23948sdkhjf

MTR Express får rätt mot SJ

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

För ett år sedan anmälde MTR Express statliga SJ till Konkurrensverket – myndigheten ger MTR rätt och har nu riktat en uppmaning till regeringen att bryta SJ:s försäljningsmonopol.

Ett år efter att MTR Express anmälde SJ till Konkurrensverket kommer nu beskedet: Konkurrensverket delar MTR Express uppfattning om att den dominerande ställningen för sj.se är skadlig för en fungerande marknad och uppmanar i en särskild skrivelse regeringen att agera i frågan.

Konkurrensverket konstaterar att de problem som MTR Express har påvisat ”utgör en del av ett större marknadsproblem” och menar att det egentliga problemet är SJ:s starka ställning på tågmarknaden i kombination med dess position som den centrala försäljningskanalen. Konkurrensverket ifrågasätter därför om det utan åtgärder överhuvudtaget kan etableras bokningsplattformar som utgör effektivt konkurrenstryck mot SJ:s onlinekanaler och främjar inträde och/eller expansion på tågmarknaden, ens på längre sikt.

Konkurrensverket menar att konkurrenslagen inte är tillräcklig för att lösa problemen. Skälet till det är att även om MTR Express skulle ges tillträde till sj.se genom åläggande eller via talan i domstol skulle det inte lösa grundproblemet med SJ:s starka ställning. Konkurrensverket anser att ett tillträde till sj.se skulle riskera att cementera nuvarande marknadsstruktur eftersom sj.se är SJ:s varumärkesplattform. Därigenom finns det risk att SJ påverkar konkurrenternas villkor. Det riskerar också att hämma innovation och utveckling av konkurrerande hemsidor/bokningssidor.

Konkurrensverket förordar en förhandsreglering av biljettförsäljningen. Ett alternativ kan vara att skapa en konkurrensneutral bokningssajt med större resurser än Resrobot. Konkurrensverket ifrågasätter också om SJ då skulle få fortsätta sälja andra operatörers biljetter. Ett annat alternativ, menar Konkurrensverket, kan vara att alla operatörer åläggs skyldighet att sälja alla andras biljetter och göra sina egna biljetter tillgängliga i andras kanaler. Det är således dessa lösningar Konkurrensverket önskar att regeringen agerar på.

– Det är naturligtvis mycket positivt att Konkurrensverket, som är experter på området, inte bara delar vår uppfattning utan även konstaterar att problemet med SJ:s dominerande ställning är större än enbart frågan om MTR Express tillgång till sj.se. Att Konkurrensverket riktar en direkt skrivelse till regeringen är mycket ovanligt. Vi ser fram emot att Infrastrukturminister Tomas Eneroth gör verkstad av det löfte som hans partikamrat, Näringsminister Mikael Damberg, uttalat i riksdagen om att följa den riktning som Konkurrensverket pekar ut, säger Mats Johannesson, vd MTR Express.

Hur SJ ställer sig till saken kommer rt-forum att rapportera så fort redaktionen får ta del av deras uppfattning.

FAKTA/Konflikten mellan MTR Express och SJ

MTR Express lämnade i april 2018 in ett klagomål till Konkurrensverket kopplat till SJ:s dominerande ställning och det sätt som det statliga tågbolaget snedvrider konkurrensen. Sedan trafikstarten 2015 har MTR Express varit det enda bolag som inte har tillåtits att sälja biljetter i den marknadsdominerande kanalen sj.se. Sj.se har byggt upp sin kännedom och marknadsposition i skydd av monopol och den starka ställningen har cementerats då SJ släppt in alla andra aktörer för försäljning.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

19 dog i septembertrafiken

1

Västtrafik hånar elbilshysterin

De första elektriska spårvagnarna rullade ut på Göteborgs gator i början av 1900-talet – nu gör Västtrafik narr av dagens elbilsreklam.

Resenärerna gillar fossilfritt

Folkets röst tycks har nått fram till maktens korridorer när det gäller drivmedel för bussar – kraven på fossilfritt vid kommunala trafikupphandlingar

Skellfteå buss ökar med ny vd

Det nya kollektivtrafiksystemet i Skellefteå drog på sig en hel del kritik när det infördes – men resandet ökar och företaget har fått en ny tillförordnad vd.

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Kamil Koç går ihop med Flixbus

Nu är det klart – den turkiska expressbussgiganten Kamil Koç ansluter sig till Flixbus.

Nyhetsbrev

Höstlovstryck för Vy

Arkiv

Tunnelbanan tidigareläggs

Fler Pågatåg i tid

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i år med 95 procent av tågen i tid – bästa månaden hittills under 2019.

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Flexbuss vann i Jönköping

Två köpare slåss om Arriva Group

Två riskkapitalbolag är kvar i den slutliga budgivningen på Arriva Group som ägaren Deutsche Bahn nu säljer – därmed kan affären vara klar mycket snart.

Västtrafik mot elbusstäten

Nu rullar de första 30 nya helelektriska Volvo-bussarna i Göteborgs stadstrafik – ännu ett steg för att göra Västtrafik störst i landet på elbussar.

Spårvägsbygge tidigareläggs

Spårväg syd i södra Storstockholm tidigareläggs med fyra år – byggstart redan nästa år, det har politikerna beslutat.

Biodrivmedel på IRU-menyn

Biodrivmedel fanns på agendan när IRU bjöd in EU-parlamentariker på middag 1 oktober – branschen förde fram sina förslag i form av en trerätters middagsmeny.

Mobilen kartlägger resevanor

Nytt signalsystem i Wuppertal

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

Premiär i Mellanskärgården

Plus

MAN kvar i toppen

Trots noll nya bussar i september ligger MAN kvar i toppen av Tunga Bussligan 2019 - men det händer saker bakom täten, det framgår av Bil Swedens senaste statistik.

Strand till Nobina

Svag september för bussarna

SJ lovar: ”Många tåg till kontinenten”

10 000 fler platser och bättre anslutningar till kontinenten 2020 – det lovar SJ i sin tågplan för kommande år, här redovisas hur det är tänkt att fungera.

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Nya bussmiljönärer!

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.2