23948sdkhjf

Hyperloop för MTR

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu siktar MTR Express på att öka farten rejält – blir huvudsponsor till KTH-studenternas hyperloop-projekt som handlar om små fordon som ska köra otroligt snabbt.

Tågutmanaren MTR Express öppnar dörren för en framtid på ett helt andra spår genom att gå in som huvudsponsor till KTH Hyperloop. Det är ett ambitiöst projekt av KTH-studenter för att ta fram en fungerande Hyperloop Pod. Målet är att podden ska tävla i 2020 års upplaga av Elon Musks Hyperloop Pod Competition i Kalifornien. Här handlar det om att ta fram en pod, ett litet fordon som ska använda sig av hyperlooptekniken för att nå så hög hastighet som möjligt.

I april 2018 startade Vivek Anand, med stöttning från Professor Mikael Nybacka, från Kungliga Tekniska Högskolan det första Hyperloop-teamet i Skandinavien med ambitionen att komma med i Hyperloop Pod Competition i Hawthorne, California organiserad av SpaceX och Elon Musk. I det långa loppet hoppas man kunna sätta Sverige på världskartan vad gäller utvecklingen av Hyperloopen, som också kallats ”the fifth mode of transport”.

Hyperloopen kommer från början från en idé av Elon Musk 2013, men som nu utvecklas i många delar av världen. En Hyperloop är ett höghastighetståg som färdas i en tunnel av vakuum upp till 1200 km/h, vilket hade det inneburit att stockholmare hade kunnat färdas miljövänligt till Göteborg, Helsingfors eller Malmö på under 30 minuter.

– Utvecklingen av poden är redan i gång, vilket känns väldigt roligt! Poden håller just i detta nu på att ta form på KTHs Integrated Transport Research Lab, och förväntas vara klar senare i år. En annan milstolpe är att vår podkonstruktion blivit utsedd till en av de 50 bästa globalt (av cirka 600 totalt) inför SpaceX Hyperloop Pod Competition för 2019, vilket känns väldigt hedrande och roligt. Vi är väldigt glada över att MTR Express ger oss så mycket stöd i utvecklingen av Sveriges första Hyperloop Pod, säger Vivek Anand, Team Lead KTH Hyperloop

För MTR Express som bidragit med flera innovationer på järnvägen (såsom biljettlöst resande och sätesval) är projektet en möjlighet att bidra till den fortsatta tekniska utvecklingen av hållbart resande i Sverige och globalt.

– När vi fick frågan från KTH-teamet visste vi direkt att detta var en chans vi inte fick missa. Hyperloop är ju en så länge en väldigt ny och oprövad teknik men dess potential är väldigt spännande. Vi ser jättemycket fram emot att vara med i detta projekt och därigenom bidra till utvecklingen av framtidens hållbara transportmedel, säger Mats Johannesson, vd på MTR Express.

Nu satsar KTH Hyperloop, som teamet heter, på att komma med i tävlingen Hyperloop Pod Competition i Hawthorne, California. Där samlas universitetslag från hela världen för att visa upp sina Hyperloop pods i hopp om att vinna priset för den bästa Hyperloop-prototypen. Lagen får gå igenom ett flertal steg i tävlingen, innan de får visa upp kapaciteten av sina prototyper på SpaceX testbana.

FAKTA/Hyperloop

Ett nytt ännu oprövat transportsystem som skulle kunna revolutionera både person- och godstransporter. Hyperloop består av ett långt rör, en tub, med lågt lufttryck om inte vakuum så bra nära. Då blir luftmotståndet extremt litet. Fordonen i röret drivs av linjära induktionsmotorer där magnetfältet dels driver på och dessutom lyfter fordonet så att friktionen är lika med noll.

Med den hastighet som fordonen ska kunna uppnå i systemet, 1 200 km/h, är snabbare än flyget och skulle därmed kunna konkurrera ut det om det går att bygga långa rör för ändamålet. Det antas vara svårare ju längre sträckorna blir, eftersom hela röret måste hålla ett lufttryck nära vakuum. 

Den första prototypen av en hyperloop byggdes 2016 i Kalifornien. Optimisterna tror att de första transporterna av varor med den här tekniken kommer att kunna ske redan nästa år och att människor ska kunna åka med 2021. Men troligtvis kommer det att ta längre tid innan tekniken når dit.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skärpt tillsyn av yrkestrafiken

Turkiskt på Tvärbanan

Stor exportorder för Scania

Tunnelbanan ska bli tryggare

Stockholms tunnelbana har haft problem med våld och otrygghet - nu vill politikerna åstadkomma en förbättring genom en rad nya okonventionella åtgärder.

Skåneflygplats tappar flygbussförbindelse

Ännu en skånsk stad blir elektrisk

Nyhetsbrev

De vann i Kristianstad

9 december blev det klart - en ny aktör tar över stadstrafiken i Kristianstad medan en annan förlorar trafiken.

Arkiv

Förarlöst i Linköping

Tunnelbane-vd byter spår

Kris för bussbolag i Roslagen

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Först i Norden

Tävlingen framtidens transportlösning avgjord

Förseningar kostar miljarder

Nya tungviktare till Samtrafikens styrelse

Drivmedlesskatt får kritik

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Eleverna visar hållbara transportlösningar

Plus

Fem snabba fågor…

Plus

Tåg - snabbare och bättre

Alstom är en av Europas ledande tillverkare av järnvägssystem, allt från spårvagnar och superhöghastighetståg och det som finns där emellan. Sverige är redan storkund men företaget hoppas på fler affärer framöver.

55 555:e Citaron

Mercedes-Benz har levererat den 55 555:e stadsbussen Citaro till svensk storkund.

Plus

Tog klivet till järnvägen

Efter sex år som chef på Klarna gick Alexandra Strömberg över till järnvägen – hon är operativ chef på Arlanda Express, ett uppdrag helt i linje med hennes intressen för hållbara resor i en tid då klimatfrågorna väger allt tyngre.

Ticketer köper Fara

Svår bussolycka i Sollentuna

Høven vd i SJ Norge

5

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Fredman avancerar

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania bantar

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.27