23948sdkhjf

Bättre regelefterlevnad bland bussförarna

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Buss- och taxiförarna har blivit allt bättre på att följa reglerna, speciellt bussförarna har skärpt sig - men många av yrkesförarna kör för fort.

Överlag följer både buss- och taxibranschen de regler som finns för yrkestrafiken. Framför allt bussbranschen har tagit tydliga kliv framåt i ökad regelefterlevnad. Det visar Transportstyrelsens granskning av yrkestrafiken.

För tredje gången har Transportstyrelsen tillsammans med Polisen genomfört en tillståndsmätning inom yrkestrafiken. Mätningen görs för att få en representativ bild av hur yrkestrafiken följer de krav och regler som finns i både nationell och internationell lagstiftning. Såväl förare som företag och fordon granskas.

De områden som kontrollerats inom bussbranschen är exempelvis kör- och vilotider, hastighet och teknisk beskaffenhet. Mätningen visar på en ökad regelefterlevnad när det gäller kör- och vilotider jämfört med mätningen 2015. Likaså har bussarnas tekniska beskaffenhet förbättrats.

– Det tyder på att de flesta aktörer är måna om att följa de regler som finns. Däremot ser vi att hastighetsefterlevnaden hos buss är sämre, vilket är oroande om den utvecklingen fortsätter, säger Mikael Kyller, branschansvarig på Transportstyrelsen.

Andelen utländska fordon i mätningen är högre jämfört med 2015, men det finns inga belägg för att utländska förare fuskar mer. Svenska förare är något bättre på att följa kör- och vilotider, 72 procent jämfört med 70 procent bland utländska förare. De utländska bussarna är i bättre skick och det är bara svenska förare som inte klarat nykterhetskontrollen.

Taxibranschen följer reglerna inom de flesta områden som kontrollerats. Samtliga förare klarade nykterhetskontrollen och använde bilbälte. Prisinformationen till resenärerna har förbättrats medan den personliga tidboken sticker ut i negativ riktning även om man ser en liten förbättring jämfört med mätningen 2015.

– Den personliga tidboken är till för att försäkra sig om att taxiförare inte jobbar mer än de klarar av för att sköta sitt arbete på ett säkert sätt. Därför är det viktigt att reglerna följs, till exempel att man tar ut den dygnsvila man har rätt till, säger Mikael Kyller.

Tillståndsmätningen kontrollerar inte hur taxi följer hastighetsgränserna. Men andra studier har visat på en generellt låg hastighetsefterlevnad hos taxi och särskilt på vägar med lägre hastighetsgränser.

– Det är viktigt att yrkestrafiken inte kör för fort. Annars riskerar taxi att bidra till att hastigheterna på vägarna ökar eftersom många sannolikt följer trafikflödet snarare än hastighetsgränserna, säger Mikael Kyller.

Fotnot. Tillståndsmätningen omfattar förutom buss och taxi även gods. Resultatet från godsmätningen kommer att redovisas senare i år.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Cabonline skriver ner

Arkiv

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Elsparkcykeln – värre än dieselbussen

De allt populärare elsparkcyklarna får kritik av forskare i USA – cyklarna uppges totalt generera mer utsläpp än en vanlig dieselbuss.

Grönlund kommenterar von der Leyen

Miljöfrågor är i fokus för EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen som riktat lansen mot transportsektorn – Sveriges Bussföretags Anna Grönlund kommenterar.

Scania klimatstrejkar

Plus

Tyska bussar toppar Tunga Bussligan

Juli blev ännu en framgångsmånad för de tunga bussarna över 10 ton - allra bäst under juli gick det för tre tyska fabrikat, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussarna fortsätter öka

Karlstad – bäst på kollektivtrafik

Värmländska Karlstad har Sveriges bästa kollektivtrafik, detta enligt Projektengagemangs Samhällsbarometer – som även hänger ut de städer som är sämst.

Paypal för Circ

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128