23948sdkhjf

IRU-kritik mot EU:s syn på bussen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

IRU:s passagerarkommitté beklagar utvecklingen kring kör- och vilotidslagstiftningen inom EU – bussen får inga särskilda regler utan betraktas fortsatt på samma sätt som lastbilen.

Som det ser ut kommer alla skrivningar om särskilda villkor för buss  inom ramen för det gemensamma regelverket för kör- och vilotider i EUs buss- och lastbilstrafik att sluta som ambitiösa förslag. I det slutförslag som nu föreligger för beslut finns inga särskilda regler med eftersom de röstats bort under den långdragna processen. Men först i höst vet vi säkert, då ska den reviderade lagstiftningen enligt plan godkännas i en samlad och slutlig form.

– Hela processen blev en stor besvikelse för oss inom bussbranschen. De låsningar som fanns framförallt mellan de forna öststaterna och väststaterna inom EU rörande godstrafikens villkor lade ett lock på alla andra diskussioner och de konkreta förslag till särskilda regelverk för buss som vi framförde försvann helt i de sista förhandlingsrundorna, säger Jos Sales, ordförande i IRU:s passagerarkommitté vid förbundets halvårsmöte i Geneve den 9-10 maj.

Än finns ett litet utrymme att få in vissa skrivningar i den slutliga lagen, men det är knappast frågan om några större skillnader. EUs transportkommissionär Violeta Bulc har sagt att hon vill arbeta för att EU-kommissionen inom två år gör en särskild utredning kring hur den nya, reviderade lagstiftningen påverkar just bussbranschen.

– Men vi behöver egentligen inte fler utredningar utan de särskilda regler vi pekar på för just busstrafiken om sektorn ska kunna locka fler att resa kollektivt även på resor inom och mellan EUs medlemsländer. Bussen är idag ett klimatsmart alternativ som behöver verlighetsanpassade villkor, inte villkor som utgått från godstrafikens vardag och villkor. Tyvärr tvingas vi inse att vi inte nått fram i denna fråga, trots många möten, skrivelser, seminarier och rapporter i frågan, säger Jos Sales och mötesdeltagarna inom IRUs passagerarkommitté nickade sorgset.

– Det här visar tydligt att vi behöver fler EU-parlamentariker som engagerar sig i busstrafikfrågor och tar en aktiv plats i parlamentets utskott för transport- och turismfrågor. Det är viktigt att nu, inför valet, prata med alla presumtiva parlamentariker och intresserar dem för våra frågor så att de söker sig till vårt område efter valet, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag och vice ordförande i IRUs passagerarkommitté.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bussföretagen fick ny styrelse

Vid Sveriges Bussföretags årsstämma 27 maj blev Gunnar Schön omvald till styrelseordförande – styrelsen fick en ny ledamot, resten omvaldes.

Plus

Nu rullar nya Dailyn

Minibussen Iveco Daily vann titeln Årets Minibuss i Madrid 2017 – i år kommer tillverkaren med en helt ny Daily med många nya finesser. Iveco erbjuder gas som alternativt drivmedel men tror fortsatt på diesel under ännu många år.

Connect vann Flexlinjerna

Plus

Rudestad tar över Persontrafik

Persontrafikmässan får ny projektledning – mångårige mässveteranen Dan Ågren tänker sluta till årsskiftet, ny projektledare från 2020 är Anders Rudestad.

Alstom får miljardorder

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom – totalt är affären värd 5,4 miljarder kronor.

Tamsons växlar upp

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm har på kort tid klivit in som ordförande i två stora organisationer: Mälardalsrådet och Svensk Kollektivtrafik.

Nyhetsbrev

Hela Europa med tåg

Arkiv

Gustavsson avancerar

Bussen - en väg till integration

Bjurenborg rattar Westin Buss

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

”Transportfusk kan stoppas”

SL-buss i brandolycka

Hybricons styrelse omvaldes

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Busskuren som renar luften

Framgång för Kollektivtrafikdagen

15 maj genomfördes Kollektivtrafikdagen 2019 på Quality Hotel Friends i Solna - närmare 250 personer deltog i det stora branschmötet.

Keolis leder Bussförar-SM

Sedan redovisningen 23 april har Keolis kört om Transdev när det gäller antalet anmälda till Bussförar-SM 2019 – men ledningen är mycket knapp.

Biodrivmedel backade 2018

Tåget – snabbare än flyget

Nobina knep kontrakt värt 3 miljarder

Nobina har vunnit två avtal för stads- och regiontrafiken i hela Halland där bolaget redan kör trafiken – det nya kontraktet är värt runt tre miljarder kronor.

Ännu en ordförandepost för Tamsons

Trafikregionrådet i Stockholm och SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) har valts till ny ordförande för Mälardalsrådet – det stod klart under årskonferensen i Örebro.

Helsner tillbaka i bussbranschen

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Kristdemokraterna svarar

Moderaterna svarar

Liberalerna svarar

Centerpartiet svarar

Miljöpartiet svarar

Socialdemokraterna svarar

Vänsterpartiet svarar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.355