23948sdkhjf

Nytt däck för elbussar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Behöver eldrivna stadsbussar ett speciellt däck? Ja, enligt däcktillverkaren Continental som nu lanserar ett specialkonstruerat elbussdäck.

Det nya specialdäcket för eldrivna stadsbussar heter Conti Urban HA3 315/60 R22.5 (bilden). Däcket klarar upp till åtta ton per axel och tillverkaren lovar ett jämt slitage tack vare robust konstruktion och en optimerad gummiblandning.

Enligt Continental är däcket speciellt framtaget för tunga elbussar som körs i stadstrafik, med all påfrestning det innebär. Conti Urban HA3 kommer i dimensionen 315/60 R22.5 154/148J (156/150F) och har en kapacitet på åtta ton per axel – ett halvt ton mer än vad som är standard för den här däckstorleken.

Tunga elbatterier och högt vridmoment gör att däck för elbussar behöver klara av en mycket hög vikt och stora påfrestningar, enligt tillverkaren. Därför är det nya specialdäcket en särskilt anpassad och ovanligt robust konstruktion med ett extra högt lastindex. Den slitstarka gummiblandningen, med hög andel naturgummi, ger ett tåligt däck som ökar motståndet för exempelvis skärskador och sprickor vilket ger en lång livslängd.

Däcket är speciellt framtaget och anpassat för stadstrafik vilket bidrar till ett jämt slitage, vilket ytterligare förlänger livslängden och dessutom ger det unika däckmönstret goda kör- och kurvtagningsegenskaper i citymiljö. Allt enligt tillverkaren.

– Stadskörning innebär smala gator, trottoarkanter och korta sträckor med många stopp, vilket kräver robusta däck med utmärkt grepp. Det vet vi sedan tidigare erfarenheter av att utveckla däck för bussar. Elbussar ställer ännu tuffare krav på däcket, med tanke på deras höga vikt och det höga vridmomentet, säger Karsten Wiebking, marknadschef på Continental i Sverige. Han fortsätter:

– Nya Conti Urban HA3 är speciellt framtaget för att möta dessa utmaningar och ger resenärer en lika säker som bekväm resa, och bussbolagen ett kostnadseffektivt däck med lång livslängd för sina elbussar.

Självlåsande sajpningar* ger elbussdäcket ett optimalt grepp vid vått väglag, även under extremt blöta väderförhållanden. Sajpningarna är utformade och placerade för att ge minskad ljudnivå, vilket dessutom ska ge ökad åkkomfort. Förstärkta däcksidor ger elbussdäcket ett effektivt skydd mot skador orsakade av trottoarkanter och med goda möjligheter för regummering kommer däcken att prestera bra under lång tid, enligt tillverkaren. Conti Urban HA3 kommer med 3PMSF (alptopp/snöflinga) vilket gör det extra passande för den svenska marknaden.

*) Sajpningar är de tunna skårorna i däckets gummiklackar som förbättrar greppet när det råder vått och eller isigt underlag. Funktionen är som en vindrutetorkare, sajpningarna hjälper till att föra bort vatten.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svealandstrafiken väljer Pilotfish

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Aldenius till Kollektivtrafikdagen

Elbussar vill många ha, men vilka är utmaningarna när den rena och ljudlösa tekniken införs? Forskaren Malin Aldenius tar upp elektrifieringens möjligheter men också utmaningar på Kollektivtrafikdagen i Solna 15 maj.

Transdev leder Bussförar-SM

Bussförar-SM 2019 har startat och just nu är det Transdev som kan redovisa flest anmälda bussförare – totalt hade 166 anmält deltagande 23 april.

Hybricon förlorar Skellefteå

Nyhetsbrev

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Arkiv
Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Ny Nordenchef

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.112