23948sdkhjf

Offentlig vår för e-fakturan

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

1 april blir det lag på att fakturera offentliga verksamheter elektroniskt – Hogias expert Anna Elverheim reder ut vad som gäller från och med nu.

Det krävs en ökad medvetenhet bland Sveriges företagare för att inte riskera att gå miste om affärer. Pappersfakturor, inskannade fakturor och PDF-filer kommer inte längre att vara tillåtna, något som gjort många företagare som arbetar med offentlig verksamhet osäkra. Det kan exempelvis handla om upphandlad skoltrafik eller färdtjänst på kommunal nivå men även mycket annat.

I Sverige genomför ungefär 200 000 privata företag och organisationer offentliga affärer och med bara några dagar kvar till att lagen träder i kraft ser vi att det finns ett stort behov av information och en ökad medvetenhet bland företag. Många vet inte vad förändringen innebär och vad som krävs för att leva upp till gällande lagkrav, säger Anna Elverheim som är nytillträdd styrelseordförande i nätverket för elektroniska affärer (NEA) och tillika Hogias e-fakturaexpert.

Anna Elverheim har via NEA varit drivande i att få fram den lagstiftning om obligatorisk e-faktura som nu träder i kraft. Lagen gäller alla inköp till följd av offentlig upphandling. Små belopp och direktupphandling undantas inte. NEA:s arbete har bland annat varit att synliggöra och undanröja hinder för att förenkla företags möjligheter att införa e-fakturering.

Det finns idag inga tekniska hinder för företag att börja fakturera elektroniskt, berättar Anna. Men det finns en tröskel bland framförallt små och medelstora företag i att ta klivet över till e-faktura när man endast hanterar ett fåtal fakturor per år, säger Anna Elverheim. Hon fortsätter:

När arbetet väl är gjort upplever företag oavsett storlek stora fördelar med att arbeta digitalt. Främst innebär det ett säkrare och effektivare sätt att hantera fakturor, men en e-faktura betyder också kortare betaltider och lägre administrativa kostnader, vilket är positivt för företagens likviditet.

I Sverige skickas uppskattningsvis närmare en miljard fakturor fortfarande i pappersformat. Om vi istället skickar fakturorna elektroniskt skulle vi slippa ett utsläpp av 37 000 ton koldioxid per år från distribution av alla dessa brev och ytterligare koldioxidutsläpp från pappersproduktionen.

De nordiska länderna Norge, Danmark och Finland ligger långt före Sverige i utvecklingen där siffrorna pekar på över 70 procent e-fakturor. Genom lagstiftning inom hela eller delar av offentlig sektor, och bra infrastruktur för att skicka och ta emot elektroniska fakturor har de drivit fram utvecklingen av e-faktura inom såväl den offentliga sektorn, som i det privata näringslivet.

Våra grannländer har lyckats väl och nu är det dags för svenska företag att bli mer digitala. Att börja e-fakturera är enkelt och miljövinningen är stor. Börja med att ringa leverantören av ekonomi- eller faktureringssystem för att höra vad de rekommenderar för lösning, säger Anna Elverheim.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svealandstrafiken väljer Pilotfish

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Aldenius till Kollektivtrafikdagen

Elbussar vill många ha, men vilka är utmaningarna när den rena och ljudlösa tekniken införs? Forskaren Malin Aldenius tar upp elektrifieringens möjligheter men också utmaningar på Kollektivtrafikdagen i Solna 15 maj.

Transdev leder Bussförar-SM

Bussförar-SM 2019 har startat och just nu är det Transdev som kan redovisa flest anmälda bussförare – totalt hade 166 anmält deltagande 23 april.

Hybricon förlorar Skellefteå

Nyhetsbrev

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Arkiv
Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Ny Nordenchef

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126