23948sdkhjf

Spårvagnsdebut i Lund spikad

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

16 augusti 2020 ska sker trafikstarten med Spårväg Lund – det har styrgruppen för projektet beslutat 16 april.

Trafikstarten för Spårväg Lund sker i samband med tidtabellskiftet och skolterminsstarten nästa år om allt går enligt planerna. Den första spårvagnen levereras i mars 2020, resterande vagnar levereras därefter succesivt. Redan under våren kommer vagnarna att vara en naturlig del av gatubilden i Lund, då de genomgår ett omfattande testprogram.

Spårvägsprojektet i Lund, som tidigare aldrig haft spårväg, har budgetmässigt dragit iväg rejält: Det skulle klaras på 867 miljoner kronor enligt den budget som klubbades i kommunen 2017 – men redan året efter visade det sig att det behövdes mer kapital. Ytterligare 26 miljoner kronor närmare bestämt, den senaste slutsumman för spårvägslinjen är nu 850 miljoner kronor. Fördyringen anses ha orsakats av att projektet visat sig vara mer komplext att genomföra. Det kan till och med tillkomma ytterligare smärre fördyringar innan trafikstarten nästa år.

De styrande Lundapolitikerna är dock fyllda av tillförsikt inför spårvägsdebuten, trots att spårvägssågarpartiet Förnyalund, FNL, nu ingår i kommunstyret tillsammans med Moderater, Liberaler, Centern och Kristdemokraterna. FNL är fortsatt emot spårvägen i Lund medan alla andra i styret vill ha den och nu kommer den alltså allt närmare trafikstart.

Varje dag reser 40 000 människor till och från Lund. Många av dessa ska till sjukhuset, universitetet, Ideonområdet och sedermera forskningsanläggningarna samt det nya bostadsområdet i nordost, där hälften av alla arbetsplatserna i Lund finns.

Jag ser fram emot en ökad framkomlighet på gatorna i Lund och kortare restider för Lundaborna, övriga besökare och pendlare. Tillsammans med Lunds kommun ska vi arbeta intensivt för att så många som möjligt ska välja att resa med Skånes första spårvagnar, säger Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande.

Med spårvägen förbättras möjligheterna för såväl Lundabor som pendlare från andra kommuner att på ett klimatsmart, säkert och snabbt sätt ta sig kollektivt inom Lund. Det förbinder och skapar stora utvecklingsmöjligheter längs hela sträckan när spårvagnar som rymmer cirka 200 personer kan ta sig från Lund C till Brunnshög på mindre än 15 minuter, säger Philip Sandberg, kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun

I Brunnshög byggs depån där underhållet av spårvagnarna ska ske. Depån kommer att bli arbetsplats för underhållspersonal, trafikledning och förare. Rekryteringen av personal är i full gång. Inför trafikstarten ska spårvagnsförare, trafikledare och drifttekniker utbildas med start hösten 2019.

Vi har nu upphandlat och detaljplanerat sedan 2016 men äntligen händer det saker. Vagn har börjat tillverkas i Spanien, depåbygget är i full gång, hållplatserna byggs efterhand och snart börjar de kommande spårvagnsförarna sin utbildning. Från när den första vagnen levereras i mars nästa år måste allt klaffa i minsta detalj efter ett rigoröst testschema, men vi är väl förberedda, säger Håkan Henmyr, projektchef, Skånetrafiken.

Redan innan trafikstarten kommer spårvägen att ha satt sin tydliga prägel på Lund. Spåren som spårvagnarna ska trafikera är i stort sett färdigställda och till sommaren skall alla markarbeten vara klara. Därefter ska anläggningen provas och driftsorganisationen tar sedan över anläggningen under hösten

När markarbeten för spårvägen blir klara till sommaren i år kan vi lämna gator och torg som spårvägen passerar, tillbaka till Lundaborna. Nu i juni kommer vi också att öppna den nya busshållplatsen vid Universitetssjukhuset, säger Pernilla von Strokirch, projektchef, Lunds kommun.

