23948sdkhjf

Nytt däck för elbussar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Behöver eldrivna stadsbussar ett speciellt däck? Ja, enligt däcktillverkaren Continental som nu lanserar ett specialkonstruerat elbussdäck.

Det nya specialdäcket för eldrivna stadsbussar heter Conti Urban HA3 315/60 R22.5 (bilden). Däcket klarar upp till åtta ton per axel och tillverkaren lovar ett jämt slitage tack vare robust konstruktion och en optimerad gummiblandning.

Enligt Continental är däcket speciellt framtaget för tunga elbussar som körs i stadstrafik, med all påfrestning det innebär. Conti Urban HA3 kommer i dimensionen 315/60 R22.5 154/148J (156/150F) och har en kapacitet på åtta ton per axel – ett halvt ton mer än vad som är standard för den här däckstorleken.

Tunga elbatterier och högt vridmoment gör att däck för elbussar behöver klara av en mycket hög vikt och stora påfrestningar, enligt tillverkaren. Därför är det nya specialdäcket en särskilt anpassad och ovanligt robust konstruktion med ett extra högt lastindex. Den slitstarka gummiblandningen, med hög andel naturgummi, ger ett tåligt däck som ökar motståndet för exempelvis skärskador och sprickor vilket ger en lång livslängd.

Däcket är speciellt framtaget och anpassat för stadstrafik vilket bidrar till ett jämt slitage, vilket ytterligare förlänger livslängden och dessutom ger det unika däckmönstret goda kör- och kurvtagningsegenskaper i citymiljö. Allt enligt tillverkaren.

– Stadskörning innebär smala gator, trottoarkanter och korta sträckor med många stopp, vilket kräver robusta däck med utmärkt grepp. Det vet vi sedan tidigare erfarenheter av att utveckla däck för bussar. Elbussar ställer ännu tuffare krav på däcket, med tanke på deras höga vikt och det höga vridmomentet, säger Karsten Wiebking, marknadschef på Continental i Sverige. Han fortsätter:

– Nya Conti Urban HA3 är speciellt framtaget för att möta dessa utmaningar och ger resenärer en lika säker som bekväm resa, och bussbolagen ett kostnadseffektivt däck med lång livslängd för sina elbussar.

Självlåsande sajpningar* ger elbussdäcket ett optimalt grepp vid vått väglag, även under extremt blöta väderförhållanden. Sajpningarna är utformade och placerade för att ge minskad ljudnivå, vilket dessutom ska ge ökad åkkomfort. Förstärkta däcksidor ger elbussdäcket ett effektivt skydd mot skador orsakade av trottoarkanter och med goda möjligheter för regummering kommer däcken att prestera bra under lång tid, enligt tillverkaren. Conti Urban HA3 kommer med 3PMSF (alptopp/snöflinga) vilket gör det extra passande för den svenska marknaden.

*) Sajpningar är de tunna skårorna i däckets gummiklackar som förbättrar greppet när det råder vått och eller isigt underlag. Funktionen är som en vindrutetorkare, sajpningarna hjälper till att föra bort vatten.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.118