23948sdkhjf

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu stundar en miljardsatsning på bioetanol och biogas i Finland – bioraffinaderiet Nordfuel väljer SEKAB som teknikleverantör.

År 2021 planeras start för bioraffinaderiet Nordfuel i mellersta Finland. Anläggningen ska producera bioetanol och biogas från skogsrester och investeringen är på över 1,5 miljarder kronor. Det svenska cleantechföretaget SEKAB E-Technology levererar tekniken.

– För att klara klimatomställningen behöver Europa all bioetanol som kan produceras. Restprodukter från skogen är bland det mest klimatsmarta vi kan använda som råvara, vilket blir möjligt med vår teknologi Celluapp, säger Marlene Mörtsell, teknikansvarig för Celluapp på SEKAB E-Technology.

Sedan i mars testkör SEKAB Celluapptekniken med den träråvara som ska användas när företaget Kanteleen Voima år 2021 startar Nordfuel i finländska Haapavesi. Nordfuel ska bli ett fullskaligt bioraffinaderi som producerar bioetanol och biogas för fordonsbränsle, lignin för bränsle till kraftverket i Haapavesi, samt gödsel. Den totala investeringen är på drygt 1,5 miljarder kronor och väl i drift blir Nordfuel Nordens största anläggning för produktion av biogas.

– För oss var det uppenbart vem som skulle bli vår teknikleverantör i det här projektet. SEKAB har lång och gedigen erfarenhet av att producera bioetanol av restprodukter från barrskog, och tekniken Celluapp är världsledande i sitt slag, säger Teija Mäyrä, teknikchef på Kanteleen Voima.

SEKAB:s teknologiplattform Celluapp gör det möjligt att utvinna cellulosasocker och lignin från skogs- eller jordbruksrester för vidare förädling till exempelvis biodrivmedel eller förnybara kemiprodukter. Tekniken kan användas i nya bioraffinaderier eller för att utveckla befintliga anläggningar.

FAKTA/Nordfuel

• Kapacitet bioetanol: 65 000 ton per år, motsvarande 400 000 bilars förbrukning av bränslet E10.
Kapacitet biogas: 250 gigawattimmar per år, motsvarande 30 000 bilars förbrukning.
• 
Kapacitet lignin: 230 000 ton per år.
Kapacitet gödsel: 64 000 ton per år.
Investering: 150 miljoner euro, motsvarande 1,56 miljarder kronor.
Planerad driftstart: 2021.
• 
Plats: I direkt anslutning till kraftverket i Haapavesi, 12 mil söder om Uleåborg i mellersta Finland.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bussföretagen fick ny styrelse

Vid Sveriges Bussföretags årsstämma 27 maj blev Gunnar Schön omvald till styrelseordförande – styrelsen fick en ny ledamot, resten omvaldes.

Plus

Nu rullar nya Dailyn

Minibussen Iveco Daily vann titeln Årets Minibuss i Madrid 2017 – i år kommer tillverkaren med en helt ny Daily med många nya finesser. Iveco erbjuder gas som alternativt drivmedel men tror fortsatt på diesel under ännu många år.

Connect vann Flexlinjerna

Plus

Rudestad tar över Persontrafik

Persontrafikmässan får ny projektledning – mångårige mässveteranen Dan Ågren tänker sluta till årsskiftet, ny projektledare från 2020 är Anders Rudestad.

Alstom får miljardorder

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom – totalt är affären värd 5,4 miljarder kronor.

Tamsons växlar upp

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm har på kort tid klivit in som ordförande i två stora organisationer: Mälardalsrådet och Svensk Kollektivtrafik.

Nyhetsbrev

Hela Europa med tåg

Arkiv

Gustavsson avancerar

Bussen - en väg till integration

Bjurenborg rattar Westin Buss

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

”Transportfusk kan stoppas”

SL-buss i brandolycka

Hybricons styrelse omvaldes

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Busskuren som renar luften

Framgång för Kollektivtrafikdagen

15 maj genomfördes Kollektivtrafikdagen 2019 på Quality Hotel Friends i Solna - närmare 250 personer deltog i det stora branschmötet.

Keolis leder Bussförar-SM

Sedan redovisningen 23 april har Keolis kört om Transdev när det gäller antalet anmälda till Bussförar-SM 2019 – men ledningen är mycket knapp.

Biodrivmedel backade 2018

Tåget – snabbare än flyget

Nobina knep kontrakt värt 3 miljarder

Nobina har vunnit två avtal för stads- och regiontrafiken i hela Halland där bolaget redan kör trafiken – det nya kontraktet är värt runt tre miljarder kronor.

Ännu en ordförandepost för Tamsons

Trafikregionrådet i Stockholm och SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) har valts till ny ordförande för Mälardalsrådet – det stod klart under årskonferensen i Örebro.

Helsner tillbaka i bussbranschen

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Kristdemokraterna svarar

Moderaterna svarar

Liberalerna svarar

Centerpartiet svarar

Miljöpartiet svarar

Socialdemokraterna svarar

Vänsterpartiet svarar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.174