23948sdkhjf

Börjesson till Kollektivtrafikdagen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

VTI-professorn Maria Börjesson har länge varit kritisk till branschens fördubblingsmål – på Kollektivtrafikdagen 15 maj förklarar hon varför och är beredd att debattera med dem som inte håller med.

Maria Börjesson, professor i nationalekonomi vid VTI med inriktning på transportfrågor har forskat mycket kring kollektivtrafik, vad den ska kosta och hur mycket samhället har råd att ha. På Kollektivtrafikdagen lyfter hon åter den kritik hon riktat mot Fördubblingsmålet, något som nära nog ses som heligt inom branschen och säkert väntar en diskussion efter hennes inlägg på Kollektivtrafikdagen 15 maj.

Fördubblingsmålet är kontraproduktivt heter din programpunkt, vad menar du egenligen?

– Vi har under lång tid i Sverige haft en ganska kraftig kostnadsökning för kollektivtrafiken samt en kraftig ökning av subventionerna eftersom kostnadsökningen inte täckts av intäkterna. Detta trots att biljettpriserna också gått upp. Så frågan är naturligtvis vad det är som händer här. Klart är att detta inte är hållbart att det går åt allt mer offentliga resurser till detta kollektivresande som inte ökar i samma utsträckning, säger Maria Börjesson. Hon fortsätter:

Fördubblingsmålets har varit kontraproduktivt när det gäller dess egentliga syfte, nämligen att minska biltrafiken. Det har inte lyckats. Vi måste allts hitta andra vägar för att öka kollektivtrafikens marknadsandelar på bilresornas bekostnad.

Vad är det som driver den här sedan länge omtalade kostnadsökningen?

Svaret är att det vet vi faktiskt inte, och det vet faktiskt inte RKM eller kollektivtrafikens huvudmän heller. Jag har försökt få tag på data från de här myndigheterna, men det har varit mycket svårt, säger Maria Börjesson.

Mer information om hela Kollekitvtrafikdagen och möjlighet att anmäla deltagande, klicka HÄR!

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133