23948sdkhjf

Centerpartiet svarar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

EU-kandidaten Fredrick Federley svarar för Centerpartiet.

Här finns de 10 frågorna från branschen, klicka HÄR!

1

–Hållbara biodrivmedel är en central del i arbetet att nå uppsatta klimatmål. Sverige har ett av världens mest ambitiösa klimatmål för transportsektorn, att utsläppen ska minska med 70 procent till 2030. Sverige kommer behöva använda en bred råvarubas och biodrivmedel från olika råvaror och tekniker för att detta mål ska kunna nås. I förhandlingarna i Bryssel av direktiven, inte minst förnybarhetsdirektivet och det ovan nämnda Clean Vehicle Directive, har vi drivit detta hårt. Vi vill inte att EU-lagstiftning ska omöjliggöra särskilda råvaror, så länge dessa är producerade på ett hållbart sätt, vilket vi i stort lyckades med i förhandlingarna. Centerpartiet vill så långt det är möjligt se teknikneutrala regler som inte förbjuder råvaror eller tekniker framför andra som prioriteras högre.

2

– Ja. Först och främst är det viktigt att hela mobilitetspaketet kommer på plats. Därefter måste tillämpningen av kör- och vilotider, genom Transportstyrelsen, ske på ett mera förnuftigt vis än idag, där mer flexibilitet är en viktig del. Därutöver är vi beredda att lyssna på yrkestrafik och kollektivtrafik och påverka regelverket i en riktning avseende kör- och vilotider som möjliggör en rationell busstrafik och samtidigt inte åsidosätter trafiksäkerhet.

3

–All gränsöverskridande trafik måste bli smidigare, det gäller såväl buss som tågresor, för att möjliggöra ökad mobilitet inom unionen. Alla protektionistiska hindermåste motarbetas och tas bort.

4

– Ja. Och detta kan ske, och förutsätta förändringar, inom både EU:s och vårt nationella regelverk, till exempel i nationell kollektivtrafiklagstiftning.

5

– Branschdialog är en oerhört viktig del att ta med sig in i jobbet som parlamentariker, och den dialogen kommer jag värna. På EU-nivå finns inte remissrundor av lagförslag på samma sätt som vi är vana vid i Sverige, därför är det viktigt för mig att ta del av så många synpunkter som möjligt i mitt arbete. Öppenhet är viktigt för mig i min politiska roll.

6

–Centerpartiet vill underlätta för mer tågresande i EU och gärna mellan medlemsstater - därför är det viktigt att vi har tydliga och bra regler för resenärerna, regler som just nu ligger på förhandlingsbordet. För mig är det viktigt att vi hittar en bra balans mellan dessa båda viktiga perspektiv. Genom kontakt med, och med goda insikter i, kollektivtrafikbranschen så är jag övertygad om att det är möjligt.

7

– Skattebefrielsens framtid styrs främst av EU-kommissionens riktlinjer för statsstöd. Jag kommer fortsätta verka för att skattebefrielsen på rena biodrivmedel ska behållas så länge som det är möjligt. Det är inte rimligt att utgå från de fossila energislagen som norm vid beskattning av hållbara och förnybara drivmedel.

8

– Centerpartiet anser att Sverige ska satsa på öppna data och att den svenska offentliga statistiken ska vara tillgänglig kostnadsfritt, med undantag för uppgifter under sekretess eller som är känsliga för den personliga integriteten. Självklart finns det utmaningar med att tillgängliggöra data som måste hanteras, inte minst i en framtid med uppkopplade fordon och ökad autonomi i transportsektorn. Vi ser i grund och botten EU-kommissionens förslag som ett steg i rätt riktning när det gäller den digitala ekonomin, förbättrade förutsättningar för mindre företag och tillgång till offentlig data för exempelvis forskning. Direktivet ger en relativt bra balans om vilka dataset det handlar om och hur det ska offentliggöras.

