23948sdkhjf

Flexibla nattstopp för SL

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

SL inför flexibla nattstopp i busstrafiken vilket möjliggör för resenärer att välja var bussen ska stanna längs färdvägen – det ska kännas tryggare att ta bussen.

Försöket med flexibla nattstopp införs med start torsdag 2 maj på nattbusslinje 504Y som går genom Hallonbergen och Ursvik i Sundbyberg.

– Nu genomför vi ännu en trygghetsreform i SL-trafiken. Flexibla nattstopp införs för första gången. Försöket innebär att resenärerna kan välja var bussen ska stanna längs färdvägen i stället för att bussen bara stannar vid befintliga hållplatser. Med detta vill vi bidra till att fylla i en blind fläck som många gånger finns i fråga om människors trygghet, säger Kristoffer Tamsons, trafikregionråd och ordförande för SL. Han fortsätter:

– Ombord på bussen och i själva trafiken uppger de allra flesta att de känner sig trygga. Däremot kryper otryggheten många gånger fram när man kliver av och ska gå längs med den mörka gångvägen, genom den nedklottrade tunneln eller de oklippta buskagen. Med flexibla nattstopp kan resenärerna slippa mycket av detta.

FAKTA/Flexibla nattstopp

I maj inleder Storstockholms Lokaltrafik (SL) ett försök med flexibla hållplatser. Försöket införs med start torsdag 2 maj på nattbusslinje 504Y som går genom Hallonbergen och Ursvik i Sundbyberg och pågår till och med den 1 juni.

Försöket innebär att resenärerna på nattbussen kan välja var bussen ska stanna längs färdvägen i stället för att bussen bara stannar vid befintliga hållplatser. Detta kommer att ske genom att en kundvärd finns med på samtliga turer under försökstiden. Resenärer har då möjlighet att tala om för kundvärden var och när denne vill kliva av. Kundvärden meddelar därefter chauffören som stannar till med bussen så nära den önskade platsen som möjligt utifrån de trafikregler och det utrymme som finns. Syftet med försöket är att öka tryggheten under resan genom att låta resenärerna kliva av närmare sin slutdestination.

Eftersom att den här typen av försök inte går att genomföra i alla busslinjer så har det varit viktigt för SL att noggrant utreda var försöket kan genomföras - utan att kompromissa om trafiksäkerheten. Just linje 504Y från Ursvik har en färdväg som till stor del består av ny bebyggelse, anpassad infrastruktur och god belysning. De nya vägarna genom området är avskilda från större vägar och trafiken är begränsad till en relativt låg hastighet, vilket gör det lämpligt att genomföra försöket längs linjen. Dessutom utgår linjen från Hallonbergen, vilket gör det enkelt att byta till den från tunnelbanans blå linje.

Försöket kommer att utvärderas efterhand för att se ifall upplägget kan bli aktuellt i permanent utformning för denna eller andra linjer i SL-trafiken i framtiden.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144