23948sdkhjf

MTR Express får rätt mot SJ

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

För ett år sedan anmälde MTR Express statliga SJ till Konkurrensverket – myndigheten ger MTR rätt och har nu riktat en uppmaning till regeringen att bryta SJ:s försäljningsmonopol.

Ett år efter att MTR Express anmälde SJ till Konkurrensverket kommer nu beskedet: Konkurrensverket delar MTR Express uppfattning om att den dominerande ställningen för sj.se är skadlig för en fungerande marknad och uppmanar i en särskild skrivelse regeringen att agera i frågan.

Konkurrensverket konstaterar att de problem som MTR Express har påvisat ”utgör en del av ett större marknadsproblem” och menar att det egentliga problemet är SJ:s starka ställning på tågmarknaden i kombination med dess position som den centrala försäljningskanalen. Konkurrensverket ifrågasätter därför om det utan åtgärder överhuvudtaget kan etableras bokningsplattformar som utgör effektivt konkurrenstryck mot SJ:s onlinekanaler och främjar inträde och/eller expansion på tågmarknaden, ens på längre sikt.

Konkurrensverket menar att konkurrenslagen inte är tillräcklig för att lösa problemen. Skälet till det är att även om MTR Express skulle ges tillträde till sj.se genom åläggande eller via talan i domstol skulle det inte lösa grundproblemet med SJ:s starka ställning. Konkurrensverket anser att ett tillträde till sj.se skulle riskera att cementera nuvarande marknadsstruktur eftersom sj.se är SJ:s varumärkesplattform. Därigenom finns det risk att SJ påverkar konkurrenternas villkor. Det riskerar också att hämma innovation och utveckling av konkurrerande hemsidor/bokningssidor.

Konkurrensverket förordar en förhandsreglering av biljettförsäljningen. Ett alternativ kan vara att skapa en konkurrensneutral bokningssajt med större resurser än Resrobot. Konkurrensverket ifrågasätter också om SJ då skulle få fortsätta sälja andra operatörers biljetter. Ett annat alternativ, menar Konkurrensverket, kan vara att alla operatörer åläggs skyldighet att sälja alla andras biljetter och göra sina egna biljetter tillgängliga i andras kanaler. Det är således dessa lösningar Konkurrensverket önskar att regeringen agerar på.

– Det är naturligtvis mycket positivt att Konkurrensverket, som är experter på området, inte bara delar vår uppfattning utan även konstaterar att problemet med SJ:s dominerande ställning är större än enbart frågan om MTR Express tillgång till sj.se. Att Konkurrensverket riktar en direkt skrivelse till regeringen är mycket ovanligt. Vi ser fram emot att Infrastrukturminister Tomas Eneroth gör verkstad av det löfte som hans partikamrat, Näringsminister Mikael Damberg, uttalat i riksdagen om att följa den riktning som Konkurrensverket pekar ut, säger Mats Johannesson, vd MTR Express.

Hur SJ ställer sig till saken kommer rt-forum att rapportera så fort redaktionen får ta del av deras uppfattning.

FAKTA/Konflikten mellan MTR Express och SJ

MTR Express lämnade i april 2018 in ett klagomål till Konkurrensverket kopplat till SJ:s dominerande ställning och det sätt som det statliga tågbolaget snedvrider konkurrensen. Sedan trafikstarten 2015 har MTR Express varit det enda bolag som inte har tillåtits att sälja biljetter i den marknadsdominerande kanalen sj.se. Sj.se har byggt upp sin kännedom och marknadsposition i skydd av monopol och den starka ställningen har cementerats då SJ släppt in alla andra aktörer för försäljning.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14