23948sdkhjf

SJ ska köra Öresundståg

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Öresundståg kör en tämligen omfattande tågtrafik som omfattar både södra Sverige och Köpenhamnsområdet upp till Helsingör. Och nu har alla de regionala trafikhuvudmännen som äger Öresundståg beslutat att ge SJ uppdraget att köra och underhålla Öresundstågen från december 2020 och åtta år framåt. Öresundstågen trafikerar Köpenhamn och Helsingör från Göteborg, Kalmar och Karlskrona via Malmö.

SJ tilldelas avtalet efter en omfattande utvärderingsprocess som har visat att de har det mest fördelaktiga avtalet när pris och kvalitet vägts samman. Avtalet är ett incitamentsavtal som driver mot en högre kvalitet i kundbemötandet för hela reseupplevelsen. Värdet på Öresundstågsavtalet är 750 - 850 miljoner kronor per år och totalt 6,0-6,8 miljarder kronor för hela kontraktsperioden.

Öresundstågupphandlingen är strategiskt mycket viktig i en snabbt växande region som rent geografiskt är Sveriges brygga ut mot övriga Europa. Systemet består av tre olika linjer från Göteborg, Kalmar och Karlskrona som går till Köpenhamn och Helsingör via Malmö. Ett 50 tal stationer trafikeras av 111 tågfordon av typen X31. I trafikområdet bor cirka 5 miljoner invånare.

Vi har velat utveckla ett antal parametrar såsom bättre ersättningstrafik, bättre omhändertagande på tåg och perronger vid störning, ökad bemanning och service på tågen, bättre hittegodshantering och högre kvalitet i fordonsunderhåll och sittplatskapacitet. SJ AB har visat stor lyhördhet för våra höga ambitioner i SJ AB gedigna och genomarbetade leveranslösning, säger Håkan Henmyr, projektchef för upphandlingen, Skånetrafiken.

– Att vi fått förtroende att driva och utveckla Öresundståg är fantastiskt. Vår målsättning är att bedriva en kollektivtrafik som får ökad attraktionskraft och bidrar till tillväxt och ökad livskvalitet i Södra Sverige, säger Crister Fritzson, vd SJ AB.

Region Skåne bygger en ny underhållsdepå i Hässleholm som står klar 2020. När det nya trafikavtalet tas i drift ingår även ett helhetsåtagande där SJ AB har ansvar även för tågunderhållet.

– Förutom bättre förutsättningar i den nybyggda depån har SJ AB större möjligheter att som en del i trafikåtagandet, optimera underhållet. Det kommer sammantaget att innebära en mycket större effektivitet och kvalitet och på så sätt gynna resenärerna, säger Håkan Henmyr.

Öresundstågstrafiken är en sedan många år en etablerad regionaltrafik i södra Sverige. Med en ny underhållsdepå i Hässleholm och ett helhetsåtagande där SJ AB ansvar för både trafik och underhåll ger det mycket goda förutsättningar för förbättringar. Trafikavtalet med Danmark som är ett samarbetsavtal som innebär att Skånetrafiken ges ett samlat ansvar som trafikbeställare för Öresundstågstrafiken mellan Malmö och Köpenhamn, är ytterligare en förbättring för Öresundstågstrafiken som blir verklighet från 2023

I det nya trafikavtalet har vi ställt högre krav på såväl kvalitén i tågtrafiken som ersättningstrafiken. SJ AB får ett helhetsåtagande för trafik och underhåll och därmed finns det bättre förutsättningar än tidigare att bedriva en attraktiv tågtrafik, säger Peter Christensen (L) ordförande, kollektivtrafiknämnden, Region Blekinge.

Avtalet omfattar åtta år med option om ytterligare förlängning på två år, och träder i kraft i samband med tidtabellskiftet i december 2020. Avtalet omfattar i huvudsak driften av Öresundstågstrafiken, inklusive bemanning ombord med lokförare och tågvärdar, driftledning och planering av trafiken, störningshantering samt akut ersättningstrafik, allt underhåll av tågen, övriga servicetjänster som hittegodshantering och servering ombord.

– Att köra och underhålla Öresundståg ställer höga krav på oss. SJs målsättning är att bedriva en så attraktiv trafik att befintliga och nya resenärer väljer Öresundståg för sina resor i södra Sverige, säger Crister Fritzson.

Drift och underhåll av Öresundståg kommer att organiseras i det nybildade affärsområdet SJ Öresund. Ledning, administration och en för uppdraget dedikerad driftledning placeras i Skåne. SJ Öresund kommer att erbjuda Transdevs personal som arbetet inom nuvarande uppdrag anställning. Åkstationer kommer att finnas i Malmö, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Hässleholm, Kalmar och Karlskrona.

– Upphandlad trafik blir allt viktigare för SJ. Målmedvetet och i många år har SJ utvecklat den upphandlade affären, som är en viktig del av strategin. Det är väldigt kul att SJ, på det här sättet, får vara med och utveckla Öresundsregionen, säger Crister Fritzson.

Fotnot. Avtalet tecknas först när tiden för avtalsspärr löpt ut.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tunnelbanan ska bli tryggare

Stockholms tunnelbana har haft problem med våld och otrygghet - nu vill politikerna åstadkomma en förbättring genom en rad nya okonventionella åtgärder.

Skåneflygplats tappar flygbussförbindelse

Ännu en skånsk stad blir elektrisk

De vann i Kristianstad

9 december blev det klart - en ny aktör tar över stadstrafiken i Kristianstad medan en annan förlorar trafiken.

Förarlöst i Linköping

Tunnelbane-vd byter spår

Nyhetsbrev

Kris för bussbolag i Roslagen

Arkiv

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Först i Norden

Tävlingen framtidens transportlösning avgjord

Förseningar kostar miljarder

Nya tungviktare till Samtrafikens styrelse

Drivmedlesskatt får kritik

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Eleverna visar hållbara transportlösningar

Plus

Fem snabba fågor…

Plus

Tåg - snabbare och bättre

Alstom är en av Europas ledande tillverkare av järnvägssystem, allt från spårvagnar och superhöghastighetståg och det som finns där emellan. Sverige är redan storkund men företaget hoppas på fler affärer framöver.

55 555:e Citaron

Mercedes-Benz har levererat den 55 555:e stadsbussen Citaro till svensk storkund.

Plus

Tog klivet till järnvägen

Efter sex år som chef på Klarna gick Alexandra Strömberg över till järnvägen – hon är operativ chef på Arlanda Express, ett uppdrag helt i linje med hennes intressen för hållbara resor i en tid då klimatfrågorna väger allt tyngre.

Ticketer köper Fara

Nytt larm: Svarttaxi på Facebook!

Plus

Tuff finalstrid i Tunga Bussligan

Med en månad kvar av Tunga Bussligan 2019 tätnar finalstriden med en viktig omkörning.

Svår bussolycka i Sollentuna

Høven vd i SJ Norge

4

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Fredman avancerar

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania bantar

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139