23948sdkhjf

Elbrist hotar i Stockholm

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Kollektivtrafiken i Region Stockholm kommer att kräva mycket mer el till tunnelbanan och kommande elbussar – det befintliga elnätet klarar inte detta enligt Moderaterna.

Stockholm växer vilket innebär ett ökat effektuttag från elnätet. Förutom befolkningstillväxten finns även intresse för datacenter med stora effektuttag som vill bygga i regionen. Tillgång till el är en förutsättning för ett modernt land som Sverige. Att det ens finns en diskussion om tillgång till el för våra samhällsfunktioner, företag och hushåll år 2019 är ett misslyckande för den här regeringen. Problemet är inte nytt, Sverige har inte fått Europas äldsta stamnät över en natt. Nu krävs det en central person för att snabbt få rätt åtgärder på plats.

Sverige har inte stått inför en så här svår elkris sedan Energikommissionen tillsattes 2015. Vi kan inte acceptera en situation där medborgares välfärd och regionens tillväxt hotas på grund av regeringens oförmåga att ta tag i en svår fråga. Frågan är inte ny, vi har inte fått ett av Europas äldsta stamnät över en natt. I värsta fall kan Stockholm och Sverige hamna i en situation där hushåll och företag kopplas bort från elnätet. En tanke som tidigare varit otänkbar i ett modernt och välutvecklat land som Sverige, säger Finansregionrådet Irene Svenonius (M).

Nu slår Ellevio larm i ett internt dokument om att 11 nya tunnelbanestationer som planeras mellan Nacka, Barkarby och Arenastaden riskerar att inte kunna driftsättas på grund av effektbristen. Därtill hotas infrastruktursatsningar i form av Förbifart Stockholm och flera hamnar med stor vikt för näringslivet i regionen.

Vi måste slå vakt om regionens tillväxt och välfärd. Det är våra invånare och företag som kommer drabbas av elbristen. Ellevio varnar för hot mot hela tunnelbaneutbyggnaden, som ju dessutom förutsätter sammantaget 200 000 nya bostäder. Jag är djupt oroad. Kommer det att finnas elförsörjning för nya bostadsområden, kollektivtrafik och andra investeringar? Vi kräver därför att regeringens tillsätter en statlig förhandlingsperson med särskilt ansvar för Stockholmsregionens elförsörjning, en person som kan samordna information, lyssna in behov och föra dialog om hur vi – kommuner, regionen, staten och elnätsägarna – tillsammans kan hitta lösningar,säger Irene Svenonius.

Kapacitetsbristen riskerar att slå hårt mot tillväxten då bostadsbyggande, infrastruktursatsningar och företagsetableringar äventyras. Företag riskerar att etablera sig i någon annan del av landet eller till och med utanför Sverige med förlorade arbetstillfällen och tillväxt som följd.

Jag vill att förhandlingspersonen tittar på vad som kan göras här och nu för att avhjälpa den akuta krisen. Då måste alla frågor ligga på bordet. Allt från skatter och långa handläggningstider till att undanröja hinder för ökad efterfrågeflexibilitet, säger Irene Svenonius.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138