23948sdkhjf

Elbrist hotar i Stockholm

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Kollektivtrafiken i Region Stockholm kommer att kräva mycket mer el till tunnelbanan och kommande elbussar – det befintliga elnätet klarar inte detta enligt Moderaterna.

Stockholm växer vilket innebär ett ökat effektuttag från elnätet. Förutom befolkningstillväxten finns även intresse för datacenter med stora effektuttag som vill bygga i regionen. Tillgång till el är en förutsättning för ett modernt land som Sverige. Att det ens finns en diskussion om tillgång till el för våra samhällsfunktioner, företag och hushåll år 2019 är ett misslyckande för den här regeringen. Problemet är inte nytt, Sverige har inte fått Europas äldsta stamnät över en natt. Nu krävs det en central person för att snabbt få rätt åtgärder på plats.

Sverige har inte stått inför en så här svår elkris sedan Energikommissionen tillsattes 2015. Vi kan inte acceptera en situation där medborgares välfärd och regionens tillväxt hotas på grund av regeringens oförmåga att ta tag i en svår fråga. Frågan är inte ny, vi har inte fått ett av Europas äldsta stamnät över en natt. I värsta fall kan Stockholm och Sverige hamna i en situation där hushåll och företag kopplas bort från elnätet. En tanke som tidigare varit otänkbar i ett modernt och välutvecklat land som Sverige, säger Finansregionrådet Irene Svenonius (M).

Nu slår Ellevio larm i ett internt dokument om att 11 nya tunnelbanestationer som planeras mellan Nacka, Barkarby och Arenastaden riskerar att inte kunna driftsättas på grund av effektbristen. Därtill hotas infrastruktursatsningar i form av Förbifart Stockholm och flera hamnar med stor vikt för näringslivet i regionen.

Vi måste slå vakt om regionens tillväxt och välfärd. Det är våra invånare och företag som kommer drabbas av elbristen. Ellevio varnar för hot mot hela tunnelbaneutbyggnaden, som ju dessutom förutsätter sammantaget 200 000 nya bostäder. Jag är djupt oroad. Kommer det att finnas elförsörjning för nya bostadsområden, kollektivtrafik och andra investeringar? Vi kräver därför att regeringens tillsätter en statlig förhandlingsperson med särskilt ansvar för Stockholmsregionens elförsörjning, en person som kan samordna information, lyssna in behov och föra dialog om hur vi – kommuner, regionen, staten och elnätsägarna – tillsammans kan hitta lösningar,säger Irene Svenonius.

Kapacitetsbristen riskerar att slå hårt mot tillväxten då bostadsbyggande, infrastruktursatsningar och företagsetableringar äventyras. Företag riskerar att etablera sig i någon annan del av landet eller till och med utanför Sverige med förlorade arbetstillfällen och tillväxt som följd.

Jag vill att förhandlingspersonen tittar på vad som kan göras här och nu för att avhjälpa den akuta krisen. Då måste alla frågor ligga på bordet. Allt från skatter och långa handläggningstider till att undanröja hinder för ökad efterfrågeflexibilitet, säger Irene Svenonius.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Roslagsbanan tidigareläggs

Ännu ett stort kollektivtrafikprojekt i Storstockholm tidigareläggs – den här gången gäller det Roslagsbanans förlängning till T-Centralen.

Ny generation från Scania

17 oktober presenterade Scania sin nya generation bussar för stads- och förortstrafik - bussarna som visas på Busworld i Bryssel bjuder på flera nyttiga nyheter.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Mohlins växer med uppköp

Ingen överprövning för Hybricon

Sista hoppet för Hybricon angående upphandlingen av elbussar till Skellefteåbuss har grusats - detta sedan Kammarrätten avvisat elbusstillverkarens begäran.

19 dog i septembertrafiken

Nyhetsbrev

1

Västtrafik hånar elbilshysterin

De första elektriska spårvagnarna rullade ut på Göteborgs gator i början av 1900-talet – nu gör Västtrafik narr av dagens elbilsreklam.

Arkiv

Resenärerna gillar fossilfritt

Folkets röst tycks har nått fram till maktens korridorer när det gäller drivmedel för bussar – kraven på fossilfritt vid kommunala trafikupphandlingar

Skellfteå buss ökar med ny vd

Det nya kollektivtrafiksystemet i Skellefteå drog på sig en hel del kritik när det infördes – men resandet ökar och företaget har fått en ny tillförordnad vd.

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Kamil Koç går ihop med Flixbus

Nu är det klart – den turkiska expressbussgiganten Kamil Koç ansluter sig till Flixbus.

Höstlovstryck för Vy

Tunnelbanan tidigareläggs

Fler Pågatåg i tid

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i år med 95 procent av tågen i tid – bästa månaden hittills under 2019.

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Flexbuss vann i Jönköping

Två köpare slåss om Arriva Group

Två riskkapitalbolag är kvar i den slutliga budgivningen på Arriva Group som ägaren Deutsche Bahn nu säljer – därmed kan affären vara klar mycket snart.

Västtrafik mot elbusstäten

Nu rullar de första 30 nya helelektriska Volvo-bussarna i Göteborgs stadstrafik – ännu ett steg för att göra Västtrafik störst i landet på elbussar.

Spårvägsbygge tidigareläggs

Spårväg syd i södra Storstockholm tidigareläggs med fyra år – byggstart redan nästa år, det har politikerna beslutat.

Biodrivmedel på IRU-menyn

Biodrivmedel fanns på agendan när IRU bjöd in EU-parlamentariker på middag 1 oktober – branschen förde fram sina förslag i form av en trerätters middagsmeny.

Mobilen kartlägger resevanor

Nytt signalsystem i Wuppertal

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

Premiär i Mellanskärgården

Strand till Nobina

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Nya bussmiljönärer!

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122