23948sdkhjf

Feministiskt initiativ svarar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

EU-kandidaten Soraya Post svarar för Feministiskt initiativ.

Här finns de 10 frågorna från branschen, klicka HÄR!

1

Miljöbränslemålen i EU och USA leder till stigande priser på majs och socker eftersom de används till produktion av etanol. Den kraftigt ökande efterfrågan har fått många av världens jordbrukare att styra om från mattillverkning till biobränsletillverkning. Det har lett dels till urholkning av en biologisk mångfald, dels till matbrist och prisökningar. Resurser måste flyttas från tillverkning av så kallad grön bensin, det vill säga flytande drivmedel som framställs av spannmål och används i Europas och USA:s miljöbilar, till en framställning av återvinningsbart biobränsle som produceras och används lokalt, till exempel genom användning av avfall, som annars skulle bränts eller lämnats att ruttna, alternativt genom användning av mark som annars är obrukbar. Fi vill se en global omställning av biobränsletillverkning, från flytande drivmedel framställt av spannmål till återvinningsbart biobränsle som produceras och används lokalt.

2

Det är viktigt att till exempel kör- och vilotider följer goda arbetsrättsliga villkor, så att arbetstagaren har en god och hållbar arbetsmiljö. FI tycker att facket ska fortsatt ha en stark ställning i förhandlingar om förändrade arbetsvillkor. Om dagens regler är för stelbenta bör förändras, men med det grundläggande arbetsrättsliga kravet att de uppfyller från en god och hållbar arbetsmiljö.

3

Vi vill minska flygandet på grund av dess miljömässiga effekter. Idag är det krångligt för resenärer och övriga transporter att ta sig genom Europa land- och vattenvägen. Vi går till val på att EU ska ett samordnat tåg-, signal- och bokningssystem i hela Europa samt stöd för nattåg. Detta eftersom tåg är ett klimateffektivt transportmedel. I linje med detta tycker vi att de bör finnas gemensamma regler för hållbara land- och vattenbundna transporter som korsar nationsgränserna, och det ska gälla oavsett trafikslag, som till exempel buss.

4

Se svar på fråga 3. Feministiskt initiativ vill att vi drastiskt minskar flygresandet. För att det ska vara möjligt behöver hållbara land- och vattenbundna trafikslag ha förutsättningar för att hämta och lämna passagerare på ett tryggt och enkelt sätt.

5

Jag kommer att driva utvecklingen för att ersätta flyget med alternativa transportsätt. Här ingår att undersöka vad både tåg-, buss- och båtbranschen har att säga.

6

Tågpassagerares rättigheter handlar till stor del om möjligheten att göra en sammanhängande resa med flera bolag, utan att råka ut för stora extra kostnader vid förseningar på grund av byte av transportör. Det bör vara även i branschens intresse att ha nöjda kunder.

7

Feministiskt initiativ driver en politik för miljöanpassning av skattesystemet, med höjda skatter för icke hållbar energi- och resursanvändning. Hållbara drivmedel ska premieras skattemässigt och icke-hållbara drivmedel ska beskattas tuffare.

8

Vi håller med DIGG (Myndigheten för digital förvaltning) om att öppna data är en väg till innovation och tillväxt som gynnar hela samhället; ett smartare Sverige skapat av medborgare och myndigheter tillsammans. Transparens och offentlighetsprincipen är viktiga grundstenar i en hållbar och välfungerande demokrati. Risken är att öppna data kapitaliseras av aktörer som inte har samhällsnytta eller medborgarfokus som prio ett. Det är därför viktigt att medborgarens integritet, data och mänskliga rättigheter tydligt skyddas.

9

– Vi går till val på att vi vill se att EU har ett samordnat tåg-, signal- och bokningssystem i hela Europa samt stöd till nattåg. Vi vill med andra ord se förbättrad infrastruktur, gemensamma standarder och EU-gemensamma regler för transporter.

10

Vi går till val på att vi vill se att EU har ett samordnat tåg-, signal- och bokningssystem i hela Europa samt stöd till nattåg. Vi vill med andra ord se förbättrad infrastruktur, gemensamma standarder och EU-gemensamma regler för transporter. Feministiskt initiativ vill se ökade satsningar på järnvägen, både genom att kraftigt bygga ut infrastrukturen och genom att ta bort vinstkraven på SJ. Det vill vi göra genom att nedprioritera nya vägprojekt. EU måste ligga på medlemsländerna för att ändra fokus från väg till järnväg, och på olika sätt stödja järnvägsprojekt, även att stärka det rälssystem som redan finns idag.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bussföretagen fick ny styrelse

Vid Sveriges Bussföretags årsstämma 27 maj blev Gunnar Schön omvald till styrelseordförande – styrelsen fick en ny ledamot, resten omvaldes.

Plus

Nu rullar nya Dailyn

Minibussen Iveco Daily vann titeln Årets Minibuss i Madrid 2017 – i år kommer tillverkaren med en helt ny Daily med många nya finesser. Iveco erbjuder gas som alternativt drivmedel men tror fortsatt på diesel under ännu många år.

Connect vann Flexlinjerna

Plus

Rudestad tar över Persontrafik

Persontrafikmässan får ny projektledning – mångårige mässveteranen Dan Ågren tänker sluta till årsskiftet, ny projektledare från 2020 är Anders Rudestad.

Alstom får miljardorder

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom – totalt är affären värd 5,4 miljarder kronor.

Tamsons växlar upp

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm har på kort tid klivit in som ordförande i två stora organisationer: Mälardalsrådet och Svensk Kollektivtrafik.

Nyhetsbrev

Hela Europa med tåg

Arkiv

Gustavsson avancerar

Bussen - en väg till integration

Bjurenborg rattar Westin Buss

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

”Transportfusk kan stoppas”

SL-buss i brandolycka

Hybricons styrelse omvaldes

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Busskuren som renar luften

Framgång för Kollektivtrafikdagen

15 maj genomfördes Kollektivtrafikdagen 2019 på Quality Hotel Friends i Solna - närmare 250 personer deltog i det stora branschmötet.

Keolis leder Bussförar-SM

Sedan redovisningen 23 april har Keolis kört om Transdev när det gäller antalet anmälda till Bussförar-SM 2019 – men ledningen är mycket knapp.

Biodrivmedel backade 2018

Tåget – snabbare än flyget

Nobina knep kontrakt värt 3 miljarder

Nobina har vunnit två avtal för stads- och regiontrafiken i hela Halland där bolaget redan kör trafiken – det nya kontraktet är värt runt tre miljarder kronor.

Ännu en ordförandepost för Tamsons

Trafikregionrådet i Stockholm och SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) har valts till ny ordförande för Mälardalsrådet – det stod klart under årskonferensen i Örebro.

Helsner tillbaka i bussbranschen

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Kristdemokraterna svarar

Moderaterna svarar

Liberalerna svarar

Centerpartiet svarar

Miljöpartiet svarar

Socialdemokraterna svarar

Vänsterpartiet svarar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.299