaneler på busshållplatser är lysande. Det är en liten och vardagsnära insats i det stora klimatarbetet. Vi kommer få se mycket mer solpaneler i kollektivtrafiken. Det är framtiden, säger Tomas Eriksson (MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd.

FAKTA/Solceller på busskur

Nyligen installerades nya solceller på två busskurer (bussväderskydd) med två bussväderskydd vardera på Stora torget i Barkarby. Det innebär att dessa två väderskydd drivs helt utan framdragen el. Istället drivs belysningen enbart av solceller. En sensor detekterar när människor rör sig i väderskyddet vilket sparar ytterligare energi samtidigt som belysningen då endast behöver gå på halv styrka exempelvis nattetid då ingen befinner sig i väderskyddet.

Kostnaderna för ett väderskydd med solceller beräknas vara likartat som ett utan. Men själva besparingen på att inte dra fram el är cirka 150 000 kronor per hållplats, och i löpande kostnader görs en årlig besparing på cirka 12 000 kronor.

Bland de bussar som trafikerar hållplatserna kan bland annat linje 549 noteras där de självkörande elektriska bussarna kör. I Barkarbystaden planeras också för först gången i Sverige bussar enligt BRT-standard och för först gången i Europa självkörande fullängdsbussar. Detta som ett led i att skapa världens mest moderna stadstrafik. Projektet är ett samarbete mellan SL, Järfälla kommun och bussoperatören Nobina.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157