23948sdkhjf

Vill borra åt Stockholms tunnelbana

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Den kinesiska tunnelborraren CRTG har etablerat sig i Sverige och visade upp sig på UITP i Stockholm 9-12 juni - siktet är att få uppdrag när tunnelbanan i Stockholm ska byggas ut.

CRTG, China Reilway Tunnel Group Overseas, eller Kinesiska Järnvägstunnelgruppen fritt översatt till svenska har sedan en tid ett kontor på Birger Jarlsgatan i centrala Stockholm. 

Företaget är specialister på att borra tunnlar för järnväg och tunnelbanor med många stora och komplicerade projekt bakom sig. Bland annat har de utvecklat en helt unik rektangulär tunnelborr som användes för ett mycket avancerat tunnelbanebygge i mikrostaten Singapore.

– Singapore är trångt, även under jord. För att kunna genomföra proejkt får det inte bli störningar på ytan i form av omfattande vägavstäningar, det går inte, lika så gäller det att kunna borra trots att det finna mängder av ledningar och rör som redan ligger nere i marken, säger Liu Chen, general manager, CRTG, Peking.

Nu har siktet varit att få uppdrag för Stockholms kommande utbyggnad av tunnelbanan. Den största på decennier och numera ska hela tunnelbanan vara - en tunnelbana och befinna sig under jord. 

– Vårt företag har kunskaper om alla slags berggrunder, vi kan erbjuda bra lösningar och bygga utan att störa samt i en takt som blir ekonomiskt hållbar, säger Cecilia Malmstan, commercial manager för CRTG, Stockholm.

Mer om CRTG kommer att publiceras på rt-forum och i Trafikforum nr 5.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Cabonline skriver ner

Arkiv

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Elsparkcykeln – värre än dieselbussen

De allt populärare elsparkcyklarna får kritik av forskare i USA – cyklarna uppges totalt generera mer utsläpp än en vanlig dieselbuss.

Grönlund kommenterar von der Leyen

Miljöfrågor är i fokus för EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen som riktat lansen mot transportsektorn – Sveriges Bussföretags Anna Grönlund kommenterar.

Scania klimatstrejkar

Plus

Tyska bussar toppar Tunga Bussligan

Juli blev ännu en framgångsmånad för de tunga bussarna över 10 ton - allra bäst under juli gick det för tre tyska fabrikat, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussarna fortsätter öka

Karlstad – bäst på kollektivtrafik

Värmländska Karlstad har Sveriges bästa kollektivtrafik, detta enligt Projektengagemangs Samhällsbarometer – som även hänger ut de städer som är sämst.

Paypal för Circ

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.413