23948sdkhjf

Transdev kvar i Eskilstuna

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

3 maj blev det klart att Transdev får fortsätta att köra stads- och regiontrafiken i Eskilstuna – det har Sörmlandstrafiken beslutat.

Det nya avtalet som startar 2020 lägger stor vikt vid kundnöjdhet och punktlighet. Det blir nya bussar med wifi och laddningsmöjlighet ombord. Trafikåtagandet omfattar 14 regionbusslinjer och 17 stadsbusslinjer.

Eskilstuna är en växande kommun och resandet med kollektivtrafiken har ökat med över 40 procent sedan 2013. Genom ett välfungerande trepartssamarbete mellan Eskilstuna kommun, Sörmlandstrafiken och Transdev har trafiken kunnat utvecklats och lett till att fler väljer att resa kollektivt.

– Det är väldigt roligt att vi får Sörmlandstrafikens fortsatta förtroende att köra Eskilstunaborna. Vi har varit en del av staden sedan 2002, då under varumärket Linjebuss, och nu ser vi mycket framemot att fortsätta vara med och utveckla trafiken. Vi kommer starta avtalet med många nya bussar och en förstärkt trafikledning för att säkerställa god punktlighet. Givetvis kommer vi att köra vidare med elbussarna som varit populära bland så väl resenärerna som förarna, säger Bengt Karlsson, affärschef Transdev i Eskilstuna.

De nya bussarna utrustas med wifi och usb-laddning för att erbjuda bättre service för kunderna. Det kommer också fler ledbussar för att minska trängseln ombord i rusningstrafik och möta en växande efterfrågan. Det nya uppdraget startar i december 2020 och löper på tio år. Eskilstuna var tidigt ute med elbussar och idag är 15 procent av bussflottan eldriven och övriga flottan kommer att drivas på biogas.

– Idag arbetar ungefär 200 personer med att se till att Eskilstunaborna kan resa hållbart och det var stor glädje här på depån när det stod klart att vi får vara kvar. Vi har en fin stämning och arbetstrivseln är god. Genom att vi vann upphandlingen kommer vi tidigt kunna påbörja arbetet med uppstarten av det nya avtalet, säger Bengt Karlsson.

FAKTA/Transdevs nya kontrakt

Kontraktstid december 2020 – december 2030. Omfattar 14 regionbusslinjer och 17 stadsbusslinjer.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Cabonline skriver ner

Arkiv

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Elsparkcykeln – värre än dieselbussen

De allt populärare elsparkcyklarna får kritik av forskare i USA – cyklarna uppges totalt generera mer utsläpp än en vanlig dieselbuss.

Grönlund kommenterar von der Leyen

Miljöfrågor är i fokus för EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen som riktat lansen mot transportsektorn – Sveriges Bussföretags Anna Grönlund kommenterar.

Scania klimatstrejkar

Plus

Tyska bussar toppar Tunga Bussligan

Juli blev ännu en framgångsmånad för de tunga bussarna över 10 ton - allra bäst under juli gick det för tre tyska fabrikat, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussarna fortsätter öka

Karlstad – bäst på kollektivtrafik

Värmländska Karlstad har Sveriges bästa kollektivtrafik, detta enligt Projektengagemangs Samhällsbarometer – som även hänger ut de städer som är sämst.

Paypal för Circ

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.16