23948sdkhjf

Turistbussen kräver mer

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sveriges Bussföretags TURBO-grupp tog upp frågan om bland annat bussbälten som kärvar och de extra krav som gäller för den som ska köra en turistbuss.

Sveriges Bussföretag handlar inte bara om de stora jättarnas upphandlade trafik, det jobbas också intensivt med bussföretag som arbetar med beställningsresor, gruppresor och bussturism. 

Därför finns sedan flera år TURBO-gruppen. De tar hand om de frågor som enkelt uttryckt rör alla former av turistbusstrafik. 

En fråga som kom upp under Busstorget i Tylösand var bussbältet som är så viktigt att sätta på sig:

– Hur kan det komma sig att en buss som kostar fem miljoner har så dålig kvalitet på sina bussbälten? Det är inte bra, att de är så dåliga gör att många inte vill använda dem. Där krävs bättring, sa Johan Ekman, Ekmanresor/Flexibussitet.

– Branschen är generellt dålig på att ta betalt för det vi erbjuder, sa Helen Bergh, BK Bussresor som också lyfte frågan om de extra krav som gäller den som ska vara bussförare i en tursistbuss:

– Den föraren måste klara av att vara litet av en reseledare och även vara mycket social om det ska fungeras.

– Det vi gör handlar om upplevelseindustri, det handlar inte om persontransport. Därför kallar vi våra resenärer för gäster och jag efterlyser mer fokus på mjukvaran när det gäller bussresan, många talar bara om hårdvaran, allts själva bussen med alla dess finesser, sa Ken Forsberg, tidigare ägare av Forsbergs Buss.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Flygresenärernas favoritdestinationer

Vart hän vill de som flyger med SAS egentligen? Ja, nu har den saken blivit utredd och det visar sig att svenskar, norrmän och danskar har helt olika preferenser!

Hårdrock på Furuvik

Hårdrocken tågar in på Furuvik i sommar när den legendariske Kiss-gitarristen Ace Frehley intar Stora Scen.

De uppträder på Grönan 2020

Nu har Gröna Lund fått klart med de första 12 artisterna för sommarsäsongen 2020 – en hel rad heta namn presenteras.

Fixar julklappar av bussbiljetter

Ras för novemberflyget

Vikingaland turismprisade

Nyhetsbrev

Tåg till Dalafjällen

Arkiv

Norwegian säljer dotterbolag

Ryanair lämnar Skavsta

Spännande smaksensation

I dagarna lanserade Brutal Brewing ett nytt öl i begränsad upplaga.

Besöksnäringen och turistbussen

Alkoholfri succé

Bästa julölet korat

Nio av tio julresor sålda

Svenskarna fortsätter att flyga och fara över jul och nyår, det visar försäljningssiffrorna från en av de stora researrangörerna.

Högtryck i jultrafiken

Masurien – okänd pärla i Centraleuropa

Masurien är en spännande destination i Sveriges närhet och perfekt för bussresan – Lundwall Travel slår ett slag för det tämligen okända sjölandskapet i nordöstra Polen.

Plus

Fem snabba frågor…

Plus

Från småföretag - till branschens gigant

Rolfs Flyg & Buss är gruppreseföretaget som gjort en egen hisnande resa – från den lilla resebyrån på Hisingen till ett jätteföretag som väntas omsätta en miljard kronor nästa år. Arkitekten bakom den makalösa tillväxten är Emanuel Karlsson, vd sedan 2006.

Portugal vann igen

Ny rapport till flygets försvar

Flyget behövs för svensk besöksnäring enligt en ny rapport.

Norwegian avvecklar allt långdistansflyg från Stockholm

Hamnsamarbete för miljön i Norden

Arlandabanan 20 år

Kungen och drottningen invigde Arlandabanan i november 1999 - Sveriges första privata snabbtågsprojekt firar därmed 20 år i dagarna.

Viking Line till Visby och Bornholm

Tre miljoner till besöksnäringen

Schram till Norwegian

Ferry till Furuvik

SJ storsatsar på VR

Fritzsons tågmat

1

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147