23948sdkhjf

Hyperloop för MTR

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu siktar MTR Express på att öka farten rejält – blir huvudsponsor till KTH-studenternas hyperloop-projekt som handlar om små fordon som ska köra otroligt snabbt.

Tågutmanaren MTR Express öppnar dörren för en framtid på ett helt andra spår genom att gå in som huvudsponsor till KTH Hyperloop. Det är ett ambitiöst projekt av KTH-studenter för att ta fram en fungerande Hyperloop Pod. Målet är att podden ska tävla i 2020 års upplaga av Elon Musks Hyperloop Pod Competition i Kalifornien. Här handlar det om att ta fram en pod, ett litet fordon som ska använda sig av hyperlooptekniken för att nå så hög hastighet som möjligt.

I april 2018 startade Vivek Anand, med stöttning från Professor Mikael Nybacka, från Kungliga Tekniska Högskolan det första Hyperloop-teamet i Skandinavien med ambitionen att komma med i Hyperloop Pod Competition i Hawthorne, California organiserad av SpaceX och Elon Musk. I det långa loppet hoppas man kunna sätta Sverige på världskartan vad gäller utvecklingen av Hyperloopen, som också kallats ”the fifth mode of transport”.

Hyperloopen kommer från början från en idé av Elon Musk 2013, men som nu utvecklas i många delar av världen. En Hyperloop är ett höghastighetståg som färdas i en tunnel av vakuum upp till 1200 km/h, vilket hade det inneburit att stockholmare hade kunnat färdas miljövänligt till Göteborg, Helsingfors eller Malmö på under 30 minuter.

– Utvecklingen av poden är redan i gång, vilket känns väldigt roligt! Poden håller just i detta nu på att ta form på KTHs Integrated Transport Research Lab, och förväntas vara klar senare i år. En annan milstolpe är att vår podkonstruktion blivit utsedd till en av de 50 bästa globalt (av cirka 600 totalt) inför SpaceX Hyperloop Pod Competition för 2019, vilket känns väldigt hedrande och roligt. Vi är väldigt glada över att MTR Express ger oss så mycket stöd i utvecklingen av Sveriges första Hyperloop Pod, säger Vivek Anand, Team Lead KTH Hyperloop

För MTR Express som bidragit med flera innovationer på järnvägen (såsom biljettlöst resande och sätesval) är projektet en möjlighet att bidra till den fortsatta tekniska utvecklingen av hållbart resande i Sverige och globalt.

– När vi fick frågan från KTH-teamet visste vi direkt att detta var en chans vi inte fick missa. Hyperloop är ju en så länge en väldigt ny och oprövad teknik men dess potential är väldigt spännande. Vi ser jättemycket fram emot att vara med i detta projekt och därigenom bidra till utvecklingen av framtidens hållbara transportmedel, säger Mats Johannesson, vd på MTR Express.

Nu satsar KTH Hyperloop, som teamet heter, på att komma med i tävlingen Hyperloop Pod Competition i Hawthorne, California. Där samlas universitetslag från hela världen för att visa upp sina Hyperloop pods i hopp om att vinna priset för den bästa Hyperloop-prototypen. Lagen får gå igenom ett flertal steg i tävlingen, innan de får visa upp kapaciteten av sina prototyper på SpaceX testbana.

FAKTA/Hyperloop

Ett nytt ännu oprövat transportsystem som skulle kunna revolutionera både person- och godstransporter. Hyperloop består av ett långt rör, en tub, med lågt lufttryck om inte vakuum så bra nära. Då blir luftmotståndet extremt litet. Fordonen i röret drivs av linjära induktionsmotorer där magnetfältet dels driver på och dessutom lyfter fordonet så att friktionen är lika med noll.

Med den hastighet som fordonen ska kunna uppnå i systemet, 1 200 km/h, är snabbare än flyget och skulle därmed kunna konkurrera ut det om det går att bygga långa rör för ändamålet. Det antas vara svårare ju längre sträckorna blir, eftersom hela röret måste hålla ett lufttryck nära vakuum. 

Den första prototypen av en hyperloop byggdes 2016 i Kalifornien. Optimisterna tror att de första transporterna av varor med den här tekniken kommer att kunna ske redan nästa år och att människor ska kunna åka med 2021. Men troligtvis kommer det att ta längre tid innan tekniken når dit.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145