23948sdkhjf

Nytt biljettsystem i Skånetrafiken

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Skånetrafiken väljer Conduent Transportation som leverantör av nya biljettmaskiner – det handlar om totalt 265 biljettautomater för ett mångmiljonbelopp. De nuvarande JoJo-korten kommer att fasas ut.

Totalt kommer Conduent att leverera 265 biljettautomater av modellen Conduent Expert 6000. 225 biljettautomater ska Skånetrafiken använda och övriga 40 går till Blekingetrafiken och Östgötatrafiken, som ingår i samma upphandling. Totalt är affären värd 64 miljoner kronor, i den summan ingår samtliga biljettautomater inklusive service och underhåll under sex år.

– Vi är väldigt glada över att börja arbeta tillsammans med Conduent Transportation. Avtalet innebär att vi tar ett större ansvar även för mjukvaran i biljettautomaterna och själva kan göra förbättringar och anpassningar som gynnar våra kunder. Tanken är att de ska vara lika enkla att använda som vår app, säger Camilla Bunke, försäljningschef på Skånetrafiken.

– Vår biljettautomat Conduent Expert 6000 ger Skånetrafiken möjligheten att erbjuda sina buss- och tågresenärer fortsatt möjlighet att betala för sina resor i moderna, enkla biljettautomater som förbättrar användarupplevelsen ännu mer, säger Jean-Charles Zaia, direktör och divisionschef för Transit på Conduent Transportation.

De nya biljettautomaterna tas i bruk i slutet av 2019 samtidigt som de gamla biljettautomaterna kopplade till att Jojo-korten fasas ut. En mer detaljerad tidplan kommer nu att arbetas fram tillsammans med leverantören.

De nya biljettautomaterna kommer att vara kopplade till Skånetrafikens nya biljettsystem och innehålla samma biljetter och zoner som i Skånetrafikens app.

FAKTA/Nya biljettautomaterna i Skånetrafiken

  • Conduent Transportation är en erfaren leverantör av mobila lösningar för kollektivtrafik och har levererat liknande biljettautomater till operatör i bland annat Finland och Malaysia.

  • Conduent Transportation levererar biljettautomaterna med tillhörande operativsystem. Genom ett serviceavtal ansvarar de även för drift och underhåll av automaterna vilket till exempel omfattar byte av papper och reparation.

  • Avtalet är skrivet för 6 år med en option på förlängning med 2 år i taget.

  • Skånetrafiken utvecklar gränssnitt och den mjukvara som kommer att finnas i biljettautomaterna.

  • Avtalet för de gamla biljettautomaterna som är kopplade till Jojo-korten går ut i mitten av december 2019.

  • Biljettautomaterna kommer att innehålla samma biljetter och zoner som i Skånetrafiken-appen. 

  • Kunderna kommer att kunna betala med bankkort och sedan välja att få sin biljett på papper eller på Skånetrafikens nya kort som lanseras under hösten. I ett senare skede kommer det även bli möjligt att koppla biljetten till sitt bankkort.

  • Parallellt med de nya biljettautomaterna fortsätter Skånetrafiken att vidareutveckla sin app. Hittills använder över hälften av de skånska pendlarna appen för att köpa sina månadskort.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

19 dog i septembertrafiken

1

Västtrafik hånar elbilshysterin

De första elektriska spårvagnarna rullade ut på Göteborgs gator i början av 1900-talet – nu gör Västtrafik narr av dagens elbilsreklam.

Resenärerna gillar fossilfritt

Folkets röst tycks har nått fram till maktens korridorer när det gäller drivmedel för bussar – kraven på fossilfritt vid kommunala trafikupphandlingar

Skellfteå buss ökar med ny vd

Det nya kollektivtrafiksystemet i Skellefteå drog på sig en hel del kritik när det infördes – men resandet ökar och företaget har fått en ny tillförordnad vd.

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Kamil Koç går ihop med Flixbus

Nu är det klart – den turkiska expressbussgiganten Kamil Koç ansluter sig till Flixbus.

Nyhetsbrev

Höstlovstryck för Vy

Arkiv

Tunnelbanan tidigareläggs

Fler Pågatåg i tid

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i år med 95 procent av tågen i tid – bästa månaden hittills under 2019.

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Flexbuss vann i Jönköping

Två köpare slåss om Arriva Group

Två riskkapitalbolag är kvar i den slutliga budgivningen på Arriva Group som ägaren Deutsche Bahn nu säljer – därmed kan affären vara klar mycket snart.

Västtrafik mot elbusstäten

Nu rullar de första 30 nya helelektriska Volvo-bussarna i Göteborgs stadstrafik – ännu ett steg för att göra Västtrafik störst i landet på elbussar.

Spårvägsbygge tidigareläggs

Spårväg syd i södra Storstockholm tidigareläggs med fyra år – byggstart redan nästa år, det har politikerna beslutat.

Biodrivmedel på IRU-menyn

Biodrivmedel fanns på agendan när IRU bjöd in EU-parlamentariker på middag 1 oktober – branschen förde fram sina förslag i form av en trerätters middagsmeny.

Mobilen kartlägger resevanor

Nytt signalsystem i Wuppertal

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

Premiär i Mellanskärgården

Plus

MAN kvar i toppen

Trots noll nya bussar i september ligger MAN kvar i toppen av Tunga Bussligan 2019 - men det händer saker bakom täten, det framgår av Bil Swedens senaste statistik.

Strand till Nobina

Svag september för bussarna

SJ lovar: ”Många tåg till kontinenten”

10 000 fler platser och bättre anslutningar till kontinenten 2020 – det lovar SJ i sin tågplan för kommande år, här redovisas hur det är tänkt att fungera.

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Nya bussmiljönärer!

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.211