23948sdkhjf

Feministiskt initiativ svarar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

EU-kandidaten Soraya Post svarar för Feministiskt initiativ.

Här finns de 10 frågorna från branschen, klicka HÄR!

1

Miljöbränslemålen i EU och USA leder till stigande priser på majs och socker eftersom de används till produktion av etanol. Den kraftigt ökande efterfrågan har fått många av världens jordbrukare att styra om från mattillverkning till biobränsletillverkning. Det har lett dels till urholkning av en biologisk mångfald, dels till matbrist och prisökningar. Resurser måste flyttas från tillverkning av så kallad grön bensin, det vill säga flytande drivmedel som framställs av spannmål och används i Europas och USA:s miljöbilar, till en framställning av återvinningsbart biobränsle som produceras och används lokalt, till exempel genom användning av avfall, som annars skulle bränts eller lämnats att ruttna, alternativt genom användning av mark som annars är obrukbar. Fi vill se en global omställning av biobränsletillverkning, från flytande drivmedel framställt av spannmål till återvinningsbart biobränsle som produceras och används lokalt.

2

Det är viktigt att till exempel kör- och vilotider följer goda arbetsrättsliga villkor, så att arbetstagaren har en god och hållbar arbetsmiljö. FI tycker att facket ska fortsatt ha en stark ställning i förhandlingar om förändrade arbetsvillkor. Om dagens regler är för stelbenta bör förändras, men med det grundläggande arbetsrättsliga kravet att de uppfyller från en god och hållbar arbetsmiljö.

3

Vi vill minska flygandet på grund av dess miljömässiga effekter. Idag är det krångligt för resenärer och övriga transporter att ta sig genom Europa land- och vattenvägen. Vi går till val på att EU ska ett samordnat tåg-, signal- och bokningssystem i hela Europa samt stöd för nattåg. Detta eftersom tåg är ett klimateffektivt transportmedel. I linje med detta tycker vi att de bör finnas gemensamma regler för hållbara land- och vattenbundna transporter som korsar nationsgränserna, och det ska gälla oavsett trafikslag, som till exempel buss.

4

Se svar på fråga 3. Feministiskt initiativ vill att vi drastiskt minskar flygresandet. För att det ska vara möjligt behöver hållbara land- och vattenbundna trafikslag ha förutsättningar för att hämta och lämna passagerare på ett tryggt och enkelt sätt.

5

Jag kommer att driva utvecklingen för att ersätta flyget med alternativa transportsätt. Här ingår att undersöka vad både tåg-, buss- och båtbranschen har att säga.

6

Tågpassagerares rättigheter handlar till stor del om möjligheten att göra en sammanhängande resa med flera bolag, utan att råka ut för stora extra kostnader vid förseningar på grund av byte av transportör. Det bör vara även i branschens intresse att ha nöjda kunder.

7

Feministiskt initiativ driver en politik för miljöanpassning av skattesystemet, med höjda skatter för icke hållbar energi- och resursanvändning. Hållbara drivmedel ska premieras skattemässigt och icke-hållbara drivmedel ska beskattas tuffare.

8

Vi håller med DIGG (Myndigheten för digital förvaltning) om att öppna data är en väg till innovation och tillväxt som gynnar hela samhället; ett smartare Sverige skapat av medborgare och myndigheter tillsammans. Transparens och offentlighetsprincipen är viktiga grundstenar i en hållbar och välfungerande demokrati. Risken är att öppna data kapitaliseras av aktörer som inte har samhällsnytta eller medborgarfokus som prio ett. Det är därför viktigt att medborgarens integritet, data och mänskliga rättigheter tydligt skyddas.

9

– Vi går till val på att vi vill se att EU har ett samordnat tåg-, signal- och bokningssystem i hela Europa samt stöd till nattåg. Vi vill med andra ord se förbättrad infrastruktur, gemensamma standarder och EU-gemensamma regler för transporter.

10

Vi går till val på att vi vill se att EU har ett samordnat tåg-, signal- och bokningssystem i hela Europa samt stöd till nattåg. Vi vill med andra ord se förbättrad infrastruktur, gemensamma standarder och EU-gemensamma regler för transporter. Feministiskt initiativ vill se ökade satsningar på järnvägen, både genom att kraftigt bygga ut infrastrukturen och genom att ta bort vinstkraven på SJ. Det vill vi göra genom att nedprioritera nya vägprojekt. EU måste ligga på medlemsländerna för att ändra fokus från väg till järnväg, och på olika sätt stödja järnvägsprojekt, även att stärka det rälssystem som redan finns idag.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Andra villkor när elbussarna blir fler

Elbussteknik ändrar förutsättningarna för branschen – det slogs fast under en debatt under Almedalsveckan i år som Sveriges Bussföretag hade arrangerat.

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Rekordökning för bussarna

Nyhetsbrev

Lockar förare med elbussar

Arkiv

Nya möjligheter för trafikoperatörer

Under UITP i Stockholm var Hogia en av utställarna och demonstrerade bland annat produktserien TransitCloud, företagets molnbaserade system för realtidsinformation.

Bedrägeri mot SJ:s kunder

Här är finalisterna i Bussförar-SM

Nu är det klart vilka som är de 16 finalister som gör upp om titeln Sveriges Bästa Bussförare 9 september - en av dem är regerande mästaren Anders Norell Bergendahl.

Ny framtid för trådbussen?

Keolis i topp inför Bussförar-SM

Det blev inte helt oväntat Keolis som lyckades få flest bussförare anmälda till Bussförar-SM 2019, hela 123 förare - totalt har 501 förare genomfört anmälningsprovet.

Mattias Dahl lämnar Transportföretagen

Går vidare till ledande post på Svenskt näringsliv.

Trevlig sommar!

Rt-forum vill önska alla läsare, vänner och annonsörer en riktigt trevlig sommar - nu kopplar vi loss en stund, nästa nyhetsbrev kommer 31 juli!

Utökad busstrafik i Örebro

UITP samlade 15 000

UITP:s toppmöte i Stockholm genomfördes i mitten av juni och blev en stor framgång, enligt SL som var värd - här finns en film där bland andra Jens Plambeck och Laetitia Delzenne intervjuas.

MTR Express expanderar

Från 24 juni till 18 augusti trafikerar MTR Express en ny direktlinjen från Stockholm mot Halmstad via Varberg och Falkenberg – därmed har bolaget expanderat.

Ny trafik för Transdev

Bussförar-SM - allra sista chansen!

Nu går det, men i natt är det slut - mitt i den ljusa midsommarnatten stängs anmälan till årets upplaga av Bussförar-SM, det är med andra ord bråttom att göra uttagningsprovet för den som inte hunnit ännu.

Missa inte Bussförar-SM!

Midsommaraftonens midnatt stängs möjligheten att göra uttagningsprovet till Bussförar-SM 2019 – så gör provet genast, fira efteråt med sill, potatis och önskad dryck.

BRT-satsning får 25 miljoner

Slutspurt inför Bussförar-SM

Keolis drar ifrån med hela 106 förare som genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM – totalt har 404 förare gjort uttagningstävlingen när två dagar återstår.

E-tidningen Begagnatmarknaden ute!

MTR raggade arbetslystna på Järvaveckan

Plus

Fem snabba frågor...

Wennberg lämnar Länstrafiken

Flixbus ökar i USA

Olofsson lämnar Skellefteå Buss

Gustavsson avancerar

Bjurenborg rattar Westin Buss

SL-buss i brandolycka

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.173