23948sdkhjf

Börjesson till Kollektivtrafikdagen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

VTI-professorn Maria Börjesson har länge varit kritisk till branschens fördubblingsmål – på Kollektivtrafikdagen 15 maj förklarar hon varför och är beredd att debattera med dem som inte håller med.

Maria Börjesson, professor i nationalekonomi vid VTI med inriktning på transportfrågor har forskat mycket kring kollektivtrafik, vad den ska kosta och hur mycket samhället har råd att ha. På Kollektivtrafikdagen lyfter hon åter den kritik hon riktat mot Fördubblingsmålet, något som nära nog ses som heligt inom branschen och säkert väntar en diskussion efter hennes inlägg på Kollektivtrafikdagen 15 maj.

Fördubblingsmålet är kontraproduktivt heter din programpunkt, vad menar du egenligen?

– Vi har under lång tid i Sverige haft en ganska kraftig kostnadsökning för kollektivtrafiken samt en kraftig ökning av subventionerna eftersom kostnadsökningen inte täckts av intäkterna. Detta trots att biljettpriserna också gått upp. Så frågan är naturligtvis vad det är som händer här. Klart är att detta inte är hållbart att det går åt allt mer offentliga resurser till detta kollektivresande som inte ökar i samma utsträckning, säger Maria Börjesson. Hon fortsätter:

Fördubblingsmålets har varit kontraproduktivt när det gäller dess egentliga syfte, nämligen att minska biltrafiken. Det har inte lyckats. Vi måste allts hitta andra vägar för att öka kollektivtrafikens marknadsandelar på bilresornas bekostnad.

Vad är det som driver den här sedan länge omtalade kostnadsökningen?

Svaret är att det vet vi faktiskt inte, och det vet faktiskt inte RKM eller kollektivtrafikens huvudmän heller. Jag har försökt få tag på data från de här myndigheterna, men det har varit mycket svårt, säger Maria Börjesson.

Mer information om hela Kollekitvtrafikdagen och möjlighet att anmäla deltagande, klicka HÄR!

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skärpt tillsyn av yrkestrafiken

Turkiskt på Tvärbanan

Stor exportorder för Scania

Tunnelbanan ska bli tryggare

Stockholms tunnelbana har haft problem med våld och otrygghet - nu vill politikerna åstadkomma en förbättring genom en rad nya okonventionella åtgärder.

Skåneflygplats tappar flygbussförbindelse

Ännu en skånsk stad blir elektrisk

Nyhetsbrev

De vann i Kristianstad

9 december blev det klart - en ny aktör tar över stadstrafiken i Kristianstad medan en annan förlorar trafiken.

Arkiv

Förarlöst i Linköping

Tunnelbane-vd byter spår

Kris för bussbolag i Roslagen

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Först i Norden

Tävlingen framtidens transportlösning avgjord

Förseningar kostar miljarder

Nya tungviktare till Samtrafikens styrelse

Drivmedlesskatt får kritik

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Eleverna visar hållbara transportlösningar

Plus

Fem snabba fågor…

Plus

Tåg - snabbare och bättre

Alstom är en av Europas ledande tillverkare av järnvägssystem, allt från spårvagnar och superhöghastighetståg och det som finns där emellan. Sverige är redan storkund men företaget hoppas på fler affärer framöver.

55 555:e Citaron

Mercedes-Benz har levererat den 55 555:e stadsbussen Citaro till svensk storkund.

Plus

Tog klivet till järnvägen

Efter sex år som chef på Klarna gick Alexandra Strömberg över till järnvägen – hon är operativ chef på Arlanda Express, ett uppdrag helt i linje med hennes intressen för hållbara resor i en tid då klimatfrågorna väger allt tyngre.

Ticketer köper Fara

Svår bussolycka i Sollentuna

Høven vd i SJ Norge

5

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Fredman avancerar

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania bantar

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162