23948sdkhjf

Scania visar framtiden

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Under det stora UITP-mötet i Stockholm passade Scania på att bryta mot sina traditioner – en ännu icke skapad framtidsfarkost visades i tillverkarens utställning.

Under alla år har fordonstillverkaren Scania haft som princip att aldrig visa upp någonting som de ännu inte kan leverera till en kund. Så har det varit med bussar på de stora mässorna genom åren – andra tillverkare har haft prototyper, konceptbussar och annat ännu icke existerande men inte Scania. Förrän nu, för 10 juni visades konceptet NXT, något som inte kommer att bli verklighet på ett bra dag.

Scania har ju alltid bara visat det som ni kan sälja. Vad händer?

– Så har det varit, vi har bara visat vad som går att köpa här och nu, säger Håkan Björk, försäljnings- och marknadschef för bussar och turistbussar.

– Men just det här forumet är perfekt för att skapa debatt och diskussion om vad framtiden kommer att kräva av oss. Och vad det är som är optimalt.

Scanias debattinlägg kan beskrivas som ett autonomt elektriskt fordon med batteripaketet i botten. Dessutom är fordonet mer flexibelt än vad första anblicken ger vid handen: Det kan köra passagerare, eller så kan man växla om till godstransport eller avfallshantering blixtsnabbt.

– Så här har vi verkligen visat hur en tänkbar framtid för våra fordon kan te sig, säger Håkan Björk.

– Och vem vet, det här specialfordonet kanske kan bli verklighet en dag.

Skulle det gå att bygga den redan i dag om ni ville göra det efter att ha fått en beställning?

– Nja, det kanske inte riktigt är så enkelt, men dock skulle jag vilja säga att det här fordonet skulle kunna serieproduceras inom en inte allt för lång framtid. Eller ett fordon som ser ut åt det här hållet som det vi visar här, säger Håkan Björk.

Med konceptet NXT vill Scania nämligen ta stadstransporter till en ny nivå. Scanias nya batterielektriska självkörande konceptfordon för städer kan flexibelt anpassas för att ta pendlare till och från jobbet på morgon och kväll, leverera varor under dagen och hämta sopor nattetid.

Scanias ingenjörer har släppt loss sin kreativitet  och tagit modulsystemet, som utgör hjärtat i företagets DNA, till nästa nivå i utvecklingen av ett konceptfordon som kan växla form för olika stadstransporter.

NXT är en vision för städernas framtida transporter. Fler av dessa nya tekniker måste fortfarande mogna ytterligare men för oss har det varit viktigt att faktiskt bygga ett konceptfordon för att praktiskt visa vad som ligger inom räckhåll. NXT är konstruerad för 2030 och framåt men innehåller samtidigt flera spetstekniker som är tillgängliga idag, säger Scanias vd Henrik Henriksson.

I NXT kan drivmodulerna fram och bak anslutas till en bussmodul, en distributionslastbilsmodul eller ett sopaggregat. Bussmodulen för det nyskapande konceptfordonet visas på UITP Public Transport Summit i Stockholm, 10–12 juni.

Fordon kommer att spela en viktig roll för att åstadkomma en verklig förändring av ekosystemet för transporter men samtidigt kommer mycket mer att krävas. En kraftfull utveckling av infrastrukturen behövs för att den ska kunna anpassas både för elfordon och självkörande fordon. Dessutom måste dygnets flöde av människor och gods i städer hanteras sammanhållet i stället för i skilda silon.

Nyttotransporter utgör i många avseenden städernas puls. Det är så vi kommer till jobbet eller skolan, livsmedlen når butiker och restauranger, mediciner levereras till sjukhus och sopor samlas in och transporteras till avfallshantering. Men i dag är dessa flöden långt ifrån optimerade, när varor levereras under morgonrusningen då flest människor också är i rörelse. Samtidigt utestängs stora delar av de tunga transporterna från stadskärnorna nattetid när de flesta sover.

