23948sdkhjf

”Dyra tågbiljetter en myt”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Myten om dyra biljetter får svenskarna att välja bort tåget – den kängan levererar SilverRail som låtit Novus undersöka saken.

I klimatdiskussionens spår lät SilverRail nyligen undersökningsföretaget Novus genomföra undersökningen, ”Svenskarnas inställning till tågresande”, för att reda ut vad som kan få fler att välja tåget framför bil eller flyg. Kostnaden var den klart viktigaste faktorn. Målgruppen för undersökningen var 1000 personer mellan 18 och 79 år ur den svenska allmänheten.

Över hälften av svenskarna har en positiv inställning till att välja tåget framför bil (56 procent) och flyg (55 procent). Kvinnor är mest positiva. Mest negativa är män och höginkomsttagare.

Varför är det då inte fler som faktiskt väljer tåg? Undersökningen visar att 63 procent säger att kostnaden är avgörande för inrikesresor och 48 procent anger samma skäl för resor utomlands. För resor inom Sverige anges också bristande punktlighet som en viktig faktor. 44 procent av de tillfrågade säger att ökad punktlighet skulle få dem att välja tåget oftare. Detta är intressant att sätta i relation till en studie från KTH:s Järnvägsgrupp som visar att snittpriset på inrikes tågresor är betydligt lägre än flyget. Dessutom visar statistik från Trafikverket och Flightstats att tåget har en högre punktlighet än inrikesflyget.

Frågor som enklare biljettköp, en och samma biljett över hela landet, bättre service på tågen och garanterad hjälp vid förseningar hamnar förhållandevis långt ner på prioriteringslistan i alla fall när det gäller inrikestrafiken. Bara 14 procent av de tillfrågade uppger att en biljett över hela landet skulle få dem att välja tåget oftare. Kanske lite tvärt emot vad man tror.

– Med tanke på att ett nationellt biljettsystem står högt på den politiska agendan nu, är det intressant att se att det inte tycks vara något som svenskarna efterfrågar, säger Emma Ollevik, Vice President Marketing & Portfolio på SilverRail Technologies. Hon fortsätter:

Vi har kommit långt både vad gäller digitalisering och samverkan mellan olika aktörer. Att köpa biljetter för att åka kollektivt idag är inte särskilt svårt idag. Så länge det inom Sverige vill säga.

När det gäller att välja tåget för utlandsresor blir det däremot mer betydelsefullt att enklare kunna hitta, jämföra och boka tågbiljetter på samma sätt som för flyg. 37 procent säger att det skulle få dem att välja tåget oftare vid utlandsresor. 34 procent vill kunna få hela resan på en biljett och 26 procent lyfter fler nattåg till europeiska städer som en viktig faktor för att välja tåget.

– Tåg har, och betraktas fortfarande ofta som en nationell angelägenhet till skillnad från flyget. Branschen har inte samma vana vid att samverka över landsgränserna och det saknas flera av de standarder som finns inom flyg. Trots detta finns flera samarbeten för att möjliggöra enklare bokningar internationellt och mycket är på gång.  Det har faktiskt också handlat om efterfrågan där lågprisflygen definitivt har bidragit till ett minskat intresse för tåg. Nu när det börjar vända ser vi också hur allt fler aktörer nu jobbar aktivt för att erbjuda enklare bokning ut i Europa, säger Emma Ollevik. 

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Längsta direktflygningen testas

Lockar med tåg till norrsken

1

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Höstlovstryck för Vy

Lyxflyg från Sverige

För svenskar som har drömt om att resa i Emirates First Class direkt från Stockholm är det nu extra tillgängligt under en tidsbegränsad kampanj - men snart stängs bokningsmöjligheten.

Höstlov med Flixbus

Nyhetsbrev

Karlsson till Merresor

Arkiv

Tallink tar Burger King till Baltikum

Nu ska hela resan klimatdeklareras

Regeringen vill införa obligatoriskt klimatdeklaration för alla långdistansresor – branschen ger i princip tummen upp för tanken men Sveriges Bussföretag varnar för otydlighet.

Luttamaguzi årets miljöinnovatör

Okända resmål lockar

Stugby blir elproducent

Rustar kryssarna för miljarder

Resebranschen i snabb förändring

Flygbolag och reseföretag går i konkurs, undergången nära – eller är det i själva verket så att företagen inte hängt med i utvecklingen? Big Travel uppger att de har svaren!

Dansk attack mot utländska bussbolag

Nattåg till fjällen

Laggar till Grönklitt

Snart flyger fler igen

Redan nästa år kommer flyget att öka igen efter en lång tids kräftgång – det framgår av Transportstyrelsens prognos som sträcker sig till 2025.

Flyg och hundspann till skidbacken

Turkiet höstfavorit

Vings ägare i konkurs

Brittiska resegiganten Thomas Cook har gått i konkurs och drar med sig Ving i fallet - drygt 5600 svenska resenärer drabbades.

Plus

Andlig och lekamlig spis i Valamo kloster

Studenter reser klimatsmart

Framtidens resenärer, studenterna, reser mer klimatsmart än svensken i allmänhet – och överraskar när det gäller favoritkändis att helst resa tillsammans med.

Barometern: Hemliga resor heta!

Bond till Volvo

Nordlind till Skansen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139