23948sdkhjf

Back för Tallink Grupp

Tallink Grupp redovisar en nettoförlust på 25,3 miljoner euro för första kvartalet – detta för att flera fartyg ligger dockade för renovering.

Koncernen Tallink Grupp redovisar en oreviderad nettoförlust på 25,3 miljoner euro, motsvarande 271 miljoner kronor vilket ska jämföras med den nettoförlust på 19,6 miljoner euro (210 miljoner kronor) som noterades för första kvartalet 2018. De oreviderade totala intäkterna uppgick för första kvartalet uppgår till 178,9 miljoner euro, motsvarande 1 900 miljarder kronor, vilket är en minskning med 2,9 procent jämfört med samma period föregående år.

Samtidigt fortsatte koncernens fraktverksamhet att öka i både volym och omsättning under det första kvartalet 2019. De transporterade fraktvolymerna ökade totalt med 2,7 procent, fraktintäkterna ökade med 1,5 procent eller 0,4 miljoner euro och uppgick till 29,6 miljoner euro under det första kvartalet.

Under första kvartalet 2019 har koncernen investerat i betydande uppgraderingar av den befintliga flottan. 25,3 miljoner euro har investerats, främst i tekniska uppgraderingar av sju fartyg (Baltic Queen, Galaxy, Regal Star, Star, Silja Symphony, Victoria I, Isabelle) under det första kvartalet 2019.

Resultatet för det första kvartalet 2019 återspeglar i stor utsträckning samma bild som den passagerarstatistik som vi redan rapporterat för kvartalet. Det är förväntade nedgångar i intäkter och vinst, vilket främst kan hänföras till de planerade dockningarna och den naturliga cykeln av låg- och högsäsong som påverkar vår verksamhet, säger Paavo Nõgene, vd på Tallink Grupp. Han fortsätter:

De tekniska dockningarna, även om det påverkar vår passagerarstatistik och det ekonomiska resultatet vid genomförande, är avgörande för att säkerställa att vår flotta kvarstår i utmärkt tekniskt skick. Fartygen uppgraderas för att fortsättningsvis kunna erbjuda våra kunder de bästa upplevelserna och för att samtidigt möta och överträffa alla nuvarande och framtida miljöregler och mål. Normalt sett utför vi denna typ av arbeten under lågsäsong för att det ska påverka så få kunder och inplanerade resor som möjligt.

Den utmanande perioden av fartygsunderhåll ligger nu bakom oss. Våra fartyg är nyrenoverade, moderna och står redo att erbjuda våra kunder nya och minnesvärda upplevelser. Vi är redo för kommande högsäsong och de två resterande kvartalen. Hela vårt team inom Tallink Grupp kommer att arbeta extremt hårt för att förbättra resultatet för de kommande månaderna och kvartalen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14