23948sdkhjf

Feministiskt initiativ svarar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

EU-kandidaten Soraya Post svarar för Feministiskt initiativ.

Här finns de 10 frågorna från branschen, klicka HÄR!

1

Miljöbränslemålen i EU och USA leder till stigande priser på majs och socker eftersom de används till produktion av etanol. Den kraftigt ökande efterfrågan har fått många av världens jordbrukare att styra om från mattillverkning till biobränsletillverkning. Det har lett dels till urholkning av en biologisk mångfald, dels till matbrist och prisökningar. Resurser måste flyttas från tillverkning av så kallad grön bensin, det vill säga flytande drivmedel som framställs av spannmål och används i Europas och USA:s miljöbilar, till en framställning av återvinningsbart biobränsle som produceras och används lokalt, till exempel genom användning av avfall, som annars skulle bränts eller lämnats att ruttna, alternativt genom användning av mark som annars är obrukbar. Fi vill se en global omställning av biobränsletillverkning, från flytande drivmedel framställt av spannmål till återvinningsbart biobränsle som produceras och används lokalt.

2

Det är viktigt att till exempel kör- och vilotider följer goda arbetsrättsliga villkor, så att arbetstagaren har en god och hållbar arbetsmiljö. FI tycker att facket ska fortsatt ha en stark ställning i förhandlingar om förändrade arbetsvillkor. Om dagens regler är för stelbenta bör förändras, men med det grundläggande arbetsrättsliga kravet att de uppfyller från en god och hållbar arbetsmiljö.

3

Vi vill minska flygandet på grund av dess miljömässiga effekter. Idag är det krångligt för resenärer och övriga transporter att ta sig genom Europa land- och vattenvägen. Vi går till val på att EU ska ett samordnat tåg-, signal- och bokningssystem i hela Europa samt stöd för nattåg. Detta eftersom tåg är ett klimateffektivt transportmedel. I linje med detta tycker vi att de bör finnas gemensamma regler för hållbara land- och vattenbundna transporter som korsar nationsgränserna, och det ska gälla oavsett trafikslag, som till exempel buss.

4

Se svar på fråga 3. Feministiskt initiativ vill att vi drastiskt minskar flygresandet. För att det ska vara möjligt behöver hållbara land- och vattenbundna trafikslag ha förutsättningar för att hämta och lämna passagerare på ett tryggt och enkelt sätt.

5

Jag kommer att driva utvecklingen för att ersätta flyget med alternativa transportsätt. Här ingår att undersöka vad både tåg-, buss- och båtbranschen har att säga.

6

Tågpassagerares rättigheter handlar till stor del om möjligheten att göra en sammanhängande resa med flera bolag, utan att råka ut för stora extra kostnader vid förseningar på grund av byte av transportör. Det bör vara även i branschens intresse att ha nöjda kunder.

7

Feministiskt initiativ driver en politik för miljöanpassning av skattesystemet, med höjda skatter för icke hållbar energi- och resursanvändning. Hållbara drivmedel ska premieras skattemässigt och icke-hållbara drivmedel ska beskattas tuffare.

8

Vi håller med DIGG (Myndigheten för digital förvaltning) om att öppna data är en väg till innovation och tillväxt som gynnar hela samhället; ett smartare Sverige skapat av medborgare och myndigheter tillsammans. Transparens och offentlighetsprincipen är viktiga grundstenar i en hållbar och välfungerande demokrati. Risken är att öppna data kapitaliseras av aktörer som inte har samhällsnytta eller medborgarfokus som prio ett. Det är därför viktigt att medborgarens integritet, data och mänskliga rättigheter tydligt skyddas.

9

– Vi går till val på att vi vill se att EU har ett samordnat tåg-, signal- och bokningssystem i hela Europa samt stöd till nattåg. Vi vill med andra ord se förbättrad infrastruktur, gemensamma standarder och EU-gemensamma regler för transporter.

