23948sdkhjf

Nytt däck för elbussar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Behöver eldrivna stadsbussar ett speciellt däck? Ja, enligt däcktillverkaren Continental som nu lanserar ett specialkonstruerat elbussdäck.

Det nya specialdäcket för eldrivna stadsbussar heter Conti Urban HA3 315/60 R22.5 (bilden). Däcket klarar upp till åtta ton per axel och tillverkaren lovar ett jämt slitage tack vare robust konstruktion och en optimerad gummiblandning.

Enligt Continental är däcket speciellt framtaget för tunga elbussar som körs i stadstrafik, med all påfrestning det innebär. Conti Urban HA3 kommer i dimensionen 315/60 R22.5 154/148J (156/150F) och har en kapacitet på åtta ton per axel – ett halvt ton mer än vad som är standard för den här däckstorleken.

Tunga elbatterier och högt vridmoment gör att däck för elbussar behöver klara av en mycket hög vikt och stora påfrestningar, enligt tillverkaren. Därför är det nya specialdäcket en särskilt anpassad och ovanligt robust konstruktion med ett extra högt lastindex. Den slitstarka gummiblandningen, med hög andel naturgummi, ger ett tåligt däck som ökar motståndet för exempelvis skärskador och sprickor vilket ger en lång livslängd.

Däcket är speciellt framtaget och anpassat för stadstrafik vilket bidrar till ett jämt slitage, vilket ytterligare förlänger livslängden och dessutom ger det unika däckmönstret goda kör- och kurvtagningsegenskaper i citymiljö. Allt enligt tillverkaren.

– Stadskörning innebär smala gator, trottoarkanter och korta sträckor med många stopp, vilket kräver robusta däck med utmärkt grepp. Det vet vi sedan tidigare erfarenheter av att utveckla däck för bussar. Elbussar ställer ännu tuffare krav på däcket, med tanke på deras höga vikt och det höga vridmomentet, säger Karsten Wiebking, marknadschef på Continental i Sverige. Han fortsätter:

– Nya Conti Urban HA3 är speciellt framtaget för att möta dessa utmaningar och ger resenärer en lika säker som bekväm resa, och bussbolagen ett kostnadseffektivt däck med lång livslängd för sina elbussar.

Självlåsande sajpningar* ger elbussdäcket ett optimalt grepp vid vått väglag, även under extremt blöta väderförhållanden. Sajpningarna är utformade och placerade för att ge minskad ljudnivå, vilket dessutom ska ge ökad åkkomfort. Förstärkta däcksidor ger elbussdäcket ett effektivt skydd mot skador orsakade av trottoarkanter och med goda möjligheter för regummering kommer däcken att prestera bra under lång tid, enligt tillverkaren. Conti Urban HA3 kommer med 3PMSF (alptopp/snöflinga) vilket gör det extra passande för den svenska marknaden.

*) Sajpningar är de tunna skårorna i däckets gummiklackar som förbättrar greppet när det råder vått och eller isigt underlag. Funktionen är som en vindrutetorkare, sajpningarna hjälper till att föra bort vatten.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skärpt tillsyn av yrkestrafiken

Turkiskt på Tvärbanan

Stor exportorder för Scania

Tunnelbanan ska bli tryggare

Stockholms tunnelbana har haft problem med våld och otrygghet - nu vill politikerna åstadkomma en förbättring genom en rad nya okonventionella åtgärder.

Skåneflygplats tappar flygbussförbindelse

Ännu en skånsk stad blir elektrisk

Nyhetsbrev

De vann i Kristianstad

9 december blev det klart - en ny aktör tar över stadstrafiken i Kristianstad medan en annan förlorar trafiken.

Arkiv

Förarlöst i Linköping

Tunnelbane-vd byter spår

Kris för bussbolag i Roslagen

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Först i Norden

Tävlingen framtidens transportlösning avgjord

Förseningar kostar miljarder

Nya tungviktare till Samtrafikens styrelse

Drivmedlesskatt får kritik

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Eleverna visar hållbara transportlösningar

Plus

Fem snabba fågor…

Plus

Tåg - snabbare och bättre

Alstom är en av Europas ledande tillverkare av järnvägssystem, allt från spårvagnar och superhöghastighetståg och det som finns där emellan. Sverige är redan storkund men företaget hoppas på fler affärer framöver.

55 555:e Citaron

Mercedes-Benz har levererat den 55 555:e stadsbussen Citaro till svensk storkund.

Plus

Tog klivet till järnvägen

Efter sex år som chef på Klarna gick Alexandra Strömberg över till järnvägen – hon är operativ chef på Arlanda Express, ett uppdrag helt i linje med hennes intressen för hållbara resor i en tid då klimatfrågorna väger allt tyngre.

Ticketer köper Fara

Svår bussolycka i Sollentuna

Høven vd i SJ Norge

5

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Fredman avancerar

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania bantar

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143