23948sdkhjf

Kristdemokraterna svarar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

EU-kandidaten Anders Sellström svarar för Kristdemokraterna

Här finns de 10 frågorna från branschen, klicka HÄR!

1

– Främst genom att sprida kunskap om skogsbruk och biobränslen. Skogens klimatnytta bör framhållas.

2

– Det är viktigt att vi lyssnar in branschens önskemål. Gemensamma EU-regler måste naturligtvis ta hänsyn till de olika förhållanden som gäller inom de olika medlemsländerna. Kanske känns 5 mil som en oerhört lång sträcka i Luxemburg men knappast i Sverige.

3

– Detta är en typisk fråga där gemensamma EU-regler är önskvärda. Det bör finnas ett EU-tillstånd som gäller överallt inom unionen. Vi vill också skapa en gemensam plattform för planering och biljettköp för kollektivtrafik inom hela EU.

4

– Ja. I den mån det kan ske utan att reguljär kollektivtrafik hindras.

5

– Jag ser fram emot att tillsammans med företrädare för branschen diskutera formerna för våra kontakter.

6

– Innan beslut fattas vill jag att det ska finnas en dialog med berörda aktörer. Detta skapar en bild av de konsekvenser som aktörerna kan se av olika förslag. Sedan får det göras en avvägning mellan intresset att underlätta för resenärerna och branschens behov, med målet att så många som möjligt ska välja kollektivtrafiken.

7

– Det är viktigt att inom EU förespråka biobränslen som en viktig del i ett klimatneutralt transportsystem. En åtgärd är att öka kunskapen kring hållbart producerade biodrivmedel bland beslutsfattarna inom EU.

8

– I nuläget ser vi ingen anledning att ompröva Sveriges policy.

9

– Detta är en viktig fråga för att öka järnvägens andel av godstransporterna. Idag går omlastningen vid kombiterminaler relativt långsamt, vilket är en orsak till att rena vägtransporter ofta är det snabbaste och smidigaste sättet att transportera gods, även på sträckor där järnväg finns. Kombiterminalerna behöver därför utvecklas så att omlastning mellan väg och järnväg sker smidigare. En lösning är att containrar överförs horisontellt mellan lastbil och tåg vid kortare stopp. Kristdemokraterna vill att EU satsar på att skapa korridorer för järnvägsbunden godstrafik. Idag är godstrafiken för långsam och har därför svårt att konkurrera med godstransporter på lastbil. EU bör öka satsningen på forskning och utveckling som leder till nya generationer fordon och nya lösningar, vilka i sin tur leder till mer hållbara transporter.

10

– För att öka passagerartrafiken på järnväg vill vi skapa en gemensam plattform för planering och biljettköp inom hela EU. Godstransporter på järnväg bör underlättas genom investeringar i ny järnvägsinfrastruktur inklusive kombiterminaler samt förbättrad samordning.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ett år till för Samtrans

Arriva Group nära försäljning

Uppgifter i internationell press gör gällande att Deutsche Bahn säljer Arriva Group – prislappen visar ett mångmiljardbelopp.

Plus

Många utmaningar för Transdev

Gunnar Schön har varit vd för Transdev sedan 2012 och har dessförinnan en lång bakgrund inom kollektivtrafikbranschen. Han kom till Transdev Sverige efter åtta års utlandstjänst i Frankrike, Tyskland och i Östeuropa.

Regnbågsbussar i Skövde

För att ta ställning för alla människors lika värde, mångfald och tolerans flaggar Västtrafik och Nobina stadsbussarna med regnbågsflaggan under Skövde Pridefestival.

MTR till Fossilfritt Sverige

”Satsa mer på elbussar!”

Sveriges Bussföretag gillar att elbusspremien utökas i årets budget – men konstaterar samtidigt att detta inte är tillräckligt i rådande läge.

Nyhetsbrev

Budgeten delvis bra enligt Bil Sweden

Arkiv

Budgeten: ”De stora greppen saknas”

Ska transportsektorn nå ökad hållbarhet krävs större krafttag i den svenska budgeten – dessvärre saknas dessa enligt Transportföretagen som synat budgeten i sömmarna. 

Färre dog i augustitrafiken

Flixbus kör klimatstrejkare

Under två dagar kommer klimatstrejker i Greta Thunbergs anda att genomföras i 29 länder – Flixbus kommer att köra alla som vill delta till de platser där klimatstrejkerna ska genomföras.

Fler Coradia till Danmark

Tågresandet fortsätter öka

Tågresandet fortsätter att öka i Sverige, det gäller såväl antalet resor samt den totala sträcka som resenärerna färdats med järnväg - flera faktorer har bidragit till den positiva utvecklingen.

Fem vann upphandling i Skåne

Silbersky vd för SJ Norge

Rekord i kundnöjdhet

Fler än nio av tio Transdevs resenärer är nöjda – det visar företagets egen kundnöjdhetsmätning som genomfördes under våren i år.

Sjungande bussförare hyllas

Hopp om smidigare regelverk

Nytt bakslag för Hybricon

Bauer vann Bussförar-SM 2019

Denny Bauer är svensk mästare i att köra buss – det stod klart sedan Bussförar-SM 2019 avgjordes på eftermiddagen 9 september.

Tuff konkurrens på Bussförar-SM

Konkurrensen i Bussförar-SM var vara hårdare än någonsin - här är det Robert Johansson, Björks Buss som kämpar i tävlingsmomentet katastrofövning.

Bussförar-SM 2019 har startat

9 september startade Bussförar-SM 2019 på Gillingebanan - 16 finalister och många andra fanns på plats för att heja på de tävlande och lära mer om bussbranschen.

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Köpet av Björks slutfört

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Raukas vice vd i SJ

Lindahl till Infranord

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.191