23948sdkhjf

EU förbjuder aprilskämt

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

EU-parlamentet stoppar alla så kallade 1:a aprilskämt i alla slags medier, beslutet togs med stor majoritet – skämten anses vara såväl kränkande som att betrakta som bedrägerier.

VARNING! Den här texten är ett aprilskämt!

Mängder av beslut har röstats igenom av EU-parlamentet de senaste dagarna: sommartidens avskaffande, de nya upphovsrättsreglerna som enligt vissa kritiker kommer att sänka internet så som vi känner det i dag. Dessutom väntar ett totalförbud av all engångsplast om två år. 

Snabbare gick det med ett helt annat förbud: Efter en riktig nattmangling av en lång rad frågor kom så det helt oväntade beslutet om de så kallade aprilskämten som förekommer i många länder världen över, sedvänjan förekommer i alla EU-länder. Där blir det tvärstopp i princip omgående.

Muntliga skämt kvinna och man emellan är inga problem, enligt EU:s beslut. Men skämten är inte okej om de förekommer i medier, vare sig det handlar om etermedier, papperstidingar, nättidningar eller i sociala medier, det har flera EU-parlamentariker fört fram tidigare, bland dem Simone Daciana Manescu, konservativ reformist, som var den första att lyfta frågan vilket hon gjort flera gånger tidigare under den senaste mantatperioden. Hon likställer medialt spridda aprilskämt med företeelser som näthat som alla sedan länge förkastar.

– Att göra narr av hederligt folk i medier är i princip en handling som bör likställas med bedrägeri eller försök till bedrägeri, således en kriminell handling. Det är helt oacceptabelt med de så kallade 1:a aprilskämten, sa Simone Daciana Manescu till ett rumänskt transportmagasin redan 1 april 2016.

Då fick hon inget gehör för sin uppfattning, något som nu har förändrats i grunden. Natten till 1 april 2019 beslutade EU-parlamentet med nästan 100 procent av de ledamöter som röstade, endast ett fåtal röstade nej medan ett stort antal ledamöter inte röstade alls.

– Aprilskämt hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle, det handlar om att avsiktligt lura och bedra folk och det är dessutom en kränkning som kan få förödande konsekvenser för den som drabbas, slog den slovenske kristdemokraten Atjoz Petterle fast efter att förbudet röstats igenom. Han var mycket nöjd men tillägger:

– Den som är upplagd för farser, taskspel och pajaskonster har väl fått tillräckligt av den varan genom att stilla betrakta Brexit-turerna i det brittiska parlamentet. Lika olustigt som ett aprilskämt som vi dess bättre kan räkna med att slippa för alltid. Tyvärr är det inte lika väl ordnat med den parlamentariska farsen i London.

På sedvanligt EU-vis är det dock de enskilda medlemsländerna som nu får ta ställning till hur förbudet mot uppsåtliga aprilskämt ska implementeras i den egna lagstiftningen och hur tillsynen av dessa ska gå till. Men rt-foum erfar att sittande regering S-MP redan är överens om att låta en erfaren myndighet ta hand om saken i Sverige, nämligen Transportstyrelsen som sedan länge skickligt tolkat och hanterat efterlevnaden av kör- och vilotider bland svenska bussföretag och åkerier.

Transportstyrelsen kommer att granska alla slags medier med för att avslöja om det förekommer aprilskämt eller inte. Eftersom myndigheten har tung arbetsbelastning kommer den dock att ta hjälp av så kallad AI, med algoritmer som hittar skämten snabbare en den smartaste handläggaren på myndigheten.

Tanken är att påföljden kommer att bli en ansvarsavgift som tas ut av den som äger mediet som sprider ett aprilskämt. Litet media, liten avgift, stort media, stor avgift. Man kommer också att jaga bloggare och andra i internets utkanter, om det låter sig göras. Det kommer dock inte att drabba dagens aprilskämt eftersom det tar lång tid innan Transportstyrelsen hinner få alla algoritmer och AI-system på plats.

Rt-forum fortsätter därför som tidigare att skoja litet med sina läsare och vi hoppas att ingen tar allt för illa upp.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Svealandstrafiken väljer Pilotfish

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Aldenius till Kollektivtrafikdagen

Elbussar vill många ha, men vilka är utmaningarna när den rena och ljudlösa tekniken införs? Forskaren Malin Aldenius tar upp elektrifieringens möjligheter men också utmaningar på Kollektivtrafikdagen i Solna 15 maj.

Transdev leder Bussförar-SM

Bussförar-SM 2019 har startat och just nu är det Transdev som kan redovisa flest anmälda bussförare – totalt hade 166 anmält deltagande 23 april.

Hybricon förlorar Skellefteå

Nyhetsbrev

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Arkiv
Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Ny Nordenchef

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155