23948sdkhjf

Rekordhög ökning av elbussar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Under maj månad registrerades 20 nya elbussar som ska rulla ut i svenska städer – en rekordökning enligt intresseorganisationen Power Circle som synar alla laddbara fordon.

Den nu uppmätta nyregistreringen av elbussar visar den största ökningen edan Power Circle började följa utvecklingen av laddbara fordon i Sverige. Eftersom elbussar sedan trådbussarna avskaffades generellt för drygt 40 år sedan varit försumbart ända in i nutid är det sannolikt att den nu uppmätta rekordsiffran är den största ökningen under hela 2000-talet.

Annars är det främst eldrivna personbilar som Power Circle är fokuserade på och där har man kunnat glädja sig åt en långsam men säker ökning under senaste året. Exempelvis noteras 2 215 laddbara personbilar under maj i år vilket är 54 procent fler än under maj 2018. Fler elbilar alltså men som bekant så tar elbilarna lika mycket plats som andra bilar och de minskar inte trängseln och köbildningen i de större städerna.

Sverige har ett mål om att minska växthusgasutsläpp från inrikes transporter med 70 procent till år 2030 jämfört med 2010 och elbussar är ett sätt för kollektivtrafikbolagen att dra sitt strå till stacken, noterar Power Circle som nu fått upp ögonen också för elbussar i Sverige. Elbussar finns nu i 18 av Sveriges kommuner och totalt uppgår antal elbussar till 134 stycken. Ett flertal av de 20 nya bussarna ska köra linjetrafik i Umeå och är en del av en satsning på 25 nya elbussar, där resterande kommer att tas i drift i juni.

– Det är kul att se att eldrift tar marknadsandelar även i kollektivtrafiken. Elbussar bidrar både till en renare och tystare stadsmiljö och upplevs ofta som behagligare både för chaufförer och passagerare, säger Johanna Barr, sakkunnig på Power Circle och ansvarig för elbilsstatistiken.

Man skulle kunna tillägga att elbussar är hett bland alla kollektivtrafikens aktörer och fordonstillverkare sedan många år. Fler städer kommer att införa elbussar i sin stadstrafik under de närmaste åren. Därför är det också bra att Power Circle nu lyfter elbussar och rt-forum hoppas att organisationen fortsätter att granska nyregistrering av elbussar trots att fordonsslaget buss är det minsta av alla när det kommer till just månatlig nyregistrering.

FAKTA/Power Circle

elkraftsbranschens intresseorganisation som jobbar på bredden med allt som har med eldrift och elförsörjning att göra. På fordonssidan har fokus varit att syna personbilar som är eldrivna eller laddhybrider samt verka för att antalet laddplatser ökar runt om i hela Sverige.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.168