23948sdkhjf

Billigare buss för Skellefteås barn

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Skellefteå buss sänker priset kraftigt på periodkort för barn i stadstrafiken – kanske för att det kommunala bussbolaget gick med vinst förra året.

I genomsnitt handlar det om en prissänkning på närmare 40 procent utslaget över de olika resezonerna och det gäller alla barn i skolåldern, mellan 7 och 19 år.

– Våra unga är framtidens resenärer i kollektivtrafiken. Vi är glada över att kunna lämna ett attraktivt erbjudande som kommer att leda till att fler barn reser med oss kontinuerligt, säger Andreas Olofsson, vd på Skellefteå buss.

Skellefteå buss enkelbiljetter för barn har hittills kostat nästan hälften så mycket som ungdoms- och seniorbiljetterna. Periodkorten för barn har däremot inte subventionerats och därför kostat lika mycket som de två äldre ålderskategorierna. Det har inneburit att barn har behövt göra betydligt fler resor jämfört med övriga resenärer för att det ska löna sig att köpa ett 30 dagars periodkort.

För att möjliggöra för fler unga att välja buss mer regelbundet gör Skellefteå buss nu en avsevärd sänkning av priset på periodkort för barn. Förändringen träder i kraft från och med den 29 april.

– Prissänkningen innebär att barn kan åka med oss hur mycket de vill i centrala Skellefteå och i Bergsbyn för 250 kronor i månaden, säger Andreas Olofsson.

Inom stadstrafiken är personer i åldrarna 7–19 år kategoriserade som barn. Barn upp till sju år åker liksom tidigare gratis hos Skellefteå buss. Att även 19-åringar kan lösa barnbiljetter hos Skellefteå buss gör att erbjudandet omfattar hela skoltiden, inklusive gymnasiet.

– Tonåringar är en viktig målgrupp för oss med tanke på att egna resvanor börjar etableras i den åldern. Prissänkningen är ännu ett led i vår ambition att få fler unga att välja kollektivtrafik. Dagens ungdomar sätter miljöfrågorna högt på agendan och kollektivt resande är lika med hållbart resande. Att köpa månadskort istället för en enkelbiljett varje gång en person stiger på bussen gör dessutom resandet snabbare och smidigare, säger Andreas Olofsson.

Periodkortet köps enklast via Skellefteå buss app och resenären får då ett digitalt färdbevis. Korten kan även köpas ombord på bussen, på Skellefteå busstation och på Skellefteå buss kontor.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136