23948sdkhjf

Tåget – snabbare än flyget

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Att en tågresa nästan alltid är billigare än flyget är kanske ingen större nyhet – men en ny KTH-rapport visar att tåget till och med är snabbare än flyget på vissa sträckor.

Snittpriset på en tågresa ligger långt under vad en flygresa kostar. Det visar en färsk rapport från KTH:s Järnvägsgrupp där flyget jämförs med tåget på fyra storstadslinjer. Rapporten visar också att restiden med tåg är likvärdig eller bättre än med flyget på vissa linjer. Dessutom visar statistik från Trafikverket och Flightstats att tåget har en högre punktlighet än inrikesflyget.

KTH-rapporten analyserar utvecklingen av tåg- och flygtrafiken i Sverige under perioden 2010 – 2018. Eftersom tågtrafiken avreglerades år 2010 valdes detta år som utgångspunkt för analysen som omfattar fyra linjer där tåg och flyg konkurrerar: Stockholm-Göteborg; Stockholm-Malmö; Stockholm-Sundsvall; Stockholm-Umeå. Rapporten omfattar alla direkttåg och alla direktflyg på dessa linjer, oavsett operatör.

En vanlig föreställning är att flyget är billigare än tåget. I själva verket är det tvärtom. Rapporten visar också att priset på en tågresa har sänkts under perioden 2010 – 2018, både totalt sett, men även jämfört med vad en flygresa kostar.

– Faktum är att SJ har sänkt snittpriserna konstant sedan 2005 vilket har att göra med rörlig prissättning, konkurrens och ökat resande. Men givetvis kan man hitta enskilda avgångar där flyg är billigare än tåg, men rent generellt är tåget betydligt billigare än flyget på dessa sträckor. Allt fler resenärer köper sina tågbiljetter tidigt, vilket ger ett lägre pris, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.

En annan föreställning är att tåget är långsamt och att flygresan går fortare. När det gäller långa avstånd stämmer det, men KTH:s Järnvägsgrupp har jämfört linjerna där snabbtåg och flyg konkurrerar. På dessa sträckor går tåget lika snabbt, eller något långsammare än flyget när resan mäts från centrum till centrum. Däremot tar flygresan betydligt mer tid från resenären. På tåget kan resenären utnyttja en stor del av restiden för att till exempel arbeta.

– En flygresenär som ska ta sig mellan Stockholm city och Göteborg city kan uppskattningsvis arbeta en dryg halvtimme. Tågresenären kan tvärtom arbeta i princip tre timmar. Flygresenären förlorade med andra ord två och en halvtimme användbar tid, jämfört med tågresenären, säger Tobbe Lundell.

Under perioden 2010 – 2018 har utbudet av både tåg och flyg ökat, men utbudet av tågresor har ökat mer den senaste tioårsperioden. Det gäller särskilt sträckan Stockholm – Göteborg, men även Stockholm – Umeå där satsningen på Botniabanan kapat restiden med flera timmar och sjufaldigat tågutbudet.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

23 dog på oktobervägarna

1

Tågresenärerna: ”Punktlighet, tack!”

Sifo: "Släpp fram bussen!"

Svenskarna vill se bättre framkomlighet för bussen enligt ny SIFO-undersökning.

Nytt avtal för Kagans Buss

Pension för servicefordon

DEBATT: ”Grön skatteväxling för kollektivtrafik”

Nyhetsbrev

Temsas elbussar till Sverige

Arkiv

Bussen kör själv i depån

Masexpressen knyts till Flixbus

Sverigepremiär för CapaCity L

Sverigepremiären för marknadens längsta enkelledbuss, CapaCity L, är nu spikad – Transdev har köpt ett gäng bussar till Göteborg där de börjar rulla i slutet av 2020.

Grönlund omvald i IRU

Anna Grönlund blev omvald som vice ordförande för IRU:s passagerarkommitté.

Fredman avancerar

Volvo lanserar ny dubbeldäckare

Nästa år lanserar Volvo Bussar en ny dubbeldäckare något som det ryktats om länge har nu bekräftats – det handlar om en expressbuss med extra stor kapacitet.

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Dryga böter för Västtrafik

Volvo och Transdev slår elbussrekord

Europas enskilt största elbussaffär är ett faktum. Transdev har beställt 157 helelektriska elbussar till Göteborgs stadstrafik av Volvo Bussar. Affären är i miljardklassen.

Tre bra kvartal för Scania

Scanias nettoomsättning för de nio första månaderna 2019 uppgick till 113,8 miljarder kronor - en ökning med 15 procent jämfört med samma period föregående år.

Fyra år längre och tre miljarder dyrare för Förbifarten

Nu släpper Trafikverket sin nya tidsplan för Förbifart Stockholm.

Scania bantar

Busshjälp till utsatta barn

Tågresandet i Västra Götaland ökar

Rekordaffär mellan Volvo och Transdev

Supersnål buss för skidlandslaget

Scania tar samarbetet med Sveriges längdlandslag till nästa nivå - utöver den tidigare vallalastbilen har landslaget nu även en specialbyggd skidbuss under tävlingssäsong.

Plus

Volvo rycker i Bussligan

Volvo rycker fram flera placeringar i Tunga Bussligan 2019 - men MAN leder fortsatt även om marginalen krymper, det visar Bil Swedens statistik.

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Höstlovstryck för Vy

Tunnelbanan tidigareläggs

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Strand till Nobina

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156