10

Vi går till val på att vi vill se att EU har ett samordnat tåg-, signal- och bokningssystem i hela Europa samt stöd till nattåg. Vi vill med andra ord se förbättrad infrastruktur, gemensamma standarder och EU-gemensamma regler för transporter. Feministiskt initiativ vill se ökade satsningar på järnvägen, både genom att kraftigt bygga ut infrastrukturen och genom att ta bort vinstkraven på SJ. Det vill vi göra genom att nedprioritera nya vägprojekt. EU måste ligga på medlemsländerna för att ändra fokus från väg till järnväg, och på olika sätt stödja järnvägsprojekt, även att stärka det rälssystem som redan finns idag.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Thorling vd för ISS Sverige

ISS vann Västtrafiks kontroller

Det blir ISS som tar över driften av Västtrafiks biljettkontroll, i alla fall har de vunnit första ronden – det nya avtalet innebär en kraftig utökning av biljettkontrollen

Plus

Gunnar Schön: "Nyfiken på fler företagsköp"

Sommarens skräll i bussbranschen är utan jämförelse att Transdev tar över A Björks AB - Konkurrensverket gav grönt ljus till affären som parterna formellt avslutade den 3 september och enligt vd Gunnar Schön kan det mycket väl bli fler företagsköp framöver.

Inga självkörande bussar i Borås

Ett år till för Samtrans

Arriva Group nära försäljning

Uppgifter i internationell press gör gällande att Deutsche Bahn säljer Arriva Group – prislappen visar ett mångmiljardbelopp.

Nyhetsbrev

Plus

Många utmaningar för Transdev

Gunnar Schön har varit vd för Transdev sedan 2012 och har dessförinnan en lång bakgrund inom kollektivtrafikbranschen. Han kom till Transdev Sverige efter åtta års utlandstjänst i Frankrike, Tyskland och i Östeuropa.

Arkiv

Regnbågsbussar i Skövde

För att ta ställning för alla människors lika värde, mångfald och tolerans flaggar Västtrafik och Nobina stadsbussarna med regnbågsflaggan under Skövde Pridefestival.

MTR till Fossilfritt Sverige

”Satsa mer på elbussar!”

Sveriges Bussföretag gillar att elbusspremien utökas i årets budget – men konstaterar samtidigt att detta inte är tillräckligt i rådande läge.

Budgeten delvis bra enligt Bil Sweden

Budgeten: ”De stora greppen saknas”

Ska transportsektorn nå ökad hållbarhet krävs större krafttag i den svenska budgeten – dessvärre saknas dessa enligt Transportföretagen som synat budgeten i sömmarna. 

Färre dog i augustitrafiken

Flixbus kör klimatstrejkare

Under två dagar kommer klimatstrejker i Greta Thunbergs anda att genomföras i 29 länder – Flixbus kommer att köra alla som vill delta till de platser där klimatstrejkerna ska genomföras.

Fler Coradia till Danmark

Tågresandet fortsätter öka

Tågresandet fortsätter att öka i Sverige, det gäller såväl antalet resor samt den totala sträcka som resenärerna färdats med järnväg - flera faktorer har bidragit till den positiva utvecklingen.

Fem vann upphandling i Skåne

Silbersky vd för SJ Norge

Rekord i kundnöjdhet

Fler än nio av tio Transdevs resenärer är nöjda – det visar företagets egen kundnöjdhetsmätning som genomfördes under våren i år.

Sjungande bussförare hyllas

Hopp om smidigare regelverk

Nytt bakslag för Hybricon

Bauer vann Bussförar-SM 2019

Denny Bauer är svensk mästare i att köra buss – det stod klart sedan Bussförar-SM 2019 avgjordes på eftermiddagen 9 september.

Tuff konkurrens på Bussförar-SM

Konkurrensen i Bussförar-SM var vara hårdare än någonsin - här är det Robert Johansson, Björks Buss som kämpar i tävlingsmomentet katastrofövning.

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Raukas vice vd i SJ

Lindahl till Infranord

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.184