23948sdkhjf

Ny eldriven ledbuss på UITP

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Under UITP Golabal Transport Summit i Stockholm passade Volvo på att visa upp sin nya eldrivna ledbuss – bussen ska vara i serietillverkning till hösten.

Nu utökar Volvo Bussar sitt utbud av elektrifierade bussar med en helt eldriven ledbuss för tyst och avgasfri högkapacitetstrafik – Volvo 7900 Electric Articulated. Därmed har företaget ett komplett program av elektrifierade fordon med hybridbussar, laddhybridbussar och helt eldrivna bussar för olika städers skiftande förutsättningar och behov.

Vid den internationella kollektivtrafikkongressen, UITP Global Transport Summit, som anordnas i Stockholm 9–12 juni, meddelade Volvo Bussar att företaget i höst kommer med en helt eldriven ledbuss, med plats för upp till 150 passagerare. Den nya ledbussen är baserad på de prototyper som sedan juni 2018 går i testtrafik på högfrekventerade busslinje 16 i Göteborg. De båda konceptbussarna har hittills varit i drift i 4 500 timmar och tillrygglagt en sträcka på 62 000 kilometer, med mycket hög tillgänglighet.

Volvo 7900 Electric Articulated i kommersiellt utförande kommer att finnas i två längder, 18 respektive 18,7 meter, och vara utformad för att möta höga krav på kapacitet, komfort och trafikinformation och samtidigt erbjuda ett effektivt passagerarflöde. Batterierna kommer kunna laddas både vid snabbladdningsstationer vid linjens ändstationer och genom nattladdning i depå via CCS. Volvo 7900 Electric Articulated premiärvisas för en bredare publik på Busworld-utställningen i Bryssel i oktober.

Elbussar utgör en hörnpelare i den framtidsbild av morgondagens kollektivtrafik som Volvo Bussars vd, Håkan Agnevall, presenterade på UITP-kongressen.

– Övergången till en mer hållbar kollektivtrafik pågår redan i många städer. Med eldrivna, tysta och avgasfria bussar utrustade med avancerade säkerhetssystem kan vi hjälpa städer världen över att minska avgaser, störande buller, trafikstockningar och trafikolyckor för att bli vad vi kallar Zero Cities. Här blir vår nya ledbuss med hög kapacitet ett mycket viktigt verktyg, sa Håkan Agnevall.

Rt-forum kommer att publicera en intervju med Håkan Agnevall senare i sommar, en version kommer också att finnas i Trafikforum nr 5 som utkommer i slutet av augusti om planerna håller.

FAKTA/Volvos program av elektrifierade bussar

Hybridbussar: Volvo 7900 Hybrid, Volvo 7900 Hybrid Ledbuss, Volvo Hybrid Dubbeldäckare. Upp till 39 procent energieffektivare än motsvarande dieselbuss.

Elhybrider (laddhybrider): Volvo 7900 Electric Hybrid, Volvo Electric Hybrid Dubbeldäckare (B5LHC). Upp till 60 procent energieffektivare än motsvarande dieselbuss.

Elbussar: Volvo 7900 Electric. Upp till 80 procent energieffektivare än motsvarande dieselbuss. Volvo 7900 Electric Articulated (introduceras hösten 2019).

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

19 dog i septembertrafiken

1

Västtrafik hånar elbilshysterin

De första elektriska spårvagnarna rullade ut på Göteborgs gator i början av 1900-talet – nu gör Västtrafik narr av dagens elbilsreklam.

Resenärerna gillar fossilfritt

Folkets röst tycks har nått fram till maktens korridorer när det gäller drivmedel för bussar – kraven på fossilfritt vid kommunala trafikupphandlingar

Skellfteå buss ökar med ny vd

Det nya kollektivtrafiksystemet i Skellefteå drog på sig en hel del kritik när det infördes – men resandet ökar och företaget har fått en ny tillförordnad vd.

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Kamil Koç går ihop med Flixbus

Nu är det klart – den turkiska expressbussgiganten Kamil Koç ansluter sig till Flixbus.

Nyhetsbrev

Höstlovstryck för Vy

Arkiv

Tunnelbanan tidigareläggs

Fler Pågatåg i tid

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i år med 95 procent av tågen i tid – bästa månaden hittills under 2019.

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Flexbuss vann i Jönköping

Två köpare slåss om Arriva Group

Två riskkapitalbolag är kvar i den slutliga budgivningen på Arriva Group som ägaren Deutsche Bahn nu säljer – därmed kan affären vara klar mycket snart.

Västtrafik mot elbusstäten

Nu rullar de första 30 nya helelektriska Volvo-bussarna i Göteborgs stadstrafik – ännu ett steg för att göra Västtrafik störst i landet på elbussar.

Spårvägsbygge tidigareläggs

Spårväg syd i södra Storstockholm tidigareläggs med fyra år – byggstart redan nästa år, det har politikerna beslutat.

Biodrivmedel på IRU-menyn

Biodrivmedel fanns på agendan när IRU bjöd in EU-parlamentariker på middag 1 oktober – branschen förde fram sina förslag i form av en trerätters middagsmeny.

Mobilen kartlägger resevanor

Nytt signalsystem i Wuppertal

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

Premiär i Mellanskärgården

Plus

MAN kvar i toppen

Trots noll nya bussar i september ligger MAN kvar i toppen av Tunga Bussligan 2019 - men det händer saker bakom täten, det framgår av Bil Swedens senaste statistik.

Strand till Nobina

Svag september för bussarna

SJ lovar: ”Många tåg till kontinenten”

10 000 fler platser och bättre anslutningar till kontinenten 2020 – det lovar SJ i sin tågplan för kommande år, här redovisas hur det är tänkt att fungera.

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Nya bussmiljönärer!

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.204