23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Tre tåg till Östgötatrafiken

Alstom levererar ytterligare tre tåg till Östgötatrafiken som sedan tidigare har 15 tåg – det blir de sista som byggs av modellen Coradia Nordic.

Alstom har nu levererat ytterligare tre Coradia Nordic-tåg till Östgötatrafiken utöver deras nuvarande flotta på 15 tåg. Tågen är byggda vid Alstoms produktionsanläggning i Salzgitter i Tyskland. Tågen är de sista av denna Coradia Nordic modell som byggs och totalt rullar 280 av dessa tåg i Sverige.

De Coradia Nordic X61 tåg som nu levereras till Östgötatrafiken går i trafik direkt. De består av fyra vagnar, är 74 meter långa, har en kapacitet för upp till 510 passagerare och kommer att köras med en maximal hastighet på 160 km/h. Coradia-tågen är moduluppbyggda och tillverkaren har även ansträngt sig för att göra tåget mer hållbart: 98 procent av tågets material är återvinningsbart.

De tre tåg som nu rullat in till Östgötatrafiken är den sista leveransen av den nuvarande modellen av Coradia Nordic-fordon i Sverige. Sammantaget har 280 Coradia Nordic sålts i Sverige: 18 till Östgötatrafiken, 129 till SLL i Stockholm, 12 till Norrtåg, 99 till Skånetrafiken och 22 till Västtrafik.

– Jag är väldigt stolt över att vi ännu en gång framgångsrikt har levererat säkra, pålitliga och moderna tåg. Våra Coradia Nordic rullar i hela landet och de uppskattas mycket av passagerarna för komforten också, säger Björn Asplund, vd för Alstom i Sverige.

Fotnot. Totalt har mer än 3000 regionaltåg sålts i Europa, och de används för närvarande i Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Portugal, Spanien, Sverige och Storbritannien.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109