23948sdkhjf

Kristdemokraterna svarar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

EU-kandidaten Anders Sellström svarar för Kristdemokraterna

Här finns de 10 frågorna från branschen, klicka HÄR!

1

– Främst genom att sprida kunskap om skogsbruk och biobränslen. Skogens klimatnytta bör framhållas.

2

– Det är viktigt att vi lyssnar in branschens önskemål. Gemensamma EU-regler måste naturligtvis ta hänsyn till de olika förhållanden som gäller inom de olika medlemsländerna. Kanske känns 5 mil som en oerhört lång sträcka i Luxemburg men knappast i Sverige.

3

– Detta är en typisk fråga där gemensamma EU-regler är önskvärda. Det bör finnas ett EU-tillstånd som gäller överallt inom unionen. Vi vill också skapa en gemensam plattform för planering och biljettköp för kollektivtrafik inom hela EU.

4

– Ja. I den mån det kan ske utan att reguljär kollektivtrafik hindras.

5

– Jag ser fram emot att tillsammans med företrädare för branschen diskutera formerna för våra kontakter.

6

– Innan beslut fattas vill jag att det ska finnas en dialog med berörda aktörer. Detta skapar en bild av de konsekvenser som aktörerna kan se av olika förslag. Sedan får det göras en avvägning mellan intresset att underlätta för resenärerna och branschens behov, med målet att så många som möjligt ska välja kollektivtrafiken.

7

– Det är viktigt att inom EU förespråka biobränslen som en viktig del i ett klimatneutralt transportsystem. En åtgärd är att öka kunskapen kring hållbart producerade biodrivmedel bland beslutsfattarna inom EU.

8

– I nuläget ser vi ingen anledning att ompröva Sveriges policy.

9

– Detta är en viktig fråga för att öka järnvägens andel av godstransporterna. Idag går omlastningen vid kombiterminaler relativt långsamt, vilket är en orsak till att rena vägtransporter ofta är det snabbaste och smidigaste sättet att transportera gods, även på sträckor där järnväg finns. Kombiterminalerna behöver därför utvecklas så att omlastning mellan väg och järnväg sker smidigare. En lösning är att containrar överförs horisontellt mellan lastbil och tåg vid kortare stopp. Kristdemokraterna vill att EU satsar på att skapa korridorer för järnvägsbunden godstrafik. Idag är godstrafiken för långsam och har därför svårt att konkurrera med godstransporter på lastbil. EU bör öka satsningen på forskning och utveckling som leder till nya generationer fordon och nya lösningar, vilka i sin tur leder till mer hållbara transporter.

10

– För att öka passagerartrafiken på järnväg vill vi skapa en gemensam plattform för planering och biljettköp inom hela EU. Godstransporter på järnväg bör underlättas genom investeringar i ny järnvägsinfrastruktur inklusive kombiterminaler samt förbättrad samordning.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bussföretagen fick ny styrelse

Vid Sveriges Bussföretags årsstämma 27 maj blev Gunnar Schön omvald till styrelseordförande – styrelsen fick en ny ledamot, resten omvaldes.

Plus

Nu rullar nya Dailyn

Minibussen Iveco Daily vann titeln Årets Minibuss i Madrid 2017 – i år kommer tillverkaren med en helt ny Daily med många nya finesser. Iveco erbjuder gas som alternativt drivmedel men tror fortsatt på diesel under ännu många år.

Connect vann Flexlinjerna

Plus

Rudestad tar över Persontrafik

Persontrafikmässan får ny projektledning – mångårige mässveteranen Dan Ågren tänker sluta till årsskiftet, ny projektledare från 2020 är Anders Rudestad.

Alstom får miljardorder

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom – totalt är affären värd 5,4 miljarder kronor.

Tamsons växlar upp

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm har på kort tid klivit in som ordförande i två stora organisationer: Mälardalsrådet och Svensk Kollektivtrafik.

Nyhetsbrev

Hela Europa med tåg

Arkiv

Gustavsson avancerar

Bussen - en väg till integration

Bjurenborg rattar Westin Buss

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

”Transportfusk kan stoppas”

SL-buss i brandolycka

Hybricons styrelse omvaldes

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Busskuren som renar luften

Framgång för Kollektivtrafikdagen

15 maj genomfördes Kollektivtrafikdagen 2019 på Quality Hotel Friends i Solna - närmare 250 personer deltog i det stora branschmötet.

Keolis leder Bussförar-SM

Sedan redovisningen 23 april har Keolis kört om Transdev när det gäller antalet anmälda till Bussförar-SM 2019 – men ledningen är mycket knapp.

Biodrivmedel backade 2018

Tåget – snabbare än flyget

Nobina knep kontrakt värt 3 miljarder

Nobina har vunnit två avtal för stads- och regiontrafiken i hela Halland där bolaget redan kör trafiken – det nya kontraktet är värt runt tre miljarder kronor.

Ännu en ordförandepost för Tamsons

Trafikregionrådet i Stockholm och SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) har valts till ny ordförande för Mälardalsrådet – det stod klart under årskonferensen i Örebro.

Helsner tillbaka i bussbranschen

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Kristdemokraterna svarar

Moderaterna svarar

Liberalerna svarar

Centerpartiet svarar

Miljöpartiet svarar

Socialdemokraterna svarar

Vänsterpartiet svarar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147