23948sdkhjf

Digitaliseringen stöper om transportsektorn

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Frågan om vad som sker med jobben då transporterna digitaliseras diskuterades av Transportföretagen på Bilia i Göteborg 7 maj i samband med en ny rapport på temat – en undran är vad som händer med jobben.

Automatisering är inte lösningen på transportnäringens kompetensbrist. Därför efterlyser Transportföretagen höga politiska ambitioner och fler utbildningsplatser. Annars hotas hela näringslivet – allt enligt Transortföretagen.

På femton år har självkörande fordon gått från att vara experiment till något alla stora biltillverkare arbetar med. Detta påverkar transportnäringen och leder till anpassningar som nya arbetssätt, nya tjänster och nya transportsystem, säger Johanna Linder branschutvecklare på Transportföretagen som varit med och tagit fram rapporten tillsammans med teknikjournalist Mats Lewan.

Den stora frågan många ställer sig är vad som händer med jobben inom transportnäringen i takt med den ökade digitaliseringen? 

Svaret är inte entydigt, vissa jobb kommer att försvinna samtidigt som det skapas nya. Troligtvis kommer sysselsättningen inte att påverkas omedelbart men däremot kommer behovet av kompetens att förändras med ökad efterfrågan på kunskaper inom nya teknikområden, säger Johanna Linder.

Även på längre sikt, fram till år 2030, kommer efterfrågan på arbetskraft vara fortsatt hög men antalet jobb med dagens arbetsuppgifter, som exempelvis underhåll och service av äldre teknik kommer att minska medan nya arbetsuppgifter växer fram. Det kan handla om fjärrstyrning, kundkontakt samt logistikplanering och datastyrt underhåll. Behovet av personal kommer dessutom troligen att växa när fordon automatiseras eftersom kravet på tillgänglighet förväntas öka.

För det Västsvenska näringslivet har frågan stor betydelse. Transporterna är ju en förutsättning för fler andra branscher att fungera. Vad behöver då göra för att möta teknikskiftet?

För att det lokala näringslivet ska ha förutsättningar att ta del av teknikskiftet och för att transportnäringen ska kunna utvecklas är det viktigt att vissa åtgärder och förändringar vidtas så att kompetensförsörjningen till branschen kan säkras. Det behövs fler fordons- och transporttekniska utbildningsplatser. Samtidigt brådskar det att se över utbildningarnas innehåll så att de är uppdaterade och relevanta och dessutom behöver de breddas för att ge eleverna en chans att ta vara på arbetstillfällen inom nya närliggande jobb som uppstår genom teknikskiftet. Myndigheter som ansvarar för de fordonstekniska och transporttekniska utbildningarna behöver löpande se över utbildningarnas innehåll. För att utbildningssystemet ska hänga med i teknikutvecklingen behöver vi framöver ett mer flexibelt och snabbare system för revideringar av läroplaner. När det gäller gymnasieskolan skulle en årscykel där Skolverket, i dialog med branschen, löpande tvingas se över läroplaner vara ett steg i rätt riktning.

Det måste finnas operativa resurser på regional nivå som säkerställer att samverkan mellan skola och näringsliv kommer till stånd för ökat kvalitet på utbildningarna Konkret är det frågan om personal som ser till att samverkan utvecklas, blir långsiktig och som innebär att gemensamma mål nås. En utbildningskvalitet på rätt nivå förutsätter också att Skolinspektionen får ett uppdrag att kontrollera den faktiska kvaliteten i utbildningarna – dvs kontrollera att eleverna får med sig rätt yrkeskunskaper.

Sammantaget ser vi inte självkörande fordon som räddningen när det gäller transportnäringens kompetensförsörjning. Vi behöver politisk långsiktighet om vi ska säkerställa framtidens transporter. För fortsatt kommer personal att behövas både på kort och på lång sikt och transporterna är såväl i dag som i framtiden samhällets blodomlopp. Rekryteringsfrågan kan annars komma att påverka hela näringslivet, säger Johanna Linder.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Cabonline skriver ner

Arkiv

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Elsparkcykeln – värre än dieselbussen

De allt populärare elsparkcyklarna får kritik av forskare i USA – cyklarna uppges totalt generera mer utsläpp än en vanlig dieselbuss.

Grönlund kommenterar von der Leyen

Miljöfrågor är i fokus för EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen som riktat lansen mot transportsektorn – Sveriges Bussföretags Anna Grönlund kommenterar.

Scania klimatstrejkar

Plus

Tyska bussar toppar Tunga Bussligan

Juli blev ännu en framgångsmånad för de tunga bussarna över 10 ton - allra bäst under juli gick det för tre tyska fabrikat, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussarna fortsätter öka

Karlstad – bäst på kollektivtrafik

Värmländska Karlstad har Sveriges bästa kollektivtrafik, detta enligt Projektengagemangs Samhällsbarometer – som även hänger ut de städer som är sämst.

Paypal för Circ

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.205