23948sdkhjf

Tåget – snabbare än flyget

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Att en tågresa nästan alltid är billigare än flyget är kanske ingen större nyhet – men en ny KTH-rapport visar att tåget till och med är snabbare än flyget på vissa sträckor.

Snittpriset på en tågresa ligger långt under vad en flygresa kostar. Det visar en färsk rapport från KTH:s Järnvägsgrupp där flyget jämförs med tåget på fyra storstadslinjer. Rapporten visar också att restiden med tåg är likvärdig eller bättre än med flyget på vissa linjer. Dessutom visar statistik från Trafikverket och Flightstats att tåget har en högre punktlighet än inrikesflyget.

KTH-rapporten analyserar utvecklingen av tåg- och flygtrafiken i Sverige under perioden 2010 – 2018. Eftersom tågtrafiken avreglerades år 2010 valdes detta år som utgångspunkt för analysen som omfattar fyra linjer där tåg och flyg konkurrerar: Stockholm-Göteborg; Stockholm-Malmö; Stockholm-Sundsvall; Stockholm-Umeå. Rapporten omfattar alla direkttåg och alla direktflyg på dessa linjer, oavsett operatör.

En vanlig föreställning är att flyget är billigare än tåget. I själva verket är det tvärtom. Rapporten visar också att priset på en tågresa har sänkts under perioden 2010 – 2018, både totalt sett, men även jämfört med vad en flygresa kostar.

– Faktum är att SJ har sänkt snittpriserna konstant sedan 2005 vilket har att göra med rörlig prissättning, konkurrens och ökat resande. Men givetvis kan man hitta enskilda avgångar där flyg är billigare än tåg, men rent generellt är tåget betydligt billigare än flyget på dessa sträckor. Allt fler resenärer köper sina tågbiljetter tidigt, vilket ger ett lägre pris, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.

En annan föreställning är att tåget är långsamt och att flygresan går fortare. När det gäller långa avstånd stämmer det, men KTH:s Järnvägsgrupp har jämfört linjerna där snabbtåg och flyg konkurrerar. På dessa sträckor går tåget lika snabbt, eller något långsammare än flyget när resan mäts från centrum till centrum. Däremot tar flygresan betydligt mer tid från resenären. På tåget kan resenären utnyttja en stor del av restiden för att till exempel arbeta.

– En flygresenär som ska ta sig mellan Stockholm city och Göteborg city kan uppskattningsvis arbeta en dryg halvtimme. Tågresenären kan tvärtom arbeta i princip tre timmar. Flygresenären förlorade med andra ord två och en halvtimme användbar tid, jämfört med tågresenären, säger Tobbe Lundell.

Under perioden 2010 – 2018 har utbudet av både tåg och flyg ökat, men utbudet av tågresor har ökat mer den senaste tioårsperioden. Det gäller särskilt sträckan Stockholm – Göteborg, men även Stockholm – Umeå där satsningen på Botniabanan kapat restiden med flera timmar och sjufaldigat tågutbudet.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Thorling vd för ISS Sverige

ISS vann Västtrafiks kontroller

Det blir ISS som tar över driften av Västtrafiks biljettkontroll, i alla fall har de vunnit första ronden – det nya avtalet innebär en kraftig utökning av biljettkontrollen

Plus

Gunnar Schön: "Nyfiken på fler företagsköp"

Sommarens skräll i bussbranschen är utan jämförelse att Transdev tar över A Björks AB - Konkurrensverket gav grönt ljus till affären som parterna formellt avslutade den 3 september och enligt vd Gunnar Schön kan det mycket väl bli fler företagsköp framöver.

Inga självkörande bussar i Borås

Ett år till för Samtrans

Arriva Group nära försäljning

Uppgifter i internationell press gör gällande att Deutsche Bahn säljer Arriva Group – prislappen visar ett mångmiljardbelopp.

Nyhetsbrev

Plus

Många utmaningar för Transdev

Gunnar Schön har varit vd för Transdev sedan 2012 och har dessförinnan en lång bakgrund inom kollektivtrafikbranschen. Han kom till Transdev Sverige efter åtta års utlandstjänst i Frankrike, Tyskland och i Östeuropa.

Arkiv

Regnbågsbussar i Skövde

För att ta ställning för alla människors lika värde, mångfald och tolerans flaggar Västtrafik och Nobina stadsbussarna med regnbågsflaggan under Skövde Pridefestival.

MTR till Fossilfritt Sverige

”Satsa mer på elbussar!”

Sveriges Bussföretag gillar att elbusspremien utökas i årets budget – men konstaterar samtidigt att detta inte är tillräckligt i rådande läge.

Budgeten delvis bra enligt Bil Sweden

Budgeten: ”De stora greppen saknas”

Ska transportsektorn nå ökad hållbarhet krävs större krafttag i den svenska budgeten – dessvärre saknas dessa enligt Transportföretagen som synat budgeten i sömmarna. 

Färre dog i augustitrafiken

Flixbus kör klimatstrejkare

Under två dagar kommer klimatstrejker i Greta Thunbergs anda att genomföras i 29 länder – Flixbus kommer att köra alla som vill delta till de platser där klimatstrejkerna ska genomföras.

Fler Coradia till Danmark

Tågresandet fortsätter öka

Tågresandet fortsätter att öka i Sverige, det gäller såväl antalet resor samt den totala sträcka som resenärerna färdats med järnväg - flera faktorer har bidragit till den positiva utvecklingen.

Fem vann upphandling i Skåne

Silbersky vd för SJ Norge

Rekord i kundnöjdhet

Fler än nio av tio Transdevs resenärer är nöjda – det visar företagets egen kundnöjdhetsmätning som genomfördes under våren i år.

Sjungande bussförare hyllas

Hopp om smidigare regelverk

Nytt bakslag för Hybricon

Bauer vann Bussförar-SM 2019

Denny Bauer är svensk mästare i att köra buss – det stod klart sedan Bussförar-SM 2019 avgjordes på eftermiddagen 9 september.

Tuff konkurrens på Bussförar-SM

Konkurrensen i Bussförar-SM var vara hårdare än någonsin - här är det Robert Johansson, Björks Buss som kämpar i tävlingsmomentet katastrofövning.

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Raukas vice vd i SJ

Lindahl till Infranord

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.173