23948sdkhjf

Flexibla nattstopp för SL

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

SL inför flexibla nattstopp i busstrafiken vilket möjliggör för resenärer att välja var bussen ska stanna längs färdvägen – det ska kännas tryggare att ta bussen.

Försöket med flexibla nattstopp införs med start torsdag 2 maj på nattbusslinje 504Y som går genom Hallonbergen och Ursvik i Sundbyberg.

– Nu genomför vi ännu en trygghetsreform i SL-trafiken. Flexibla nattstopp införs för första gången. Försöket innebär att resenärerna kan välja var bussen ska stanna längs färdvägen i stället för att bussen bara stannar vid befintliga hållplatser. Med detta vill vi bidra till att fylla i en blind fläck som många gånger finns i fråga om människors trygghet, säger Kristoffer Tamsons, trafikregionråd och ordförande för SL. Han fortsätter:

– Ombord på bussen och i själva trafiken uppger de allra flesta att de känner sig trygga. Däremot kryper otryggheten många gånger fram när man kliver av och ska gå längs med den mörka gångvägen, genom den nedklottrade tunneln eller de oklippta buskagen. Med flexibla nattstopp kan resenärerna slippa mycket av detta.

FAKTA/Flexibla nattstopp

I maj inleder Storstockholms Lokaltrafik (SL) ett försök med flexibla hållplatser. Försöket införs med start torsdag 2 maj på nattbusslinje 504Y som går genom Hallonbergen och Ursvik i Sundbyberg och pågår till och med den 1 juni.

Försöket innebär att resenärerna på nattbussen kan välja var bussen ska stanna längs färdvägen i stället för att bussen bara stannar vid befintliga hållplatser. Detta kommer att ske genom att en kundvärd finns med på samtliga turer under försökstiden. Resenärer har då möjlighet att tala om för kundvärden var och när denne vill kliva av. Kundvärden meddelar därefter chauffören som stannar till med bussen så nära den önskade platsen som möjligt utifrån de trafikregler och det utrymme som finns. Syftet med försöket är att öka tryggheten under resan genom att låta resenärerna kliva av närmare sin slutdestination.

Eftersom att den här typen av försök inte går att genomföra i alla busslinjer så har det varit viktigt för SL att noggrant utreda var försöket kan genomföras - utan att kompromissa om trafiksäkerheten. Just linje 504Y från Ursvik har en färdväg som till stor del består av ny bebyggelse, anpassad infrastruktur och god belysning. De nya vägarna genom området är avskilda från större vägar och trafiken är begränsad till en relativt låg hastighet, vilket gör det lämpligt att genomföra försöket längs linjen. Dessutom utgår linjen från Hallonbergen, vilket gör det enkelt att byta till den från tunnelbanans blå linje.

Försöket kommer att utvärderas efterhand för att se ifall upplägget kan bli aktuellt i permanent utformning för denna eller andra linjer i SL-trafiken i framtiden.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kritiker invigde nya biljettautomaterna

Skärpt tillsyn av yrkestrafiken

Turkiskt på Tvärbanan

Stor exportorder för Scania

Tunnelbanan ska bli tryggare

Stockholms tunnelbana har haft problem med våld och otrygghet - nu vill politikerna åstadkomma en förbättring genom en rad nya okonventionella åtgärder.

Skåneflygplats tappar flygbussförbindelse

Nyhetsbrev

Ännu en skånsk stad blir elektrisk

Arkiv

De vann i Kristianstad

9 december blev det klart - en ny aktör tar över stadstrafiken i Kristianstad medan en annan förlorar trafiken.

Förarlöst i Linköping

Tunnelbane-vd byter spår

Kris för bussbolag i Roslagen

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Först i Norden

Tävlingen framtidens transportlösning avgjord

Förseningar kostar miljarder

Nya tungviktare till Samtrafikens styrelse

Drivmedlesskatt får kritik

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Eleverna visar hållbara transportlösningar

Plus

Fem snabba fågor…

Plus

Tåg - snabbare och bättre

Alstom är en av Europas ledande tillverkare av järnvägssystem, allt från spårvagnar och superhöghastighetståg och det som finns där emellan. Sverige är redan storkund men företaget hoppas på fler affärer framöver.

55 555:e Citaron

Mercedes-Benz har levererat den 55 555:e stadsbussen Citaro till svensk storkund.

Ticketer köper Fara

Svår bussolycka i Sollentuna

Høven vd i SJ Norge

5

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Fredman avancerar

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania bantar

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162