23948sdkhjf

IRU-kritik mot EU:s syn på bussen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

IRU:s passagerarkommitté beklagar utvecklingen kring kör- och vilotidslagstiftningen inom EU – bussen får inga särskilda regler utan betraktas fortsatt på samma sätt som lastbilen.

Som det ser ut kommer alla skrivningar om särskilda villkor för buss  inom ramen för det gemensamma regelverket för kör- och vilotider i EUs buss- och lastbilstrafik att sluta som ambitiösa förslag. I det slutförslag som nu föreligger för beslut finns inga särskilda regler med eftersom de röstats bort under den långdragna processen. Men först i höst vet vi säkert, då ska den reviderade lagstiftningen enligt plan godkännas i en samlad och slutlig form.

– Hela processen blev en stor besvikelse för oss inom bussbranschen. De låsningar som fanns framförallt mellan de forna öststaterna och väststaterna inom EU rörande godstrafikens villkor lade ett lock på alla andra diskussioner och de konkreta förslag till särskilda regelverk för buss som vi framförde försvann helt i de sista förhandlingsrundorna, säger Jos Sales, ordförande i IRU:s passagerarkommitté vid förbundets halvårsmöte i Geneve den 9-10 maj.

Än finns ett litet utrymme att få in vissa skrivningar i den slutliga lagen, men det är knappast frågan om några större skillnader. EUs transportkommissionär Violeta Bulc har sagt att hon vill arbeta för att EU-kommissionen inom två år gör en särskild utredning kring hur den nya, reviderade lagstiftningen påverkar just bussbranschen.

– Men vi behöver egentligen inte fler utredningar utan de särskilda regler vi pekar på för just busstrafiken om sektorn ska kunna locka fler att resa kollektivt även på resor inom och mellan EUs medlemsländer. Bussen är idag ett klimatsmart alternativ som behöver verlighetsanpassade villkor, inte villkor som utgått från godstrafikens vardag och villkor. Tyvärr tvingas vi inse att vi inte nått fram i denna fråga, trots många möten, skrivelser, seminarier och rapporter i frågan, säger Jos Sales och mötesdeltagarna inom IRUs passagerarkommitté nickade sorgset.

– Det här visar tydligt att vi behöver fler EU-parlamentariker som engagerar sig i busstrafikfrågor och tar en aktiv plats i parlamentets utskott för transport- och turismfrågor. Det är viktigt att nu, inför valet, prata med alla presumtiva parlamentariker och intresserar dem för våra frågor så att de söker sig till vårt område efter valet, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag och vice ordförande i IRUs passagerarkommitté.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

23 dog på oktobervägarna

1

Tågresenärerna: ”Punktlighet, tack!”

Sifo: "Släpp fram bussen!"

Svenskarna vill se bättre framkomlighet för bussen enligt ny SIFO-undersökning.

Nytt avtal för Kagans Buss

Pension för servicefordon

DEBATT: ”Grön skatteväxling för kollektivtrafik”

Nyhetsbrev

Temsas elbussar till Sverige

Arkiv

Bussen kör själv i depån

Masexpressen knyts till Flixbus

Sverigepremiär för CapaCity L

Sverigepremiären för marknadens längsta enkelledbuss, CapaCity L, är nu spikad – Transdev har köpt ett gäng bussar till Göteborg där de börjar rulla i slutet av 2020.

Grönlund omvald i IRU

Anna Grönlund blev omvald som vice ordförande för IRU:s passagerarkommitté.

Fredman avancerar

Volvo lanserar ny dubbeldäckare

Nästa år lanserar Volvo Bussar en ny dubbeldäckare något som det ryktats om länge har nu bekräftats – det handlar om en expressbuss med extra stor kapacitet.

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Dryga böter för Västtrafik

Volvo och Transdev slår elbussrekord

Europas enskilt största elbussaffär är ett faktum. Transdev har beställt 157 helelektriska elbussar till Göteborgs stadstrafik av Volvo Bussar. Affären är i miljardklassen.

Tre bra kvartal för Scania

Scanias nettoomsättning för de nio första månaderna 2019 uppgick till 113,8 miljarder kronor - en ökning med 15 procent jämfört med samma period föregående år.

Fyra år längre och tre miljarder dyrare för Förbifarten

Nu släpper Trafikverket sin nya tidsplan för Förbifart Stockholm.

Scania bantar

Busshjälp till utsatta barn

Tågresandet i Västra Götaland ökar

Rekordaffär mellan Volvo och Transdev

Supersnål buss för skidlandslaget

Scania tar samarbetet med Sveriges längdlandslag till nästa nivå - utöver den tidigare vallalastbilen har landslaget nu även en specialbyggd skidbuss under tävlingssäsong.

Plus

Volvo rycker i Bussligan

Volvo rycker fram flera placeringar i Tunga Bussligan 2019 - men MAN leder fortsatt även om marginalen krymper, det visar Bil Swedens statistik.

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Höstlovstryck för Vy

Tunnelbanan tidigareläggs

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Strand till Nobina

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135