23948sdkhjf

Back för Tallink Grupp

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Tallink Grupp redovisar en nettoförlust på 25,3 miljoner euro för första kvartalet – detta för att flera fartyg ligger dockade för renovering.

Koncernen Tallink Grupp redovisar en oreviderad nettoförlust på 25,3 miljoner euro, motsvarande 271 miljoner kronor vilket ska jämföras med den nettoförlust på 19,6 miljoner euro (210 miljoner kronor) som noterades för första kvartalet 2018. De oreviderade totala intäkterna uppgick för första kvartalet uppgår till 178,9 miljoner euro, motsvarande 1 900 miljarder kronor, vilket är en minskning med 2,9 procent jämfört med samma period föregående år.

Samtidigt fortsatte koncernens fraktverksamhet att öka i både volym och omsättning under det första kvartalet 2019. De transporterade fraktvolymerna ökade totalt med 2,7 procent, fraktintäkterna ökade med 1,5 procent eller 0,4 miljoner euro och uppgick till 29,6 miljoner euro under det första kvartalet.

Under första kvartalet 2019 har koncernen investerat i betydande uppgraderingar av den befintliga flottan. 25,3 miljoner euro har investerats, främst i tekniska uppgraderingar av sju fartyg (Baltic Queen, Galaxy, Regal Star, Star, Silja Symphony, Victoria I, Isabelle) under det första kvartalet 2019.

Resultatet för det första kvartalet 2019 återspeglar i stor utsträckning samma bild som den passagerarstatistik som vi redan rapporterat för kvartalet. Det är förväntade nedgångar i intäkter och vinst, vilket främst kan hänföras till de planerade dockningarna och den naturliga cykeln av låg- och högsäsong som påverkar vår verksamhet, säger Paavo Nõgene, vd på Tallink Grupp. Han fortsätter:

De tekniska dockningarna, även om det påverkar vår passagerarstatistik och det ekonomiska resultatet vid genomförande, är avgörande för att säkerställa att vår flotta kvarstår i utmärkt tekniskt skick. Fartygen uppgraderas för att fortsättningsvis kunna erbjuda våra kunder de bästa upplevelserna och för att samtidigt möta och överträffa alla nuvarande och framtida miljöregler och mål. Normalt sett utför vi denna typ av arbeten under lågsäsong för att det ska påverka så få kunder och inplanerade resor som möjligt.

Den utmanande perioden av fartygsunderhåll ligger nu bakom oss. Våra fartyg är nyrenoverade, moderna och står redo att erbjuda våra kunder nya och minnesvärda upplevelser. Vi är redo för kommande högsäsong och de två resterande kvartalen. Hela vårt team inom Tallink Grupp kommer att arbeta extremt hårt för att förbättra resultatet för de kommande månaderna och kvartalen.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Vill växa på befintlig marknad

Grupp- och bussresor har länge varit viktiga för Viking Line – och så kommer det att fortsätta vara. Rederiet blir också kvar i Östersjön utan planer på etableringar i andra vatten, det fastslår Jan Hanses, vd för rederiet Viking Line.

"Budgeten missgynnar museerna"

Vill rädda flyget med kvot

Grönlund lyfter bussbranschen

En växande besöksnäring förutsätter hållbara transporter framhåller Svensk Turism – Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, lyfter fram bussen som det hållbara alternativet.

Allt fler flygbolagskonkurser

Bond till Volvo

Nyhetsbrev

Nordlind till Skansen

Arkiv
2

Fler tågar i Bergslagen

Mellan juni och augusti ökade resandet Tåg i Bergslagen med hela 14 procent, jämfört med fjolåret - en effekt av att allt fler valt att semestra i närområdena.

Norweigian prisas av resenärerna

1

Flygbolag ofta på svarta listan

Ytterst få researrangörer hamnar på Allmänna reklamationsnämndens svarta lista – värre är det med flygbolagen, många struntar i nämndens beslut.

Rekordsommar för Inlandsbanan

För tredje året i rad fortsätter ökningen av resenärer på Inlandsbanan – trenden att ”hemestra” tros ligga bakom.

Franck ny vd för Icehotel

Ingen ersättning till flygstrejksdrabbade

BRA, bättre, bäst?

Flygbolaget BRA är det överlägset punktligaste flygbolaget i världen – detta enligt de siffror bolaget självt sammanställt men som märkligt nog inte syns i den internationella statistiken.

Norrtåg går som tåget

Under juli månad ökade Norrtågs försäljning av enkelbiljetter med 22 procent jämfört med samma period förra året – fler norrlänningar vill resa hållbart, enligt Norrtåg.

Fler nattåg till Berlin

Efterfrågan på fler nattåg till Berlin har ökat och en tågoperatör ser till att leverera till hösten - lägligt eftersom det stundar många event i Berlin under de kommande månaderna.

SAS flyger till Sälen

Stor ökning av Stockholmsturismen

Aostadalen vill lockar fler

Italiens minsta region, Aostadalen, har bra förutsättningar för både sommar- som vinterturism – nu vill dalen locka ännu fler besökare, gärna fler grupper och bussturister.

Matig festival får fler bussar

Under Matfestivalen i Skövde 30-31 augusti förstärker Västtrafik vissa turer med extra bussar – allt för att underlätta för besökarna att ta bussen till och från festivalen.

Roslagen lockade många

Roslagens skärgård i nordöstra Stockholms län lockade många besökare under sommaren - det visar siffrorna när båttrafiken från Norrtälje nu sammanställts.

Rotorsegel för Scandlines

Scandlines installerar rotorsegel på sin hybridfärja Copenhagen – rotorseglet minskar utsläppen ett snäpp till på den aktuella färjan som kombinerar diesel med batteridrift.

Göteborg tävlar i turism

Vy storsatsar på Göteborg–Oslo

Swedavia backar

von Seth till SRF

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157