23948sdkhjf

Spårvagnsdebut i Lund spikad

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

16 augusti 2020 ska sker trafikstarten med Spårväg Lund – det har styrgruppen för projektet beslutat 16 april.

Trafikstarten för Spårväg Lund sker i samband med tidtabellskiftet och skolterminsstarten nästa år om allt går enligt planerna. Den första spårvagnen levereras i mars 2020, resterande vagnar levereras därefter succesivt. Redan under våren kommer vagnarna att vara en naturlig del av gatubilden i Lund, då de genomgår ett omfattande testprogram.

Spårvägsprojektet i Lund, som tidigare aldrig haft spårväg, har budgetmässigt dragit iväg rejält: Det skulle klaras på 867 miljoner kronor enligt den budget som klubbades i kommunen 2017 – men redan året efter visade det sig att det behövdes mer kapital. Ytterligare 26 miljoner kronor närmare bestämt, den senaste slutsumman för spårvägslinjen är nu 850 miljoner kronor. Fördyringen anses ha orsakats av att projektet visat sig vara mer komplext att genomföra. Det kan till och med tillkomma ytterligare smärre fördyringar innan trafikstarten nästa år.

De styrande Lundapolitikerna är dock fyllda av tillförsikt inför spårvägsdebuten, trots att spårvägssågarpartiet Förnyalund, FNL, nu ingår i kommunstyret tillsammans med Moderater, Liberaler, Centern och Kristdemokraterna. FNL är fortsatt emot spårvägen i Lund medan alla andra i styret vill ha den och nu kommer den alltså allt närmare trafikstart.

Varje dag reser 40 000 människor till och från Lund. Många av dessa ska till sjukhuset, universitetet, Ideonområdet och sedermera forskningsanläggningarna samt det nya bostadsområdet i nordost, där hälften av alla arbetsplatserna i Lund finns.

Jag ser fram emot en ökad framkomlighet på gatorna i Lund och kortare restider för Lundaborna, övriga besökare och pendlare. Tillsammans med Lunds kommun ska vi arbeta intensivt för att så många som möjligt ska välja att resa med Skånes första spårvagnar, säger Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande.

Med spårvägen förbättras möjligheterna för såväl Lundabor som pendlare från andra kommuner att på ett klimatsmart, säkert och snabbt sätt ta sig kollektivt inom Lund. Det förbinder och skapar stora utvecklingsmöjligheter längs hela sträckan när spårvagnar som rymmer cirka 200 personer kan ta sig från Lund C till Brunnshög på mindre än 15 minuter, säger Philip Sandberg, kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun

I Brunnshög byggs depån där underhållet av spårvagnarna ska ske. Depån kommer att bli arbetsplats för underhållspersonal, trafikledning och förare. Rekryteringen av personal är i full gång. Inför trafikstarten ska spårvagnsförare, trafikledare och drifttekniker utbildas med start hösten 2019.

Vi har nu upphandlat och detaljplanerat sedan 2016 men äntligen händer det saker. Vagn har börjat tillverkas i Spanien, depåbygget är i full gång, hållplatserna byggs efterhand och snart börjar de kommande spårvagnsförarna sin utbildning. Från när den första vagnen levereras i mars nästa år måste allt klaffa i minsta detalj efter ett rigoröst testschema, men vi är väl förberedda, säger Håkan Henmyr, projektchef, Skånetrafiken.

Redan innan trafikstarten kommer spårvägen att ha satt sin tydliga prägel på Lund. Spåren som spårvagnarna ska trafikera är i stort sett färdigställda och till sommaren skall alla markarbeten vara klara. Därefter ska anläggningen provas och driftsorganisationen tar sedan över anläggningen under hösten

När markarbeten för spårvägen blir klara till sommaren i år kan vi lämna gator och torg som spårvägen passerar, tillbaka till Lundaborna. Nu i juni kommer vi också att öppna den nya busshållplatsen vid Universitetssjukhuset, säger Pernilla von Strokirch, projektchef, Lunds kommun.

Det finns planer på att bygga mer spårväg i Lund, men där tänker FNL sätta hårt mot hårt: partiet säger bestämt nej till mera spårväg men accepterar motvilligt att den sträcka som nu färdigställs kommer att vara i trafik nästa år.

FAKTA/Om finansieringen

Infrastrukturen prognosticeras till cirka 850 miljoner kronor som nämnts ovan. Lunds kommun har till investeringen fått medfinansiering från staten genom Sverigeförhandlingen med 298,4 miljoner kronor och från Stadsmiljöavtalet med 74,5 miljoner kronor.

Region Skåne finansierar fordonen med 297 miljoner kronor och depån med 270 miljoner kronor. Fordonen har en avskrivningstid på 25 år (den tekniska livslängden är längre). Depån har en avskrivningstid på 40 år.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Arriva Group nära försäljning

Uppgifter i internationell press gör gällande att Deutsche Bahn säljer Arriva Group – prislappen visar ett mångmiljardbelopp.

Plus

Många utmaningar för Transdev

Gunnar Schön har varit vd för Transdev sedan 2012 och har dessförinnan en lång bakgrund inom kollektivtrafikbranschen. Han kom till Transdev Sverige efter åtta års utlandstjänst i Frankrike, Tyskland och i Östeuropa.

Regnbågsbussar i Skövde

För att ta ställning för alla människors lika värde, mångfald och tolerans flaggar Västtrafik och Nobina stadsbussarna med regnbågsflaggan under Skövde Pridefestival.

MTR till Fossilfritt Sverige

”Satsa mer på elbussar!”

Sveriges Bussföretag gillar att elbusspremien utökas i årets budget – men konstaterar samtidigt att detta inte är tillräckligt i rådande läge.

Budgeten delvis bra enligt Bil Sweden

Nyhetsbrev

Budgeten: ”De stora greppen saknas”

Ska transportsektorn nå ökad hållbarhet krävs större krafttag i den svenska budgeten – dessvärre saknas dessa enligt Transportföretagen som synat budgeten i sömmarna. 

Arkiv

Färre dog i augustitrafiken

Flixbus kör klimatstrejkare

Under två dagar kommer klimatstrejker i Greta Thunbergs anda att genomföras i 29 länder – Flixbus kommer att köra alla som vill delta till de platser där klimatstrejkerna ska genomföras.

Fler Coradia till Danmark

Tågresandet fortsätter öka

Tågresandet fortsätter att öka i Sverige, det gäller såväl antalet resor samt den totala sträcka som resenärerna färdats med järnväg - flera faktorer har bidragit till den positiva utvecklingen.

Fem vann upphandling i Skåne

Silbersky vd för SJ Norge

Rekord i kundnöjdhet

Fler än nio av tio Transdevs resenärer är nöjda – det visar företagets egen kundnöjdhetsmätning som genomfördes under våren i år.

Sjungande bussförare hyllas

Hopp om smidigare regelverk

Nytt bakslag för Hybricon

Bauer vann Bussförar-SM 2019

Denny Bauer är svensk mästare i att köra buss – det stod klart sedan Bussförar-SM 2019 avgjordes på eftermiddagen 9 september.

Tuff konkurrens på Bussförar-SM

Konkurrensen i Bussförar-SM var vara hårdare än någonsin - här är det Robert Johansson, Björks Buss som kämpar i tävlingsmomentet katastrofövning.

Bussförar-SM 2019 har startat

9 september startade Bussförar-SM 2019 på Gillingebanan - 16 finalister och många andra fanns på plats för att heja på de tävlande och lära mer om bussbranschen.

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Köpet av Björks slutfört

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Raukas vice vd i SJ

Lindahl till Infranord

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.209