23948sdkhjf

En rad brister bakom gasbussolyckan

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Det var en rad brister som låg bakom olyckan där en gasbuss expoderade vid invid Klaratunneln i Stockholm – det har en utredning av statliga forskningsinstitutet RISE slagit fast.

10 mars körde en gasbuss in i en skyddsbalk vid infarten till Klaratunneln i centrala Stockholm. Endast föraren var ombord på bussen som inte var i trafik och körde en väg som bussen inte skulle ha gjort, eftersom den här typen av bussar, en MAN ledbuss med biogastankar på taket, var alldeles för hög för Klaratunnelns maxhöjd om 3,0 meter.

Bussen råkade ut för en explosionsartad brand när den träffade skyddsbalken, föraren skadades men lyckades ta sig ur bussen och lämna brandområdet. Bussen blev totalt utbränd. Vid en tidigare olycka körde en annan gasbuss ända in tunneln och fastnade utan att det inträffade en explosion – så hur kunde det hända 10 mars, frågade sig många i branschen.

Nu har statliga forskningsinstitutet RISE genomfört en utredning som visar på en rad brister som tillsamman ledde fram till att olyckan fick ett så dramatiskt förlopp: I samband med att bussen körde ut från sin depå så hade en slang fastnat i backspegeln – detta försenade avfärden med runt 15 minuter. Därefter körde föraren fel väg av okänd anledning, han har enligt egen uppgift inte sett varningsskylten om maxhöjden 3,0 meter och dessutom samtidigt pratat med trafikledningen via en kommunikationsradio. Detta radio ska ha varit både svår att hantera samt ha dålig ljudkvalitet vilket kan ha inneburit att föraren var distraherad när han körde och därför körde fel.

Just då när han försökte mixtra med radion smällde bussen in i den stålbalk framför tunneln som ska stoppa för höga fordon från att köra in och fastna i Klaratunneln. Smällen fick en av gastankarna som ser ut som stora gasbehållare att tränga ner genom bussens innertak, gas strömmade in i bussen och antändes. Då inträffade den första branden som i sig var kraftig nog att trycka ut framrutan, sekunden efteråt antändes övriga fyra gastankarna på taket och exploderade.

Keolis, ansvarig för busstrafiken i Stockholms innerstad, har tagit del av den utredning som RISE gjort som oberoende part för att klargöra händelseförloppet samt identifiera vilka faktorer som kan ha lett fram till olyckan. I utredningsarbetet har personal i olika befattningar på Keolis inklusive föraren intervjuats. Dokumentation av rutiner för utbildning, kommunikation, skaderapportering samt information som varit tillgänglig har granskats. Undersökning har gjorts av trafikplatsen vid Klaratunnelns infart, en referensbuss har undersökts och granskats. Film och foton från media samt Keolis har granskats. En dialog om trafikplatsen har förts med Tekniska Kontoret för Infrastruktur i Stockholms kommun.

Med anledning av de faktorer som RISE identifierat i rapporten kommer Keolis genomföra följande åtgärder:

-Se över och förbättra instruktioner och utbildningsinsatser vid nyanställningar av personal. Detta arbete påbörjades redan dagarna efter olyckan den 10 mars och kommer nu att fortsätta med rapporten som underlag.

-Initiera dialog med Trafikkontoret i Stockholms stad över hur funktionaliteten på varningssystemen vid infarten till Klaratunneln kan förbättras. Trafikkontoret i Stockholms stad är väghållare vid infarten till Klaratunneln och ansvarar för signalsystem och utformning av inkörningsskydd.

-Initiera dialog med Trafikförvaltningen (SL) över hur funktionaliteten på kommunikationsutrustningen kan förbättras. Trafikförvaltningen är ansvariga för IT- och kommunikationsinfrastrukturen för busstrafiken i Region Stockholm.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Roslagsbanan tidigareläggs

Ännu ett stort kollektivtrafikprojekt i Storstockholm tidigareläggs – den här gången gäller det Roslagsbanans förlängning till T-Centralen.

Ny generation från Scania

17 oktober presenterade Scania sin nya generation bussar för stads- och förortstrafik - bussarna som visas på Busworld i Bryssel bjuder på flera nyttiga nyheter.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Mohlins växer med uppköp

Ingen överprövning för Hybricon

Sista hoppet för Hybricon angående upphandlingen av elbussar till Skellefteåbuss har grusats - detta sedan Kammarrätten avvisat elbusstillverkarens begäran.

19 dog i septembertrafiken

Nyhetsbrev

1

Västtrafik hånar elbilshysterin

De första elektriska spårvagnarna rullade ut på Göteborgs gator i början av 1900-talet – nu gör Västtrafik narr av dagens elbilsreklam.

Arkiv

Resenärerna gillar fossilfritt

Folkets röst tycks har nått fram till maktens korridorer när det gäller drivmedel för bussar – kraven på fossilfritt vid kommunala trafikupphandlingar

Skellfteå buss ökar med ny vd

Det nya kollektivtrafiksystemet i Skellefteå drog på sig en hel del kritik när det infördes – men resandet ökar och företaget har fått en ny tillförordnad vd.

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Kamil Koç går ihop med Flixbus

Nu är det klart – den turkiska expressbussgiganten Kamil Koç ansluter sig till Flixbus.

Höstlovstryck för Vy

Tunnelbanan tidigareläggs

Fler Pågatåg i tid

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i år med 95 procent av tågen i tid – bästa månaden hittills under 2019.

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Flexbuss vann i Jönköping

Två köpare slåss om Arriva Group

Två riskkapitalbolag är kvar i den slutliga budgivningen på Arriva Group som ägaren Deutsche Bahn nu säljer – därmed kan affären vara klar mycket snart.

Västtrafik mot elbusstäten

Nu rullar de första 30 nya helelektriska Volvo-bussarna i Göteborgs stadstrafik – ännu ett steg för att göra Västtrafik störst i landet på elbussar.

Spårvägsbygge tidigareläggs

Spårväg syd i södra Storstockholm tidigareläggs med fyra år – byggstart redan nästa år, det har politikerna beslutat.

Biodrivmedel på IRU-menyn

Biodrivmedel fanns på agendan när IRU bjöd in EU-parlamentariker på middag 1 oktober – branschen förde fram sina förslag i form av en trerätters middagsmeny.

Mobilen kartlägger resevanor

Nytt signalsystem i Wuppertal

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

Premiär i Mellanskärgården

Strand till Nobina

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Nya bussmiljönärer!

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148