23948sdkhjf

Evobus till Kollektivtrafikdagen

| Av Projektledning event | Tipsa redaktionen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Kollektivtrafikdagen 2019 genomförs 15 maj på Quality Hotel Friends i Solna. Förutom det späckade programmet erbjuder också branschmötet möjligheten att besöka Kollektivtrafikdagens partners.

Mer information om alla Kollektivtrafikdagens partner, hela programmet och möjlighet att anmäla deltagande, klicka HÄR!

En av branschmötets partners är Evobus Sverige, rt-forum har talat med Marcus Gunnarsson, försäljningschef fleet, som kommer att vara på plats i Solna 15 maj.

Vilka utmaningar ser ni för kollektivtrafiken?

– Den primära utmaningen som kollektivtrafiken står inför idag är införandet av elektriska bussar och de utmaningar som följer i och med detta. Exempelvis att planera trafiken så att den passar både trafikmönster och den begränsade räckvidden som elektriska bussar fortfarande har samt att det koordineras med bussarnas laddning. Service av dessa fordon och framförallt av högvoltsdelarna på bussarna ställer också helt nya krav på personalen som utför servicen och på deras utbildning och behörighet.

Infrastrukturen runt elbussar är en ytterligare utmaning, exempelvis byggandet av pantografer (snabbladdning) samt infrastruktur rörande energiförsörjning. Vidare gäller det att alla intressenter är väl koordinerade, exempelvis politiker, trafikhuvudmän, operatörer och busstillverkare. Vid införandet av elbussar och vid hanteringen av ovan nämnda utmaningar är det viktigt att inte heller tappa fokus på slutkunden, passageraren, utan fortsatt arbeta mot att ge denne en så bra och pålitlig reseupplevelse som möjligt.

På vilket sätt kan ert företag bidra till utvecklingen?

Vi kan bidra med vår helelektriska buss eCitaro som är väl rustad för de utmaningar vi står inför. Den är gediget testad och kan fås med olika laddningstekniker (depåladdning och pantograf-/snabbladdning) samt med olika batteritekniker som är anpassade för olika trafikmönster. Vi bidrar också genom den lokala dialog vi aktivt försöker ha med alla inblandade parter. Vidare erbjuder vi även konsultering kring införandet av elbussar, där ett team vid vårt huvudkontor i Tyskland tittar på de aktuella trafikmönstren och gör simuleringar för att kunna påvisa vilka/vilken konfiguration av bussarna passar bäst just för det aktuella uppdraget. Vi erbjuder våra kunder en konsultation rörande alla delar av införandet av elbussar, såsom energiförsörjning, produkter, service av bussarna och mycket annat också.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135