Vi på Scania kan inte rita om hela transportsystemet för städer. Men det vi kan göra är att inspirera till förändring och det är tanken bakom NXT – att börja tänka på transporter och fordon på ett annat och mer hållbart sätt, säger Henrik Henriksson.

Det gäller också att ta begreppet kollektivtrafik till en ny nivå. Med ökad automation blir det enklare att uppnå större flexibilitet inom kollektivtrafiken.

Detta är något nytt, något som verkligen är annorlunda. Samtidigt utgör flexibel konstruktion och modulariserade enheter i hög grad kärnan inom Scania, säger Robert Sjödin, projektledare för NXT.

Det åtta meter långa konceptfordonet är byggt som en modul i kompositmaterial, vilket avsevärt minskar vikten. De cylindriska battericellerna har placerats under golvet, vilket gör att man kan dra nytta av det som annars skulle vara ett dött utrymme samtidigt som det bidrar till bättre viktfördelning. Med den låga fordonsvikten som understiger åtta ton är räckvidden med dagens batterier beräknad till 245 kilometer.

Ständiga förbättringar i små steg har alltid kännetecknat Scania. Nu tar vi gigantiskt kliv in i framtiden. Fordonet kommer att ge oss ovärderliga data i vår fortsatta utveckling av elektrifierade självkörande fordon, säger Robert Sjödin.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

19 dog i septembertrafiken

1

Västtrafik hånar elbilshysterin

De första elektriska spårvagnarna rullade ut på Göteborgs gator i början av 1900-talet – nu gör Västtrafik narr av dagens elbilsreklam.

Resenärerna gillar fossilfritt

Folkets röst tycks har nått fram till maktens korridorer när det gäller drivmedel för bussar – kraven på fossilfritt vid kommunala trafikupphandlingar

Skellfteå buss ökar med ny vd

Det nya kollektivtrafiksystemet i Skellefteå drog på sig en hel del kritik när det infördes – men resandet ökar och företaget har fått en ny tillförordnad vd.

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Kamil Koç går ihop med Flixbus

Nu är det klart – den turkiska expressbussgiganten Kamil Koç ansluter sig till Flixbus.

Nyhetsbrev

Höstlovstryck för Vy

Arkiv

Tunnelbanan tidigareläggs

Fler Pågatåg i tid

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i år med 95 procent av tågen i tid – bästa månaden hittills under 2019.

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Flexbuss vann i Jönköping

Två köpare slåss om Arriva Group

Två riskkapitalbolag är kvar i den slutliga budgivningen på Arriva Group som ägaren Deutsche Bahn nu säljer – därmed kan affären vara klar mycket snart.

Västtrafik mot elbusstäten

Nu rullar de första 30 nya helelektriska Volvo-bussarna i Göteborgs stadstrafik – ännu ett steg för att göra Västtrafik störst i landet på elbussar.

Spårvägsbygge tidigareläggs

Spårväg syd i södra Storstockholm tidigareläggs med fyra år – byggstart redan nästa år, det har politikerna beslutat.

Biodrivmedel på IRU-menyn

Biodrivmedel fanns på agendan när IRU bjöd in EU-parlamentariker på middag 1 oktober – branschen förde fram sina förslag i form av en trerätters middagsmeny.

Mobilen kartlägger resevanor

Nytt signalsystem i Wuppertal

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

Premiär i Mellanskärgården

Plus

MAN kvar i toppen

Trots noll nya bussar i september ligger MAN kvar i toppen av Tunga Bussligan 2019 - men det händer saker bakom täten, det framgår av Bil Swedens senaste statistik.

Strand till Nobina

Svag september för bussarna

SJ lovar: ”Många tåg till kontinenten”

10 000 fler platser och bättre anslutningar till kontinenten 2020 – det lovar SJ i sin tågplan för kommande år, här redovisas hur det är tänkt att fungera.

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Nya bussmiljönärer!

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154