23948sdkhjf

Busskuren som renar luften

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu kommer en helt ny slags busskur som sägs kunna rena luften – de som väntar på bussen ska slippa det mesta av avgaser och farliga partiklar, lovar tillverkaren.

En busskur som renar luften för dem som väntar på bussen introduceras nu av Team Tejbrant som sedan tidigare säljer flera typer av busskurer. Nu kommer alltså en kur som ska skydda resenärerna från skadliga partiklar som kommer att säljas under varumärket Clean Shelter. Är det verkligen nödvändigt? Svaret är för det mesta ja!

Sverige har god luftkvalitet jämfört med många andra länder, ändå finns det områden som har förhållandevis höga halter av luftföroreningar. Svenska Miljöinstitutet, IVL, har beräknat att samhällskostnaderna för höga halter av partiklar uppgår till 26 miljarder per år i Sverige.

Framförallt är det barn och äldre som lider av luftföroreningarna i städerna. Att vänta på bussen vid gator med bilköer och mycket trafik är ett typiskt vardagsinslag där stadsbor andas in avgaser med farliga partiklar. Enligt en rapport från Östra Sveriges Luftvårdsförbund (2018) dör uppåt 1 000 personer i Stockholms län i förtid varje år på grund av luftföroreningar. Den främsta orsaken är utsläppen från dieselbilar.

De mest uppenbara problemen med luftkvaliteten i Sverige är att halterna av stora partiklar, PM10, och kvävedioxid, NO2, är för höga för att negativa effekter på hälsan ska kunna undvikas. Under 2018 blev det bakslag för regeringens mål att minska utsläppen av växthusgaser från trafiken med 70 procent till år 2030. I stället ökade utsläppen på grund ökad lastbilstrafik och på grund av att personbilar släppte ut mer CO2 per enhet, enligt statistik från Trafikverket.

– Jag tror de flesta kommer att uppskatta väderskydd med luftrenare, det blir helt enkelt trevligare och mer bekvämt att vänta på bussen. Jag hoppas det finns ett stort intresse för busskurer med luftrenare för tyvärr så är behovet stort utifrån hur luftkvaliteten ser ut i många städer både i Sverige och internationellt, säger Per Saveborn, styrelseordförande Team Tejbrant.

– Vi har bidragit till att skapa ett filtersystem som tar bort majoriteten av farliga partiklar i väderskydden från Team Tejbrant. Genom Clean Shelter angriper vi luftföroreningarna i städerna på ett nytt sätt som kan få positiva hälsoeffekter för de som dagligen nyttjar kollektivtrafiken, säger Anders Hedström, I A Q Expert och Global IAQ Manager på Camfil som ligger bakom filtertekniken.

Hur i all världen ska en busskur kunna skydda resenärerna som står där mot oönskade partiklar, den är ju öppen?

Det fungerar på så sätt att förorenad luft sugs in i taket på Clean Shelter-kuren genom för-filter i varje gavel för att renas ytterligare genom Camfils senaste luftrenare. Den upp till 85 procent renade luften blåser sedan in i skyddet genom öppningar i undertaket. För att skyddet ska vara tryggt att vistas i har öppningar med luftridå som spärr mot luften utanför, istället för fysiska dörrar. Luftrenarna arbetar med en låg ljudnivå och väntande passagerare kommer inte att uppleva något nämnvärt luftdrag. Allt enligt teknikens tillverkare.

FAKTA/Luftföroreningar och Clean Shelter-tekniken

Människan andas upp till 15 kg luft varje dag, så luftkvaliteten påverkar hälsan i allra högsta grad. Storleken på dieselpartiklar är reducerad till <0,3 µm för att öka prestandan och minska bränsleförbrukningen. Partiklar i avgaser från dieselbilar kan alltså vara <0,1 µm och går rakt in i vårt blodomlopp. Partiklar i avgaser från moderna dieselbilar är mindre och farligare än partiklar från gamla dieselmotorer.

Luftrening: Max 2100m3/h per Clean Shelter.

Effektförbrukning: Max 450W

Uppskattad livslängd för filter: cirka 6 månader.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Cabonline skriver ner

Arkiv

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Elsparkcykeln – värre än dieselbussen

De allt populärare elsparkcyklarna får kritik av forskare i USA – cyklarna uppges totalt generera mer utsläpp än en vanlig dieselbuss.

Grönlund kommenterar von der Leyen

Miljöfrågor är i fokus för EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen som riktat lansen mot transportsektorn – Sveriges Bussföretags Anna Grönlund kommenterar.

Scania klimatstrejkar

Plus

Tyska bussar toppar Tunga Bussligan

Juli blev ännu en framgångsmånad för de tunga bussarna över 10 ton - allra bäst under juli gick det för tre tyska fabrikat, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussarna fortsätter öka

Karlstad – bäst på kollektivtrafik

Värmländska Karlstad har Sveriges bästa kollektivtrafik, detta enligt Projektengagemangs Samhällsbarometer – som även hänger ut de städer som är sämst.

Paypal för Circ

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12