9

– Att förbättra förutsättningarna för gränsöverskridande tågtrafik är väldigt angeläget, både för godstransporter och för persontransporter. Det handlar till exempel om ett internationellt samarbete via redan etablerade organisationer med just detta syfte, RailNet Europe (RNE) och arbetet som sker inom de av EU utpekade godskorridorer, där Sverige verkar inom ScanMed RFC. Det är också viktigt att arbetet med ett gemensamt europeiskt signalsystem, i första hand i genomgående transportstråk, blir verklighet och sker på ett kostnadseffektivt sätt. Det är också viktigt att EU:s fjärde järnvägspaket fullt ut implementeras av samtliga EU:s medlemsländer.

10

– Nationellt vill Centerpartiet satsa mycket på en fungerande järnväg. Det handlar om att säkerställa att järnvägen levererar punktlighet och driftsäkerhet och att det finns utrymme på spåren så att fler transporter kan ske via järnvägen. Dock är det så att vägtrafiken kommer förbli viktig framför allt för godstrafiken och då handlar det om att behålla mobiliteten kombinerat med att utsläppen minskar från vägtrafiken. För att åstadkomma det krävs en ökad effektivitet i godstransporterna och en ökad andel elektrifierade transporter och mer biodrivmedel som ersätter fossil diesel. För Centerpartiet gäller två principer; ett transportslagsövergripande synsätt samt att varje transportslag skall bära sina samhällskostnader.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

19 dog i septembertrafiken

1

Västtrafik hånar elbilshysterin

De första elektriska spårvagnarna rullade ut på Göteborgs gator i början av 1900-talet – nu gör Västtrafik narr av dagens elbilsreklam.

Resenärerna gillar fossilfritt

Folkets röst tycks har nått fram till maktens korridorer när det gäller drivmedel för bussar – kraven på fossilfritt vid kommunala trafikupphandlingar

Skellfteå buss ökar med ny vd

Det nya kollektivtrafiksystemet i Skellefteå drog på sig en hel del kritik när det infördes – men resandet ökar och företaget har fått en ny tillförordnad vd.

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Kamil Koç går ihop med Flixbus

Nu är det klart – den turkiska expressbussgiganten Kamil Koç ansluter sig till Flixbus.

Nyhetsbrev

Höstlovstryck för Vy

Arkiv

Tunnelbanan tidigareläggs

Fler Pågatåg i tid

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i år med 95 procent av tågen i tid – bästa månaden hittills under 2019.

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Flexbuss vann i Jönköping

Två köpare slåss om Arriva Group

Två riskkapitalbolag är kvar i den slutliga budgivningen på Arriva Group som ägaren Deutsche Bahn nu säljer – därmed kan affären vara klar mycket snart.

Västtrafik mot elbusstäten

Nu rullar de första 30 nya helelektriska Volvo-bussarna i Göteborgs stadstrafik – ännu ett steg för att göra Västtrafik störst i landet på elbussar.

Spårvägsbygge tidigareläggs

Spårväg syd i södra Storstockholm tidigareläggs med fyra år – byggstart redan nästa år, det har politikerna beslutat.

Biodrivmedel på IRU-menyn

Biodrivmedel fanns på agendan när IRU bjöd in EU-parlamentariker på middag 1 oktober – branschen förde fram sina förslag i form av en trerätters middagsmeny.

Mobilen kartlägger resevanor

Nytt signalsystem i Wuppertal

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

Premiär i Mellanskärgården

Plus

MAN kvar i toppen

Trots noll nya bussar i september ligger MAN kvar i toppen av Tunga Bussligan 2019 - men det händer saker bakom täten, det framgår av Bil Swedens senaste statistik.

Strand till Nobina

Svag september för bussarna

SJ lovar: ”Många tåg till kontinenten”

10 000 fler platser och bättre anslutningar till kontinenten 2020 – det lovar SJ i sin tågplan för kommande år, här redovisas hur det är tänkt att fungera.

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Nya bussmiljönärer!

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142