Det finns planer på att bygga mer spårväg i Lund, men där tänker FNL sätta hårt mot hårt: partiet säger bestämt nej till mera spårväg men accepterar motvilligt att den sträcka som nu färdigställs kommer att vara i trafik nästa år.

FAKTA/Om finansieringen

Infrastrukturen prognosticeras till cirka 850 miljoner kronor som nämnts ovan. Lunds kommun har till investeringen fått medfinansiering från staten genom Sverigeförhandlingen med 298,4 miljoner kronor och från Stadsmiljöavtalet med 74,5 miljoner kronor.

Region Skåne finansierar fordonen med 297 miljoner kronor och depån med 270 miljoner kronor. Fordonen har en avskrivningstid på 25 år (den tekniska livslängden är längre). Depån har en avskrivningstid på 40 år.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Andra villkor när elbussarna blir fler

Elbussteknik ändrar förutsättningarna för branschen – det slogs fast under en debatt under Almedalsveckan i år som Sveriges Bussföretag hade arrangerat.

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Rekordökning för bussarna

Nyhetsbrev

Lockar förare med elbussar

Arkiv

Nya möjligheter för trafikoperatörer

Under UITP i Stockholm var Hogia en av utställarna och demonstrerade bland annat produktserien TransitCloud, företagets molnbaserade system för realtidsinformation.

Bedrägeri mot SJ:s kunder

Här är finalisterna i Bussförar-SM

Nu är det klart vilka som är de 16 finalister som gör upp om titeln Sveriges Bästa Bussförare 9 september - en av dem är regerande mästaren Anders Norell Bergendahl.

Ny framtid för trådbussen?

Keolis i topp inför Bussförar-SM

Det blev inte helt oväntat Keolis som lyckades få flest bussförare anmälda till Bussförar-SM 2019, hela 123 förare - totalt har 501 förare genomfört anmälningsprovet.

Mattias Dahl lämnar Transportföretagen

Går vidare till ledande post på Svenskt näringsliv.

Trevlig sommar!

Rt-forum vill önska alla läsare, vänner och annonsörer en riktigt trevlig sommar - nu kopplar vi loss en stund, nästa nyhetsbrev kommer 31 juli!

Utökad busstrafik i Örebro

UITP samlade 15 000

UITP:s toppmöte i Stockholm genomfördes i mitten av juni och blev en stor framgång, enligt SL som var värd - här finns en film där bland andra Jens Plambeck och Laetitia Delzenne intervjuas.

MTR Express expanderar

Från 24 juni till 18 augusti trafikerar MTR Express en ny direktlinjen från Stockholm mot Halmstad via Varberg och Falkenberg – därmed har bolaget expanderat.

Ny trafik för Transdev

Bussförar-SM - allra sista chansen!

Nu går det, men i natt är det slut - mitt i den ljusa midsommarnatten stängs anmälan till årets upplaga av Bussförar-SM, det är med andra ord bråttom att göra uttagningsprovet för den som inte hunnit ännu.

Missa inte Bussförar-SM!

Midsommaraftonens midnatt stängs möjligheten att göra uttagningsprovet till Bussförar-SM 2019 – så gör provet genast, fira efteråt med sill, potatis och önskad dryck.

BRT-satsning får 25 miljoner

Slutspurt inför Bussförar-SM

Keolis drar ifrån med hela 106 förare som genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM – totalt har 404 förare gjort uttagningstävlingen när två dagar återstår.

E-tidningen Begagnatmarknaden ute!

MTR raggade arbetslystna på Järvaveckan

Plus

Fem snabba frågor...

Wennberg lämnar Länstrafiken

Flixbus ökar i USA

Olofsson lämnar Skellefteå Buss

Gustavsson avancerar

Bjurenborg rattar Westin Buss

SL-buss i brandolycka

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157