23948sdkhjf

EU förbjuder aprilskämt

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

EU-parlamentet stoppar alla så kallade 1:a aprilskämt i alla slags medier, beslutet togs med stor majoritet – skämten anses vara såväl kränkande som att betrakta som bedrägerier.

VARNING! Den här texten är ett aprilskämt!

Mängder av beslut har röstats igenom av EU-parlamentet de senaste dagarna: sommartidens avskaffande, de nya upphovsrättsreglerna som enligt vissa kritiker kommer att sänka internet så som vi känner det i dag. Dessutom väntar ett totalförbud av all engångsplast om två år. 

Snabbare gick det med ett helt annat förbud: Efter en riktig nattmangling av en lång rad frågor kom så det helt oväntade beslutet om de så kallade aprilskämten som förekommer i många länder världen över, sedvänjan förekommer i alla EU-länder. Där blir det tvärstopp i princip omgående.

Muntliga skämt kvinna och man emellan är inga problem, enligt EU:s beslut. Men skämten är inte okej om de förekommer i medier, vare sig det handlar om etermedier, papperstidingar, nättidningar eller i sociala medier, det har flera EU-parlamentariker fört fram tidigare, bland dem Simone Daciana Manescu, konservativ reformist, som var den första att lyfta frågan vilket hon gjort flera gånger tidigare under den senaste mantatperioden. Hon likställer medialt spridda aprilskämt med företeelser som näthat som alla sedan länge förkastar.

– Att göra narr av hederligt folk i medier är i princip en handling som bör likställas med bedrägeri eller försök till bedrägeri, således en kriminell handling. Det är helt oacceptabelt med de så kallade 1:a aprilskämten, sa Simone Daciana Manescu till ett rumänskt transportmagasin redan 1 april 2016.

Då fick hon inget gehör för sin uppfattning, något som nu har förändrats i grunden. Natten till 1 april 2019 beslutade EU-parlamentet med nästan 100 procent av de ledamöter som röstade, endast ett fåtal röstade nej medan ett stort antal ledamöter inte röstade alls.

– Aprilskämt hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle, det handlar om att avsiktligt lura och bedra folk och det är dessutom en kränkning som kan få förödande konsekvenser för den som drabbas, slog den slovenske kristdemokraten Atjoz Petterle fast efter att förbudet röstats igenom. Han var mycket nöjd men tillägger:

– Den som är upplagd för farser, taskspel och pajaskonster har väl fått tillräckligt av den varan genom att stilla betrakta Brexit-turerna i det brittiska parlamentet. Lika olustigt som ett aprilskämt som vi dess bättre kan räkna med att slippa för alltid. Tyvärr är det inte lika väl ordnat med den parlamentariska farsen i London.

På sedvanligt EU-vis är det dock de enskilda medlemsländerna som nu får ta ställning till hur förbudet mot uppsåtliga aprilskämt ska implementeras i den egna lagstiftningen och hur tillsynen av dessa ska gå till. Men rt-foum erfar att sittande regering S-MP redan är överens om att låta en erfaren myndighet ta hand om saken i Sverige, nämligen Transportstyrelsen som sedan länge skickligt tolkat och hanterat efterlevnaden av kör- och vilotider bland svenska bussföretag och åkerier.

Transportstyrelsen kommer att granska alla slags medier med för att avslöja om det förekommer aprilskämt eller inte. Eftersom myndigheten har tung arbetsbelastning kommer den dock att ta hjälp av så kallad AI, med algoritmer som hittar skämten snabbare en den smartaste handläggaren på myndigheten.

Tanken är att påföljden kommer att bli en ansvarsavgift som tas ut av den som äger mediet som sprider ett aprilskämt. Litet media, liten avgift, stort media, stor avgift. Man kommer också att jaga bloggare och andra i internets utkanter, om det låter sig göras. Det kommer dock inte att drabba dagens aprilskämt eftersom det tar lång tid innan Transportstyrelsen hinner få alla algoritmer och AI-system på plats.

Rt-forum fortsätter därför som tidigare att skoja litet med sina läsare och vi hoppas att ingen tar allt för illa upp.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

De vann i Kristianstad

9 december blev det klart - en ny aktör tar över stadstrafiken i Kristianstad medan en annan förlorar trafiken.

Förarlöst i Linköping

Tunnelbane-vd byter spår

Kris för bussbolag i Roslagen

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Nyhetsbrev

Först i Norden

Arkiv

Tävlingen framtidens transportlösning avgjord

Förseningar kostar miljarder

Nya tungviktare till Samtrafikens styrelse

Drivmedlesskatt får kritik

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Eleverna visar hållbara transportlösningar

Plus

Fem snabba fågor…

Plus

Tåg - snabbare och bättre

Alstom är en av Europas ledande tillverkare av järnvägssystem, allt från spårvagnar och superhöghastighetståg och det som finns där emellan. Sverige är redan storkund men företaget hoppas på fler affärer framöver.

55 555:e Citaron

Mercedes-Benz har levererat den 55 555:e stadsbussen Citaro till svensk storkund.

Plus

Tog klivet till järnvägen

Efter sex år som chef på Klarna gick Alexandra Strömberg över till järnvägen – hon är operativ chef på Arlanda Express, ett uppdrag helt i linje med hennes intressen för hållbara resor i en tid då klimatfrågorna väger allt tyngre.

Ticketer köper Fara

Nytt larm: Svarttaxi på Facebook!

Plus

Tuff finalstrid i Tunga Bussligan

Med en månad kvar av Tunga Bussligan 2019 tätnar finalstriden med en viktig omkörning.

Trögt för bussarna

Även november blev en trög månad för bussarna, det visar Bil Swedens siffror.

Svår bussolycka i Sollentuna

Plus

Siktar på fler bussaffärer

Daimlerfamiljens bussar med varumärkena Mercedes-Benz och Setra, är redan väl etablerade i Sverige. Men det ska bli fler bussar från dem, det är försäljningsbolaget Daimler Buses, EvoBus övertygade om.

Høven vd i SJ Norge

4

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Fredman avancerar

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania bantar

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Höstlovstryck för Vy

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.121