23948sdkhjf

Aldenius till Kollektivtrafikdagen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Elbussar vill många ha, men vilka är utmaningarna när den rena och ljudlösa tekniken införs? Forskaren Malin Aldenius tar upp elektrifieringens möjligheter men också utmaningar på Kollektivtrafikdagen i Solna 15 maj.

Malin Aldenius, doktorand på Lunds tekniska högskola samt medarbetare i K2, har arbetat mycket med att röna ut hur elektrifieringen av busstrafiken ska kunna genomföras. Hon har kartlagt utmaningar och möjligheter. 

På Kollektivtrafikdagen 15 maj i Quality Hotel Friens i Solna kommer hon bland annat att ta upp en studie hon varit med om att genomföra under förra året där Sverige jämfördes med Storbritannien som kommit längst i Europa när det gäller elbussar. En viktig detalj är vilken laddinfrastruktur som valts, där skiljer det sig åt mellan länderna.

– I Sverige finns flera projekt där olika laddlösningar har testats, så är det  inte i England. De har fått fler elbussar men de har inte arbetar lika mycket med teknikutveckling, så mycket kan jag säga redan nu, säger Malin Aldenius. På Kollektivtrafikdagen levereras mer fakta om hur två brittiska städer genomfört sina elbussprojekt.

De brittiska elbussarna depåladdas på ett sätt så att de kan köras i den vanliga trafiken, dock finns litet här och där också halvsnabb laddning, så kallad opportunity charge. Då funkar det att köra elbussen i den vanliga trafiken.

På Kollektivtrafikdagen kommer Malin Aldenius att berätta mer utförligt om det hon kommit fram till även i sina svenska fallstudier. Mer information om Kollektivtrafikdagen och möjlighet att anmäla deltagande, klicka HÄR!

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094