23948sdkhjf

Hyperloop för MTR

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu siktar MTR Express på att öka farten rejält – blir huvudsponsor till KTH-studenternas hyperloop-projekt som handlar om små fordon som ska köra otroligt snabbt.

Tågutmanaren MTR Express öppnar dörren för en framtid på ett helt andra spår genom att gå in som huvudsponsor till KTH Hyperloop. Det är ett ambitiöst projekt av KTH-studenter för att ta fram en fungerande Hyperloop Pod. Målet är att podden ska tävla i 2020 års upplaga av Elon Musks Hyperloop Pod Competition i Kalifornien. Här handlar det om att ta fram en pod, ett litet fordon som ska använda sig av hyperlooptekniken för att nå så hög hastighet som möjligt.

I april 2018 startade Vivek Anand, med stöttning från Professor Mikael Nybacka, från Kungliga Tekniska Högskolan det första Hyperloop-teamet i Skandinavien med ambitionen att komma med i Hyperloop Pod Competition i Hawthorne, California organiserad av SpaceX och Elon Musk. I det långa loppet hoppas man kunna sätta Sverige på världskartan vad gäller utvecklingen av Hyperloopen, som också kallats ”the fifth mode of transport”.

Hyperloopen kommer från början från en idé av Elon Musk 2013, men som nu utvecklas i många delar av världen. En Hyperloop är ett höghastighetståg som färdas i en tunnel av vakuum upp till 1200 km/h, vilket hade det inneburit att stockholmare hade kunnat färdas miljövänligt till Göteborg, Helsingfors eller Malmö på under 30 minuter.

– Utvecklingen av poden är redan i gång, vilket känns väldigt roligt! Poden håller just i detta nu på att ta form på KTHs Integrated Transport Research Lab, och förväntas vara klar senare i år. En annan milstolpe är att vår podkonstruktion blivit utsedd till en av de 50 bästa globalt (av cirka 600 totalt) inför SpaceX Hyperloop Pod Competition för 2019, vilket känns väldigt hedrande och roligt. Vi är väldigt glada över att MTR Express ger oss så mycket stöd i utvecklingen av Sveriges första Hyperloop Pod, säger Vivek Anand, Team Lead KTH Hyperloop

För MTR Express som bidragit med flera innovationer på järnvägen (såsom biljettlöst resande och sätesval) är projektet en möjlighet att bidra till den fortsatta tekniska utvecklingen av hållbart resande i Sverige och globalt.

– När vi fick frågan från KTH-teamet visste vi direkt att detta var en chans vi inte fick missa. Hyperloop är ju en så länge en väldigt ny och oprövad teknik men dess potential är väldigt spännande. Vi ser jättemycket fram emot att vara med i detta projekt och därigenom bidra till utvecklingen av framtidens hållbara transportmedel, säger Mats Johannesson, vd på MTR Express.

Nu satsar KTH Hyperloop, som teamet heter, på att komma med i tävlingen Hyperloop Pod Competition i Hawthorne, California. Där samlas universitetslag från hela världen för att visa upp sina Hyperloop pods i hopp om att vinna priset för den bästa Hyperloop-prototypen. Lagen får gå igenom ett flertal steg i tävlingen, innan de får visa upp kapaciteten av sina prototyper på SpaceX testbana.

FAKTA/Hyperloop

Ett nytt ännu oprövat transportsystem som skulle kunna revolutionera både person- och godstransporter. Hyperloop består av ett långt rör, en tub, med lågt lufttryck om inte vakuum så bra nära. Då blir luftmotståndet extremt litet. Fordonen i röret drivs av linjära induktionsmotorer där magnetfältet dels driver på och dessutom lyfter fordonet så att friktionen är lika med noll.

Med den hastighet som fordonen ska kunna uppnå i systemet, 1 200 km/h, är snabbare än flyget och skulle därmed kunna konkurrera ut det om det går att bygga långa rör för ändamålet. Det antas vara svårare ju längre sträckorna blir, eftersom hela röret måste hålla ett lufttryck nära vakuum. 

Den första prototypen av en hyperloop byggdes 2016 i Kalifornien. Optimisterna tror att de första transporterna av varor med den här tekniken kommer att kunna ske redan nästa år och att människor ska kunna åka med 2021. Men troligtvis kommer det att ta längre tid innan tekniken når dit.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svealandstrafiken väljer Pilotfish

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Aldenius till Kollektivtrafikdagen

Elbussar vill många ha, men vilka är utmaningarna när den rena och ljudlösa tekniken införs? Forskaren Malin Aldenius tar upp elektrifieringens möjligheter men också utmaningar på Kollektivtrafikdagen i Solna 15 maj.

Transdev leder Bussförar-SM

Bussförar-SM 2019 har startat och just nu är det Transdev som kan redovisa flest anmälda bussförare – totalt hade 166 anmält deltagande 23 april.

Hybricon förlorar Skellefteå

Nyhetsbrev

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Arkiv
Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Ny Nordenchef

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129