23948sdkhjf

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu stundar en miljardsatsning på bioetanol och biogas i Finland – bioraffinaderiet Nordfuel väljer SEKAB som teknikleverantör.

År 2021 planeras start för bioraffinaderiet Nordfuel i mellersta Finland. Anläggningen ska producera bioetanol och biogas från skogsrester och investeringen är på över 1,5 miljarder kronor. Det svenska cleantechföretaget SEKAB E-Technology levererar tekniken.

– För att klara klimatomställningen behöver Europa all bioetanol som kan produceras. Restprodukter från skogen är bland det mest klimatsmarta vi kan använda som råvara, vilket blir möjligt med vår teknologi Celluapp, säger Marlene Mörtsell, teknikansvarig för Celluapp på SEKAB E-Technology.

Sedan i mars testkör SEKAB Celluapptekniken med den träråvara som ska användas när företaget Kanteleen Voima år 2021 startar Nordfuel i finländska Haapavesi. Nordfuel ska bli ett fullskaligt bioraffinaderi som producerar bioetanol och biogas för fordonsbränsle, lignin för bränsle till kraftverket i Haapavesi, samt gödsel. Den totala investeringen är på drygt 1,5 miljarder kronor och väl i drift blir Nordfuel Nordens största anläggning för produktion av biogas.

– För oss var det uppenbart vem som skulle bli vår teknikleverantör i det här projektet. SEKAB har lång och gedigen erfarenhet av att producera bioetanol av restprodukter från barrskog, och tekniken Celluapp är världsledande i sitt slag, säger Teija Mäyrä, teknikchef på Kanteleen Voima.

SEKAB:s teknologiplattform Celluapp gör det möjligt att utvinna cellulosasocker och lignin från skogs- eller jordbruksrester för vidare förädling till exempelvis biodrivmedel eller förnybara kemiprodukter. Tekniken kan användas i nya bioraffinaderier eller för att utveckla befintliga anläggningar.

FAKTA/Nordfuel

• Kapacitet bioetanol: 65 000 ton per år, motsvarande 400 000 bilars förbrukning av bränslet E10.
Kapacitet biogas: 250 gigawattimmar per år, motsvarande 30 000 bilars förbrukning.
• 
Kapacitet lignin: 230 000 ton per år.
Kapacitet gödsel: 64 000 ton per år.
Investering: 150 miljoner euro, motsvarande 1,56 miljarder kronor.
Planerad driftstart: 2021.
• 
Plats: I direkt anslutning till kraftverket i Haapavesi, 12 mil söder om Uleåborg i mellersta Finland.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Andra villkor när elbussarna blir fler

Elbussteknik ändrar förutsättningarna för branschen – det slogs fast under en debatt under Almedalsveckan i år som Sveriges Bussföretag hade arrangerat.

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Rekordökning för bussarna

Nyhetsbrev

Lockar förare med elbussar

Arkiv

Nya möjligheter för trafikoperatörer

Under UITP i Stockholm var Hogia en av utställarna och demonstrerade bland annat produktserien TransitCloud, företagets molnbaserade system för realtidsinformation.

Bedrägeri mot SJ:s kunder

Här är finalisterna i Bussförar-SM

Nu är det klart vilka som är de 16 finalister som gör upp om titeln Sveriges Bästa Bussförare 9 september - en av dem är regerande mästaren Anders Norell Bergendahl.

Ny framtid för trådbussen?

Keolis i topp inför Bussförar-SM

Det blev inte helt oväntat Keolis som lyckades få flest bussförare anmälda till Bussförar-SM 2019, hela 123 förare - totalt har 501 förare genomfört anmälningsprovet.

Mattias Dahl lämnar Transportföretagen

Går vidare till ledande post på Svenskt näringsliv.

Trevlig sommar!

Rt-forum vill önska alla läsare, vänner och annonsörer en riktigt trevlig sommar - nu kopplar vi loss en stund, nästa nyhetsbrev kommer 31 juli!

Utökad busstrafik i Örebro

UITP samlade 15 000

UITP:s toppmöte i Stockholm genomfördes i mitten av juni och blev en stor framgång, enligt SL som var värd - här finns en film där bland andra Jens Plambeck och Laetitia Delzenne intervjuas.

MTR Express expanderar

Från 24 juni till 18 augusti trafikerar MTR Express en ny direktlinjen från Stockholm mot Halmstad via Varberg och Falkenberg – därmed har bolaget expanderat.

Ny trafik för Transdev

Bussförar-SM - allra sista chansen!

Nu går det, men i natt är det slut - mitt i den ljusa midsommarnatten stängs anmälan till årets upplaga av Bussförar-SM, det är med andra ord bråttom att göra uttagningsprovet för den som inte hunnit ännu.

Missa inte Bussförar-SM!

Midsommaraftonens midnatt stängs möjligheten att göra uttagningsprovet till Bussförar-SM 2019 – så gör provet genast, fira efteråt med sill, potatis och önskad dryck.

BRT-satsning får 25 miljoner

Slutspurt inför Bussförar-SM

Keolis drar ifrån med hela 106 förare som genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM – totalt har 404 förare gjort uttagningstävlingen när två dagar återstår.

E-tidningen Begagnatmarknaden ute!

MTR raggade arbetslystna på Järvaveckan

Plus

Fem snabba frågor...

Wennberg lämnar Länstrafiken

Flixbus ökar i USA

Olofsson lämnar Skellefteå Buss

Gustavsson avancerar

Bjurenborg rattar Westin Buss

SL-buss i brandolycka

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.167