23948sdkhjf

Flixbus ökar i USA

Uppstickaraktören Flixbus gör debut på USA:s östkust efter att först etablerat sig i Kalifornien – sedan 30 maj kör bolaget expressbusslinjer med New York som nav.

Flixbus har startat nya turer till och från New York, Washington, D.C., Baltimore och Richmond upp till 11 gånger om dagen. Sedan 30 maj har de limegröna bussarna rullat på Manhattan, vilket är exakt ett år efter att FlixBus startade i USA med resor i Kalifornien som i dagsläget sträcker sig till nio andra amerikanska delstater.

Efter att ha förnyat den europeiska mobilitetsmarknaden har vi lanserat bussresor i USA med stora ambitioner. Vi ville ändra på hur folk ser på bussresor och få dem att lämna sina bilar hemma - vilket vi gjort, säger Pierre Gourdain, vd för FlixBus USA. Han fortsätter:

Nu tar vi saken till nästa nivå: Östkusten nästa! Det är otroligt spännande att se att världens största bussvarumärke lanseras i kanske världens häftigaste stad!

FlixBus interna enkätundersökning visar att nästan 65 procent av samtliga FlixBus passagerare som för första gången åkt med företaget, aldrig tidigare har färdats med en långdistansbuss – vilket tyder på att FlixBus bidrar till att skapa en ny marknad inom den amerikanska reseindustrin.

Om vi bara tar marknadsandelar från Greyhound kommer vi inte att lyckas i USA, säger Pierre Gourdain.

Vi vill visa hur ineffektivt det blir att använda bilen för långdistansresor nu när bensin- och parkeringspriser är höga, det bildas mycket köer i trafiken och billeasing präglas av dyra extramil. Bussen är ett smidigt och bekvämt alternativ som möjliggör för folk att arbeta, koppla av eller sova medan de reser och dessutom spara pengar till sina slutdestinationer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095