23948sdkhjf

Turistbussen kräver mer

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sveriges Bussföretags TURBO-grupp tog upp frågan om bland annat bussbälten som kärvar och de extra krav som gäller för den som ska köra en turistbuss.

Sveriges Bussföretag handlar inte bara om de stora jättarnas upphandlade trafik, det jobbas också intensivt med bussföretag som arbetar med beställningsresor, gruppresor och bussturism. 

Därför finns sedan flera år TURBO-gruppen. De tar hand om de frågor som enkelt uttryckt rör alla former av turistbusstrafik. 

En fråga som kom upp under Busstorget i Tylösand var bussbältet som är så viktigt att sätta på sig:

– Hur kan det komma sig att en buss som kostar fem miljoner har så dålig kvalitet på sina bussbälten? Det är inte bra, att de är så dåliga gör att många inte vill använda dem. Där krävs bättring, sa Johan Ekman, Ekmanresor/Flexibussitet.

– Branschen är generellt dålig på att ta betalt för det vi erbjuder, sa Helen Bergh, BK Bussresor som också lyfte frågan om de extra krav som gäller den som ska vara bussförare i en tursistbuss:

– Den föraren måste klara av att vara litet av en reseledare och även vara mycket social om det ska fungeras.

– Det vi gör handlar om upplevelseindustri, det handlar inte om persontransport. Därför kallar vi våra resenärer för gäster och jag efterlyser mer fokus på mjukvaran när det gäller bussresan, många talar bara om hårdvaran, allts själva bussen med alla dess finesser, sa Ken Forsberg, tidigare ägare av Forsbergs Buss.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bättre bussläge i Värtahamnen

Under festliga former invigdes det nya hållplatsläget för bussen till Värtaterminalen i Stockholm 25 juni – nu blir det enklare att ta sig till kryssningsfartygen för resenärerna.

Inlandsbanan fick ny styrelse

Tåget - billigare än flyget

Konkurrensen på spåren har medfört fler avgångar och differentierade priser – tåg är så gott som alltid billigare än flyget, enligt Transportstyrelsens rapport, men bussen är billigast.

Himmelfjäll öppet för bokning

Spännande forskning om turism

Hur kan marknadsföring av platser bli mindre stereotyp och mer inkluderande? Den frågan försöker forskare på Malmö universitet reda ut.

Flixbus startar flygbusslinje

Från 25 juni börjar Flixbus att trafikera en ny expresslinje mellan Stockholm City och Arlanda – aktören kommer att ha marknadens lägsta pris på sträckan vid tidigt köp.

Nyhetsbrev

SJ lanserar tågluffarkort

Arkiv

Rekordresultat för SkiStar

Extra nattrafik under Fallens Dagar

Badbusstrafik i Trollhättan

Turister bussluffar i Stockholm

Bussförbud på Slottsbacken överklagas

Stockholms läns Bussbranschförening har överklagat förbudet för buss på Slottsbacken – Trafikborgarrådet skyllde nyligen på hovet, bussbranschen vill ändå ha bort förbudet.

Helldén: ”Det är kungens fel!”

Kroatien fortsatt populärt

Enligt ny statistik från reseplattformen TripAdvisor är Kroatien det resmål som ökat mest i popularitet och i antalet sökningar på TripAdvisor under årets första fyra månader.

”Dyra tågbiljetter en myt”

Kölsträckning i Kina

Taxfree på flyget upphör

Klimatångest gynnar tågresande

Svenskarnas resmönster har förändrats dramatiskt till följd av klimatdebatten – ett exempel på det är att tågresandet fördubblats de senaste 18 månaderna.

Flygbussarna Charter blir fossilfria

Transdev köper Utö Rederi

Privatägda bolaget Utö Rederi har blivit uppköpt av kollektivtrafikjätten Transdev – Utö Rederi har sin verksamhet i Stockholm södra skärgård.

Biodrivmedel för flyg på gång

Europa kommer att få sin första dedikerade fabriksanläggning för produktion av bioflygdrivmedel – 100 000 ton per år ska kunna tillverkas från 2022 enligt initiativtagarna.

Direkt till skidbackarna i Andorra

Renässans för solresa med buss!

Plus

Fem snabba frågor...

Strand vd för Visit Stockholm

Många ville döpa Vikings fartyg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.112